تکنولوژی

سامانه سنجش کیفیت شبکه زیرساخت

وزیر ارتباطات امروز از سامانه اندازه گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطی کشور رونمایی کرد. 

در این برنامه که هم اکنون ادامه دارد سامانه‌ای رونمایی شده که چندین ماه است در وزارت ارتباطات مشغول بهره برداری است و حالا برای نخستین بار به صورت عمومی به نمایش در می آید و  شبکه زیرساخت را از نظر وضعیت تاخیر در ارسال و دریافت بسته ها (Latency )بسته‌های گم شده ( Packet Lost ) و میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته ها به مقصد ( Jiter) با عدد و کنسول به نمایش می‌گذارد. هر سه شاخص فوق از مهمترین شاخص‌های مربوط به کیفیت اینترنت هستند که در ایران بسیار مورد مناقشه اند.

این اطلاعات با رنگ‌های قرمز و سبز و نارنجی مشخص شده که نمایانگر وضعیت مطلوب، دارای مشکل یا اختلال است. با این حال دیدن این اطلاعات بدون مشاهده و در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به وضعیت شبکه شرکتها تصویر کاملی از وضعیت کیفی شبکه ارتباطی ایران ( که اینترنت شاکله اصلی آن را تشکیل می دهد) در اختیار کاربر عادی قرار نمی‌دهد. 

شرکت زیرساخت در صفحه ای که در این زمینه به راه انداخته  و البته گواهینامه SSL هم ندارد  هیچ گونه اطلاعاتی در مورد این اطلاعات و نحوه پیمایش آنها منتشر نکرده است. با این حال این نخستین بار است که اطلاعاتی از وضعیت مهمترین شبکه ارتباطی کشور در اختیار عموم قرار می‌گیرد. 

به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت این سامانه فعلا وضعیت ارتباطی داخل ایران را نشان میدهد اما از حدود یک ماه دیگر خطوط بین الملل اینترنت را هم نشان  خواهد داد. در گذشته شرکت زیرساخت در معدود مواردی که اختلالات اینترنت را اطلاع رسانی می‌کرد آن را به اختلال در خطوط بین المللی نسبت می‌داد.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه گفت:سامانه  اندازه گیری و پايش كيفي شبكه ارتباطات زيرساخت می تواند همه چیز را شفاف کند و شفافیت مهمترین عاملی است که می تواند نشان دهد که شبکه در چه وضعیتی است.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا