تکنولوژی

چرا ناسا توالی‌‌سنج DNA به ایستگاه فضایی فرستاد

سازمان فضایی ناسا یک توالی سنج DNA را به ایستگاه فضایی ارسال کرده تا اولین سنجش توالی DNA خدمه در فضا انجام گیرد. 

به گزارش وب‌سایت Cnet، Space X Dragon  که حمل محموله یادشده را برعهده دارد در تاریخ 18 جولای به فضا پرتاب شده و انتظار می‌رود در تاریخ 20 جولای به مقصد برسد. به این ترتیب این امکان در اختیار فضانوردان قرار خواهد گرفت تا از همان مکان فرایند بررسی توالی DNA خود را انجام دهند. معمولا خدمه مجبور خواهند بود تا نمونه‌ها را پس از بررسی به زمین ارسال کنند که این امر ماه‌ها به‌طول خواهد انجامید. 

بررسی توالی DNA در فضا با استفاده از تجهیزات مینیاتوری به نام توالی‌سنج بیومولکولی انجام خواهد شد و به فضانوردان امکان بررسی وضعیت سلامت بدنی و همچنین شناسایی میکروب‌ها را خواهد داد. علاوه بر این، بنابر اعلام ناسا این فرایند به تشخیص وجود حیات برپایه بررسی DNA، در نقاط مختلف منظومه شمسی کمک خواهد کرد.

این تجهیز، تنها یکی از چندین و چند آیتمی است که به‌منظور پشتیبانی از انجام 250 آزمایش علمی از تاریخ 6 جولای 2016 تا 30 اکتبر 2016 به فضا ارسال شده و یا در آینده ارسال خواهد شد. مبدل تغییر فاز حرارتی از جمله دیگر تکنولوژی‌هایی است که توسط ناسا به ایستگاه فضایی ارسال شده تا در کنترل دمای سفینه‌های فضایی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی سه‌بعدی نیز در میان محموله ارسالی قرار گرفته است. 

Kirk Shireman مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا در این خصوص می‌گوید:

” هر پرواز به سمت ایستگاه فضایی به منظور ارسال محموله، رویدادی ویژه و تاریخی به حساب می‌آید. از تکنولوژی‌های مختلف تا سخت‌افزارهای جانبی و یا کالاهای مورد نیاز خدمه، همه و همه عواملی تاثیرگذار در انجام ماموریت‌های ما خواهند بود.”

محموله بعدی ناسا در ماه آگوست 2016 به ایستگاه فضایی ارسال خواهد شد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا