تکنولوژی

کارنامه مالی ناامیدکننده نینتندو

نینتندو شرکت فعال در حوزه تولید بازی‌های ویدئویی، در جدیدترین گزارش مالی خود از ثبت ضرر خالص 234 میلیون دلاری در سه‌ماهه منتهی به ماه ژوئن خبر داده است. 

به گزارش وب‌سایت Deccenherald، گزارش ضرر خالص 234 میلیون دلاری در حالی توسط نینتندو منتشر شده که با توجه به زمان عرضه پوکیمون‌گو، این بازی محبوب تاثیری در آمار و ارقام ثبت شده در این گزارش نداشته است.

با این وجود، نینتندو هفته گذشته اعلام کرده بود علاقه زیاد کاربران به این بازی ویدئویی را نتوانسته به مسیر درآمدی چشمگیر برای خود تبدیل کند. مسئولان نینتندو اعلام کرده‌اند میزان فروش کنسول بازی Wii U در مقایسه با سه‌ماهه مشابه در سال گذشته میلادی به نصف کاهش یافته و افزایش ارزش ین در مقابل دلار نیز در کاهش میزان سود بدست آمده این شرکت بی‌تاثیر نبوده است. 

هیدکی یاسودا تحلیلگر شرکت Ace Research در خصوص چشم‌انداز پیش روی نینتندو می‌گوید:

” از آنجایی که نینتندو هیچ برنامه‌ای برای عرضه کنسول‌های جدید و یا بازی‌های ویدئویی جذاب ندارد، شرایط سختی از نظر درآمدی پیش روی این شرکت خواهد بود.”

نینتندو خالق “مجموعه پوکیمون”‌ به حساب می‌آید اما پوکیمون گو، بازی محبوبی که در تاریخ 5 جولای به‌طور رسمی پیش روی کاربران قرارگرفته مراحل توسعه و انتشار را از طریق شرکت آمریکایی نیانتیک پشت‌سر گذاشته که از جمله شرکت‌های منشعب شده از گوگل است. نینتندو سرمایه‌گذاری‌هایی را در شرکت نیانتیک انجام داده و یک سوم از سهام شرکت پوکیمون را نیز در اختیار دارد. پوکیمون، شرکتی ژاپنی است که از محل به‌اشتراک‌گذاری گواهی‌های ویژه استفاده از اسامی و طراحی‌های شخصیت‌های بازی، از عرضه پوکیمون‌گو به درآمد قابل توجهی رسیده است. 

ضرر خالص 234 میلیاردی دلاری نینتندو به مراتب بیشتر از متوسط پیش‌بینی‌ ضرر 3.4 میلیارد دلاری است که پیش از این در نظر سنجی از تحلیلگران، توسط بلومبرگ نیوز به ثبت رسیده بود. این در حالی است که میزان فروش این شرکت نیز به 61.97 میلیارد ین رسیده که از کاهش 30 درصدی در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد. 

پوکیمون‌گو تاثیر زیادی در افزایش ارزش سهام نینتندو داشته و در مقطعی قیمت هر سهم از سهام این شرکت را به 30 هزار ین افزایش داد. تاثیری که از نظر بسیاری از محققان، نویدبخش ورود قدرتمند نینتندو به بازار تولید بازی‌های ویدئویی ویژه دستگاه‌های الکترونیکی همراه بود. این در حالی است که در چهارشنبه هفته گذشته، ارزش هر سهم از سهام این شرکت با کاهش 5.44 درصدی همراه شد و به 22305 ین رسید. 

دانلود پوکیمون‌گو رایگان بوده و نینتندو و دیگر شرکت‌های حاضر در روند طراحی و عرضه این بازی، چشم به کسب درآمد از محل خریدهای درون برنامه‌ای ثبت شده توسط کاربران دوخته‌اند. 

تحلیلگرانی مانند Yasuo Imanaka معتقدند پوکیمون‌گو با جلب توجه کاربران برای استفاده هرچه بیشتر از بازی‌های ویدئویی ویژه دستگاه‌های الکترونیکی همراه نیز مزایای فراوانی را برای نینتندو به همراه خواهد داشت. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا