تکنولوژی

Wealthfront : حرفه‌ای در دنیای استارت‌آپ

نرم‌افزار در حال بلعیدن دنیا است و دلیل این موضوع کاملا واضح است. کسب‌وکارهای مبتنی بر نرم‌افزار بر خلاف پیشینیان خود که محوریت آنها نیروی انسانی بود، این توانایی را دارند که محصولات و خدمات را با سرعت بسیار بیشتری عرضه کنند. اما نرم‌افزار یک کالا نیست و همه شرکت‌ها هم نمی‌توانند با سرعت یکسانی دست به نوآوری بزنند. دانستن این موضوع بسیار اهمیت دارد، چون متعهد بودن نسبت به فروشنده‌ای که بر کار با نرم‌افزار متمرکز است، اما در حوزه خود نوآور نیست، باعث می‌شود مشتری به‌دلیل فرصتی که از دست داده، متحمل هزینه‌های زیادی شود و هزینه از دست دادن فرصت‌ها معمولا کاملا ملموس است.

این موضوع را در خدمات سرمایه‌گذاری خودکار تصور می‌کنیم. از نظر یک فرد بی‌اطلاع، تمام بازیگران این عرصه خدمات یکسانی ارائه می‌دهند؛ خدماتی مانند پرتفویی متنوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص (index funds) که توسط نرم‌افزار مدیریت می‌شوند. اما اگر در کار این خدمات دقیق‌تر شوید، تفاوت‌های مهمی می‌یابید، به‌ویژه از نظر سرعت کار. شرکت ولت‌فرانت (Wealthfront) این خدمات نرم‌افزاری خود را در دسامبر 2011 راه‌اندازی کرد. با وجود این تاخیر، این شرکت توانست به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه خود تبدیل شود و به‌طور مکرر جزو اولین شرکت‌هایی باشد که خدمات استاندارد در صنعت مالی ارائه می‌دهند.

 

تاسیس و آغاز فعالیت

ولت‌فرانت یک شرکت خدمات سرمایه‌گذاری خودکار واقع در پالو آلتو کالیفرنیا است که توسط اندی راشلف و دان کارول در سال 2008 تاسیس شد و قبل از اینکه کسب‌وکار آن به مدیریت ثروت تبدیل شود، کار خود را به عنوان تحلیلگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آغاز کرد. در واقع خدمات آن تکنولوژی مالی است که از نرم‌افزار برای مدیریت دارایی‌های مشتریان خود استفاده می‌کند. راشلف در حال حاضر رئیس هیات‌مدیره و آدام ناش، مدیرعامل ولت‌فرانت است. در دسامبر 2014 دارایی این شرکت به بیش از 7/ 1 میلیارد دلار رسید. ولت‌فرانت راه را برای نسل جدیدی از سرمایه‌گذاران هموار می‌کند تا به اهداف مالی خود برسند.

 

ارزش نوآوری

ولت‌فرانت می‌داند که در آینده سرمایه‌گذاری به کاری بی‌دردسر و آسان تبدیل خواهد شد. نرم‌افزار کامپیوتری این شرکت یک پروفایل ریسک برای مشتریان مشخص می‌کند و پرتفویی ایجاد می‌کند که تقلیدی است از کل بازار سهام. در نتیجه پول سرمایه‌گذار از طریق گزینه‌های سرمایه‌گذاری که کمترین مالیات به آن تعلق می‌گیرد، ذخیره می‌شود.

اما مثل هر چیز دیگری در دنیای کسب‌وکار، در اینجا داشتن یک ایده به تنهایی کافی نیست، بلکه باید ایده‌ای سودآور در ذهن داشته باشید. قبل از ورود ولت‌فرانت به بازار، شرکتی که بزرگ‌ترین بازیگر این عرصه محسوب می‌شد، کارمزد مشاوره 9/ 0 درصدی را به صورت سالانه برای سرمایه‌گذاری‌ها دریافت می‌کرد. این رقم از نظر مدیران ولت‌فرانت جنون‌‌آمیز بود، چون راهکارهایی که با استفاده از نرم‌افزار ارائه می‌شوند، کمترین هزینه نهایی را دارند. در نتیجه، آنها کار خود را با 25/ 0 درصد کارمزد سالانه شروع کردند. مشتری که رقیب این شرکت را انتخاب می‌کرد، باید 16/ 0 درصد کارمزد بیشتری می‌پرداخت و این موضوع مسلما واکنش رقبا را برانگیخت. مشتریانی که 500 تا 10 هزار دلار دارایی دارند به‌طور رایگان سرمایه‌گذاری می‌کنند و افرادی که بالای 10 هزار دلار دارایی دارند، ماهانه تنها 25/ 0 درصد کارمزد می‌پردازند. از آنجا که ولت‌فرانت یک شرکت خصوصی است، تنها می‌توان سود نسبی آن را حدس زد. اما اگر اندازه پرتفو و کارمزد‌های مدیریتی را مرور کنیم، کمی دقیق‌تر می‌توان درآمد شرکت را ارزیابی کرد. با کارمزد 25/ 0 درصدی و 56/ 2 میلیارد دلار دارایی، می‌توان گفت درآمد سالانه ولت‌فرانت اکنون به بیش از 6 میلیون دلار می‌رسد.

در اکتبر 2012 ولت‌فرانت اولین خدمات خودکار را برای به حداقل رساندن ضررهای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کرد. حداقل 20 ماه طول می‌کشید که رقبا بتوانند از چنین چیزی تقلید کنند و در نتیجه مشتریانی که در این دوره 20 ماهه به ولت‌فرانت مراجعه می‌کردند، می‌توانستند 5/ 1 درصد سود کنند. نرم‌افزار دیگری هم وجود دارد که به مشتریانی که بیش از 100 میلیون دلار دارایی دارند، شاخص‌گذاری مستقیم با مالیات بهینه ارائه می‌دهد. در آوریل 2014، ولت‌فرانت خدمات متنوع‌سازی قراردادهای آتی سهام (SSF) را راه‌اندازی کرد که این شرکت را نسبت به دیگر مشاوران سرمایه‌گذاری خودکار متمایز می‌کرد و ابتدا منحصرا به کارمندان شرکت‌های فیس‌بوک و توییتر ارائه می‌شد. از آنجا که اختیارات معامله روی سهام با محدودیت‌های پیچیده‌ای در فروش مواجه است، خدمات تنوع‌سازی قراردادهای آتی سهام این محدودیت‌ها را لحاظ می‌کند و سهام را می‌فروشد تا سپس بتواند پرتفوی مشتری را متنوع‌سازی کند. نرم‌افزار این خدمات، به مشتریان امکان می‌دهد با یک مبلغ سهام متمرکز، سهام خود را به صورت مدت‌دار به فروش برسانند تا ارزش دارایی‌های آنها به حداکثر برسد. این خدمات به‌طور ویژه برای افرادی با مبلغ سهام بالا در شرکت‌هایی که تبدیل به سهامی عام یا ادغام می‌شوند، خارق‌العاده است. اختلاف درآمدی زیاد بین شرکت ولت‌فرانت و دیگر مشاوران سرمایه‌گذاری خودکار در خدمات متنوع‌سازی قراردادهای آتی سهام (قراردادهایی که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام را در تاریخ مشخصی در آینده با قیمت معین به خریدار تحویل دهد) وجود دارد.

 

رتبه بالا در نوآوری

ولت‌فرانت به‌دلیل ایجاد یک شبکه اجتماعی با محوریت سرمایه‌گذاری که از صنعت 10 تریلیون دلاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پرده‌برداری می‌کند، توانست در سال 2011 جزو 10 شرکت برتر دنیا از نظر نوآوری که مجله Fast Company آنها را معرفی می‌کند قرار بگیرد و رتبه دهم را به دست آورد. در این مجله گفته شده بود ولت‌فرانت پلت‌فرمی را در اختیار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قرار می‌دهد تا هر چیزی را در مورد پرتفوی خود – از جمله اینکه چه میزان از پول خود را در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند– به اشتراک بگذارند تا شرکت‌های دیگر هم به این کار تشویق شوند. این شرکت از زمانی که برنامه نرم‌افزاری مشاوره سرمایه‌گذاری اوراق بهادار را راه‌اندازی کرد، توانست بیش از 100 میلیون دلار دارایی جذب کند.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا