تکنولوژی

آی‌‌فون سارق خودش را شناسایی می‌کند

اپل پتنت جدیدی را به ثبت رسانده که امنیت دستگاه‌های تولیدی این شرکت با شناسایی سارقان بیشتر از قبل خواهد شد. به گزارش وب‌سایت Appleinsider در این طرح از ماژول تاچ‌آی‌دی آی‌‌فون یا آی‌‌پد در کنار دوربین و سنسورهای دیگر برای ثبت اطلاعات سارقان احتمالی استفاده می‌شود. در عمل، این روش بر اساس فرایند تشخیص اثرانگشت توسط تاچ‌ آیدی پایه‌ریزی شده است. در حال حاضر کاربران می‌توانند پنج بار برای بازکردن قفل آی‌‌پد یا آی‌‌فون با استفاده از تاچ‌آیدی تلاش کنند و پس از آن، رمز عبور از کاربر درخواست می‌شود. این در حالی است که ده بار تلاش اشتباه ممکن است پاک شدن کامل اطلاعات گوشی را به دنبال داشته باشد.

حالا در طرح جدید اپل هم از راهکار مشابهی استفاده شده است. به عنوان مثال، در صورتی که شخصی قصد دسترسی غیرمجاز به گوشی شما را داشته باشد، پس از اشتباه وارد کردن رمز عبور، اطلاعات مربوط به اثرانگشت و البته تصویر شخص، ثبت و ذخیره می‌شود. در این طرح از یادگیری ماشینی برای تشخیص دسترسی‌های غیرمجاز استفاده خواهد شد.

علاوه بر این امکان ذخیره اطلاعات بیومتریک دیگری نظیر زمان دسترسی، موقعیت مکانی دستگاه، سرعت، فشار هوا و حتی ضبط صدا هم وجود دارد. این اطلاعات بسته به سلیقه کاربر ممکن است روی حافظه گوشی ذخیره شوند و یا برای ارزیابی بیشتر به سرورهایی در دوردست ارسال شوند. برای جلوگیری از پرشدن حافظه گوشی، هرچند وقت یکبار اطلاعات اضافی از این دست از حافظه گوشی پاک خواهد شد.

این طرح ممکن است تا مرحله‌ای توسعه یابد که مقایسه اطلاعات مربوط به دسترسی‌های مختلف با پایگاه داده‌ای ازپیش تعریف شده‌ای هم انجام شود و یا حتی کلیه فعالیت‌های انجام شده توسط سارقان نیز ثبت و ضبط شود. با این وجود این مرحله از طرح می‌تواند نگرانی‌هایی را در خصوص نقض حریم خصوصی افراد به دنبال داشته باشد. این تکنولوژی هنوز در مرحله بررسی طرح‌های اولیه قراردارد و هنوز مشخص نیست چه زمانی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و یا به کدام آی‌فون اضافه خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا