تکنولوژی

تاثیر منفی برنامه‌های ماسک روی سهام تسلا

انتشار جزئیات چشم‌انداز توسعه شرکت تسلا توسط ایلان ماسک، تاثیر منفی روی ارزش سهام این شرکت داشته است.

به گزارش وب‌سایت Latimes، با گذشت یک هفته از انتشار خبرهای اولیه مبنی بر نزدیک شدن به زمان ارائه طرحی که چشم‌اندازهای کلی فعالیت‌ها و سیاست‌های شرکت تسلا را مشخص می‌کند، ایلان ماسک بالاخره جزئیات بیشتری را از این طرح منتشر کرد. با این وجود، شواهد امر نشان می‌دهد افشای این طرح، تاثیرات منفی روی ارزش سهام شرکت تسلا داشته است. 

بر این اساس، هر سهم شرکت تسلا در روز پنجشنبه گذشته با مبلغ 222 دلار معامله شد که این رقم از کاهش سه درصدی ارزش سهام این شرکت حکایت دارد. اگرچه در نگاه اول، طرح ارائه شده از سوی ایلان ماسک که پیش از این به‌طور مبسوط به آن اشاره داشتیم طرحی جالب و آینده‌نگرانه به حساب می‌آید اما تحلیلگران معتقدند وجود نقطه‌ضعف‌های مختلف از جمله نبود چارچوب زمانی تعریف شده و یا حتی نگرانی ایجاد شده در خصوص تحقق نیافتن پروژه‌های فعلی این شرکت، از جمله عوامل ایجاد بازخوردهای منفی در بازار بوده‌اند. 

برخی نیز معتقدند ایلان ماسک اعلام برنامه‌های جدید تسلا را به زمان حال موکول کرده تا افکار عمومی را از تمرکز روی خبرهایی که در خصوص عملکرد نه‌چندان مثبت سیستم رانندگی خودکار و یا ناتوانی این شرکت در برآورده کردن اهداف تولیدی منتشر می‌شود دور نگه دارد. 

همان‌طور که پیش از این عنوان شد، تولید یک شاسی بلند جمع‌وجورتر، کامیون الکتریکی، ورود به بخش حمل و نقل عمومی و به‌کارگیری صفحات خورشیدی در پشت‌بام منازل به‌منظور تامین انرژی الکتریکی بخش خانگی از جمله چشم‌اندازهای جدید تسلا به حساب می‌آیند. علاوه بر این، ماسک تاکید کرده که بهبود قابلیت‌های خودران خودروهای تسلا به نحوی که این سیستم تا 10 برابر ایمن‌تر از هدایت انسانی خودروها باشد در دستور کار قرار خواهد گرفت. در نهایت، پیاده‌سازی طرح به‌اشتراک‌گذاری خودروهای تسلا نیز در چشم‌انداز ویژه این شرکت جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. 

با این وجود، وسعت طرح‌های در دست بررسی شرکت تسلا انتقاد تحلیلگران را به همراه داشته است. Jessica Caldwell تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Edmunds که تغییرات بازار خودرو را زیرنظر دارد در این خصوص می‌گوید:

“تصمیم تسلا برای ورود به حوزه حمل و نقل عمومی کاملا جاه‌طلبانه به‌نظر می‌رسد. ایلان ماسک پوشش بازارهای مختلف را در دستورکار قرارداده و همین امر ممکن است به آسیب دیدن مدیریت بهینه شرایط از سوی تسلا منجر شود. تسلا در رسیدن به اهداف خود در زمینه تولید محصول جدید یعنی تسلا 3 با مشکلات زیادی روبرو شده است. با این اوصاف، اگر امکان مدیریت تولید در این ابعاد برای تسلا وجود ندارد، چگونه می‌توان رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه را برای این شرکت متصور بود؟”

Karl Brauer تحلیلگر شرکت Kelly Blue Book از زوایه متفاوتی به اتفاقات اخیر نگاه می‌کند. او در این خصوص می‌گوید:

” متاسفانه طرح‌های تسلا به هیچ وجه منحصر‌به‌فرد یا ناب نیستند. ماسک عنوان کرده در چشم‌انداز این شرکت، تولید خودروهای الکتریکی برای برطرف‌کردن نیازهای سیستم‌ حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گرفته اما باید اذعان کرد که اکثر شرکت‌های خودروساز، پیش از این‌ها به این هدف اشاره کرده‌اند و بسیاری هم در حال حاضر روی پروژه‌های اینچنینی فعالیت می‌کنند.”

Michelle Krebs تحلیلگر ارشد Autotrader در جمع‌بندی خود از تحلیل این شرایط، نبود چارچوب زمانی مشخص و توضیحات کامل در خصوص این طرح و البته عدم اشاره ماسک به راهکارهای لحاظ شده برای رسیدن به سوددهی بیشتر تسلا را دلیل کاهش ارزش سهام این شرکت دانسته است.

علی‌رغم تمامی انتقادها که در این مطلب تنها به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره کردیم، باید عنوان کرد که ماسک از نظر بسیاری از کارشناسان به عنوان بی‌پرواترین کارآفرین مشهور جهان در قرن حاضر شناخته می‌شود و به نوعی به عنوان یک اسطوره کارآفرینی، جایگزینی برای شخصیت‌های مطرحی مانند استیو جابز به حساب می‌آید. 

ماسک با پیاده‌سازی ایده‌های جدید خود نه‌تنها شرکت‌های خودروساز سنتی را وادار به فعالیت در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی کرده بلکه توسعه کارآمد شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس را نیز در کارنامه خود دارد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا