تکنولوژی

طرح اپل برای افزایش هزینه‌های اسپاتیفای

شرکت اپل طرح جدیدی را ارائه کرده که در صورت اجرایی شدن آن، میزان پرداختی‌های مربوط به حق امتیاز آهنگسازی در سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی مقدار ثابتی خواهدشد. به گزارش وب‌سایت Theverge، این پرونده دولتی که جزئیات آن توسط نیویورک تایمز منتشر شده و البته هنوز به‌طور رسمی از سوی اپل تایید نشده، با همکاری انجمن امتیازهای مرتبط با کپی‌رایت (Copyright Royalty Board) تهیه شده و امتیاز درنظر گرفته شده برای آهنگسازی را 9.1 سنت در هر 100 پخش آنلاین آهنگ عنوان کرده است. اگرچه این طرح به ساده‌سازی سیستم‌های فعلی امتیازدهی منجر خواهد شد اما هزینه‌ سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی مانند اسپاتیفای را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است از آنجایی که اپل از محتویاتی که منحصرا برای عرضه در اپل موزیک تولید شده استفاده می‌کند، این امکان برای این شرکت وجود دارد تا از قوانین موجود در طرح پیشنهادی خود تبعیت نکند.

در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح جدید، نحوه تصمیم‌گیری در خصوص حق امتیاز آهنگسازی، میزان دریافتی هنرمندان و در نهایت هزینه حضور در بازار سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی دگرگون خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای، گوگل و پاندورا حق امتیاز هنرمندان را بر اساس قوانین پیچیده فدرالی محاسبه می‌کنند اما قوانین جدید، از سال 2018 میلادی به مرحله اجرا درخواهند آمد و تا سال 2022 میلادی در دستورکار باقی خواهند ماند. این طرح که احتمال اصلاح و بازبینی آن توسط مجموعه‌ای از قضات دولتی وجود دارد، درصدهای مرتبط با ضبط آهنگ را تعریف نخواهد کرد و این المان بر اساس مجموعه‌ای از استانداردهای متفاوت، محاسبه خواهد شد.

این طرح می‌تواند ضربه‌ای سنگین از جانب اپل به سمت رقیب قدرتمند خود در حوزه پخش آنلاین موسیقی یعنی اسپاتیفای باشد. اسپاتیفای این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا با پرداخت 10 دلار در هر ماه از سرویس پخش موسیقی این شرکت بدون شنیدن تبلیغات استفاده کنند و یا حتی در طرح همراه با نمایش تبلیغات، پخش موسیقی را به‌طور رایگان امکان‌پذیر سازند. اپل معتقد است روند درپیش گرفته شده توسط شرکت سوئدی، برای موزیسین‌ها و تولیدکنندگان مضر خواهد بود. در سمت مقابل، سرویس اپل موزیک هیچ طرح رایگانی را به کاربران ارائه نداده است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا