تکنولوژی

ایرباس تولید تاکسی‌های پرنده را آغاز می‌کند

ایرباس قصد دارد در قالب اجرای پروژه‌ای که CityAirbus نام گرفته تاکسی‌های پرنده را برای جابجایی مسافران به مرحله تولید برساند.

به گزارش وب‌سایت Autoblog، مسئولان ایرباس دلیل نیاز به چنین محصولی را تراکم و ترافیک بالا در شهرهای بزرگ عنوان کرده‌اند. هواپیماهای چندپره جدید ایرباس، سیستم هوابرد ویژه‌ای را با الگوبرداری از آنچه در حال حاضر توسط اوبر استفاده می‌شود به مرحله اجرا درخواهند آورد. با این تفاسیر، مسافران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از نرم‌افزار نصب شده روی گوشی هوشمند خود درخواستی را برای به‌خدمت گرفتن این تاکسی‌های پرنده ارسال کنند. پس از این نیز با قرارگرفتن مسافر در موقعیت هلی‌پدی که در نزدیکی او قرار گرفته و سوارشدن بر خودروی پرنده، سفر به سمت مقصد در کنار دیگر مسافران آغاز خواهد شد. 

نکته قابل توجه اینکه مسئولان ایرباس معتقدند هزینه جابجایی‌های اینچنینی، نزدیک به هزینه‌ای است که برای مسافرت با استفاده از تاکسی‌های فعلی می‌پردازید. ایرباس معتقد است این سیستم جدید، سرعت‌عمل بیشتر را در کنار پایداری بالاتر و البته هیجان بیشتر برای مسافران به همراه خواهد داشت. در برنامه‌ریزی اولیه این پروژه استفاده از یک خلبان انسانی در طرح منظور شده است اما همان‌طور که در دیگر سیستم‌های حمل و نقل مدرن شاهد هستیم، نسخه‌های خودران این هواپیماها نیز در مرحله توسعه قرار خواهند گرفت. 

تیم اندرس مدیرعامل گروه ایرباس در این خصوص می‌گوید: “من از جمله طرفداران سرسخت فیلم جنگ ستارگان نیستم! اما به‌نظرم عجیب نیست که تصور کنیم روزی در شهرهای بزرگ، خودروهای پرنده در آسمان در حال حرکت باشند”. 

به گفته متخصصان ایرباس، ادغام قابلیت‌های خودران در هواپیماهای جدید سخت‌ترین بخش این پروژه خواهد بود. سخنگوی ایرباس تاکید کرده که این شرکت هنوز برای برخی پرسش‌های مطرح شده در روند توسعه این محصول، پاسخی پیدا نکرده است. به عنوان نمونه، در این بین می‌توان به نحوه ارتباط خودروهای پرنده با یکدیگر و یا راهکار مناسب برای جلوگیری از ربوده شدن تاکسی‌ها اشاره کرد. ماریوس ببسل سرپرست بخش پروژه‌های جدید ایرباس هلیکوپتر عنوان کرده برای یافتن پاسخ پرسش‌های اینچنینی، این شرکت از تخصص و پشتیبانی کامل مجموعه ایرباس گروپ استفاده خواهد کرد. 

ایرباس برنامه زمانی دقیقی را برای اجرایی کردن این پروژه اعلام نکرده است. این در حالی است که این شرکت در حال آماده‌سازی اولین دوره آزمایش پروژه Vahana است. پروژه‌ای که در قالب آن یک بالگرد الکتریکی با قابلیت‌های خودران پیش روی مشتریان خواهد بود تا در مسافرت‌های شخصی و یا حمل و نقل بار، از اواخر 2017 میلادی استفاده شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا