تکنولوژی

تاکسی‌های بدون راننده اوبر در خیابان‌ها

ترویس کالانیک مدیرعامل اوبر در مصاحبه با وب‌سایت بلومبرگ به‌طور رسمی از آغاز حضور خودروهای مجهز به سیستم خودران این شرکت در پیتسبورگ، آن‌هم از ماه جاری میلادی خبر داده است. 

حرف و حدیث‌ها در خصوص پروژه خودروهای خودران  اوبر از اوایل سال 2015 میلادی آغاز شد و این در حالی است که با گذشت 18 ماه، حالا خبرهای جدیدی در این زمینه به گوش می‌رسد. بر مبنای سیاست‌های جدید اوبر به‌نظر می‌رسد مسئولان این شرکت فرایند سریعی را به‌منظور جایگزینی چیزی بیش از یک میلیون تاکسی‌ خود با گزینه‌های خودران ویژه خودروها آغاز کرده‌اند. 

بر پایه طرح جدید شرکت اوبر، چیزی در حدود 100 خودروی ولوو مدل XC90s به تجهیزات خودران مجهز خواهند شد. در هر یک از این خودروها، یک مهندس وظیفه کنترل خودرو یا به‌دست گرفتن فرمان در شرایط اضطراری را برعهده خواهد داشت و در کنار او نیز فردی متخصص به یادداشت‌برداری و ثبت مشاهدات می‌پردازد. علاوه بر این، در قسمت پشتی خودرو یک رایانه ویژه (مجهز به سیستم‌ خنک‌کنندگی با مایعات) به ثبت اطلاعات مربوط به مسافت طی شده و موقعیت مکانی خودرو اقدام می‌کند. 

 

ترویس کالانیک مدیرعامل اوبر با خرید استارتاپ Otto گام بزرگی برای حضور در بازار خودران‌ها برداشته  است.

 

اگرچه اطلاعات محدودی از پروژه جدید شرکت اوبر در دست است اما مسئولان این شرکت در مصاحبه با بلومبرگ عنوان کرده‌اند از پکیج‌های ویژه موجود در بازار برای اضافه کردن قابلیت‌های خودران به خودروهایشان استفاده خواهند کرد. با این تفاسیر، توسعه گزینه‌های منحصربه‌فرد نظیر آنچه شرکت گوگل در دستورکار قرارداده منتفی خواهد بود. 

به این منظور، شرکت اوبر در اقدامی کاملا آرام و بی‌سروصدا استارت‌آپ Otto را خریداری کرده است. استارت‌آپی که در اوایل سال جاری میلادی و با هدف اضافه کردن تکنولوژی‌های خودران به کامیون‌ها آغاز به کار کرد. این شرکت از سیستم‌هایی با قابلیت تشخیص لیزری-راداری استفاده می‌کند. 

خرید Otto علاوه بر تکنولوژی سطح بالا، در اختیار گرفتن پرسنل متخصص در حوزه خودروهای بدون راننده را نیز برای اوبر به همراه خواهد داشت. بدنیست بدانید در تیم پایه‌گذار استارت‌آپ Otto افرادی مانند Anthony Levandowski، Lion Ron، Don Burnette و Claire Delaunay با سابقه درخشان حضور دارند. به عنوان مثال، لواندوسکی پیش از این مدیریت پروژه خودروهای بدون راننده گوگل را برعهده داشته است. Ron نیز از مدیران اجرایی سابق گوگل‌مپس و شرکت موتورولا به حساب می‌آید و نفرات دیگر نیز تجربه همکاری با شرکت‌هایی مانند اپل، تسلا و دیگر شرکت‌های خودروساز را در کارنامه خود دارند. انتظار می‌رود این قرارداد در ماه جاری به مراحل نهایی برسد و لواندوسکی رسما سرپرستی پروژه خودروهای بدون راننده اوبر را برعهده بگیرد. علاوه بر این، راه‌اندازی دو مرکز تحقیق و توسعه نیز سرعت‌بخشیدن به توسعه این تکنولوژی را به همراه خواهد داشت. 

لواندوسکی در مصاحبه با بلومبرگ دلیل خود برای ترک شرکت گوگل را اینچنین عنوان کرده است: “ما علاقه داشتیم تا راهکاری ایجاد کنیم که سریعا به مرحله بهره‌برداری برسد”. او در اظهار نظر خود کالانیک را برادری از یک مادر دیگر خطاب کرده است.  با این تفاسیر می‌توان اینچنین نتیجه گرفت که همکاری یک استارت‌آپ جدید با استارت‌آپ قدیمی بازار یعنی اوبر، ارائه راهکارهای جدید در حوزه خودروهای بدون راننده را با سرعت بیشتری امکان‌پذیر خواهد ساحت. 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا