تکنولوژی

انفجار راکت فالکون ۹ و بربادشدن رویاهای زاکربرگ

راکت فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس که یک ماهواره مخابراتی برای فیس‌بوک را قرار بود با خود به فضا ببرد در هنگام پرتاب دچار سانحه شد و رویاهای زاکربرگ برای ارایه اینترنت به آفریقا را فعلا به تاخیر انداخت. 

راکت فالکون ۹ قرار بود از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شود و یک ماهواره برای شرکت اسرائیلی Spacecom را در خود جای داده بود . فیس‌بوک می‌خواست از این ماهواره برای ارایه پروژه ارایه ایتنرنت به آفریقا بهره بگیرد. 

مارک زاکربرگ که در آفریقا به سر می‌برد در یک پست فیس‌بوکی تاسف خودش را از این اتفاق اعلام کرد که از بین رفتن این ماهواره او را بسیار ناراحت کرده است با این حال اوگفت که پروژه‌های دیگری برای ارایه اینترنت به آفریقا مثل پهپاد را با جدیت ادامه خواهد داد. 

از طرف دیگر ایلان ماسک مدیر اسپیس‌ایکس در چند توییت دلایل این اتفاق را اعلام کرد و گفت انفجار در تانکر اکسیژن این راکت رخ داده هر چند دلایل آن هنوز مشخص نیست. 

فالکون ۹ این شرکت پیش از این نیز بارها دچار مشکلات مختلفی شده بود از جمله حدود یک سال قبل این راکت پس از پرتاب به فضا منفجر شد. 

ایده ایلان ماسک در پروژه اسپیس ایکس ساختن راکت‌هایی است که بتوانند مکررا در پرتاب به فضا و بازگشت از آن مورد استفاده قرار گیرند و به این ترتیب در آینده امکان بردن مسافران به فضا را محقق کنند.

ناسا که یکی از تامین‌کنندگان مالی اصلی پروژه اسپیس ایکس است اما این راکت برای استفاده‌های تجاری جهت ارسال ماهواره به فضا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از این قرار بود در سال آینده از این راکت برای ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی هم استفاده شود که حالا با این حادثه قطعا در آن پروژه هم تاخیری به وجود خواهد آمد. 

ماهواره‌ای که قرار بود با این راکت به فضا ارسال شود Amos-6 نام دارد که فیس‌بوک قصد داشت از طریق آن به پروژه بزرگ ارایه اینترنت به نقاط فقیر از نظر ارتباطی در آفریقا بپردازد.

هدف فیس‌بوک این بود که با مشارکت با ماهواره مخابراتی فرانسوی یوتل ست دسترسی به اینترنت در صحرای آفریقا فراهم کند. 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا