تکنولوژی

آمارهای تازه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها 2016

استارت‌آپ‌ها معمولا فعالیت خود را با یک طرح، ایده و یا نوآوری آغاز می‌کنند. در مسیر اجرایی کردن این ایده اگرچه امید، برنامه‌ریزی، الهام گرفتن از دیگران و البته صرفه‌جویی در هزینه‌ها از جمله ملزومات اصلی به حساب می‌آیند اما تامین منابع مالی مورد نیاز نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

تا پیش از اینکه استارت‌آپ‌ها از اعتبار کافی برای گرفتن وام‌های کارگشا از بانک‌ها برخوردار شوند و یا اینکه با حضور در بورس و عرضه سهام، گره از مشکلات خود باز کنند به منابع جانبی برای تامین سرمایه مورد نظر خود نیاز خواهند داشت. اینجاست که سرمایه‌گذاران حقیقی و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سازمان‌دهی شده در نقش ناجی به کمک استارت‌آپ‌ها می‌آیند.

این سرمایه‌گذاری‌ها در اکوسیستم‌های مطرح استارت‌آپی نظیر ایالات متحده آمریکا، چین و هند ابعاد و اندازه‌های متفاوتی داشته و بسته به نیازها و توانایی‌های بازار، به حوزه‌های مختلف اختصاص داده می‌شوند.

سرمایه گذاری استارتاپی در ایالات متحده آمریکا

بر اساس گزارش منتشر شده توسط MoneyTree، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه دوم سال 2016 میلادی چیزی در حدود 15.3 میلیارد دلار در قالب 961 قرارداد منعقد شده روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی شرکت‌های آمریکایی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سه‌ماهه پیش از آن 20 درصد افزاش یافته و البته تعداد قراردادهای منعقد شده، در مقایسه با مدت یادشده 5 درصد کاهش یافته است. این رقم در مقایسه با سه‌ماهه دوم سال 2015 میلادی از کاهش 12 درصدی حجم سرمایه‌گذاری و البته کاهش 22 درصدی تعداد قراردادهای منعقد شده حکایت دارد.

Tom Ciccolella تحلیلگر روند سرمایه‌گذاری در بازار از وب‌سایت PWC، در خصوص روند حاکم بر بازار می‌گوید: “در سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها شاهد روندی هستیم که تا پیش از این مشاهده نکرده بودیم. به عنوان نمونه می‌توان به تعداد بالای قراردادهای عظیم سرمایه‌گذاری با مبلغ 100 میلیون دلار و یا بیشتر اشاره کرد که 39 درصد از ارزش کل قراردادهای منعقد شده در سه‌ماهه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، در سه‌ماهه دوم انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری تمام دوران فعالیت استارت‌آپ‌ها را شاهد بودیم”.

این در حالی است که Bobby Franklin مدیرعامل NVCA معتقد است گزارش منتشر شده در خصوص فعالیت سرمایه‌گذاران در سه‌ماهه دوم سال جاری نشان از سیاست‌گذاری هدفمند و ریزبینی‌ دقیق‌تر آن‌ها برای انتخاب اهداف مورد نظر برای سرمایه‌گذاری دارد.

در صورتی که نیم‌نگاهی به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی بخش‌های مختلف بازار داشته باشیم، بیش از پیش به درستی گفته فرانکلین پی خواهیم برد. صنعت نرم‌افزار با دریافت سرمایه 8.7 میلیارد دلاری در قالب 379 قرارداد منعقد شده، در صدر بازارهای جاذب سرمایه قرار گرفته است. این رقم، افزایش 70 درصدی در مجموع سرمایه دریافتی، علی‌رغم کاهش 4 درصدی در تعداد قراردادهای منعقد شده را در مقایسه با سه ماهه اول سال 2016 میلادی نشان می‌دهد. شش مورد از 11 قرارداد عظیم (با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری و بیشتر) نیز در حوزه نرم‌افزار منعقد شده است.

بیوتکنولوژی پس از نرم‌افزار در مکان دوم قرارگرفته و موفق به جذب سرمایه 1.7 میلیارد دلاری در قالب 100 قرارداد شده است. با این وجود، این حوزه کاهش 14 درصدی در حجم سرمایه و کاهش 19 درصدی در تعداد قراردادها را در مقایسه با سه‌ماهه پیش از این تجربه کرده است.

خدمات بخش آی‌تی با 946 میلیون دلار در قالب 80 قرارداد در جایگاه بعدی قرارگرفته‌اند و پس از آن شرکت‌های فعال در حوزه رسانه و سرگرمی با جذب سرمایه 690 میلیون دلاری در قالب ثبت 95 قرارداد جای گرفته‌اند. پس از این، تجهیزات پزشکی، انرژی و صنعت، سرویس‌های خدمات درمانی، نیمه‌هادی‌ها، ابزارهای الکترونیکی، رایانه و تجهیزات سخت‌افزاری جانبی، خرده‌فروشی و توزیع، تجهیزات شبکه، سرویس‌ها و محصولات تجاری، مخابرات و دیگر حوزه‌ها قرار دارند.

شرکت‌های فعال در حوزه رایانه و تجهیزات جانبی با دریافت سرمایه 574 میلیون دلاری، شاهد افزایش 172 درصدی میزان سرمایه دریافتی بوده‌اند. این رقم بیشترین میزان افزایش حجم سرمایه دریافتی در تمامی بازارها است.

سرمایه‌های دریافتی را می‌توان از نظر مرحله‌ای که استارت‌آپ از نظر راه‌اندازی، رشد، توسعه و حتی مراحل پایانی آماده‌سازی برای عرضه به بورس طی می‌کند نیز بررسی کرد. بر این مبنا، در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ های فعال در مرحله توسعه و گسترش دامنه فعالیت، با ثبت رقم 8.5 میلیارد دلار در قالب 292 قرارداد منعقد شده، بیشتری میزان رشد (112 درصد) را به ثبت رسانده است.

میزان سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی که برای اولین‌بار تجربه جذب سرمایه را داشته‌اند نیز با کاهش 8 درصدی در مقایسه با سه‌ماهه پیشین، به 1.7 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری منعقد شده برای این شرکت‌ها نیز با کاهش 14 درصدی به 267 مورد تنزل یافته است. در این میان، بازهم شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار با جذب 38 درصد از مجموع سرمایه دریافتی و 41 درصد از کل قراردادها، دریافت سرمایه 638 میلیون دلاری و انعقاد 109 قرارداد را به ثبت رسانده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا