تکنولوژی

روبات متخلف به یک کودک آسیب رساند

روبات امنیتی Knightscope K5 با آسیب رساندن به یک کودک 16 ماهه، قانون اول روباتیک را نقض کرده است. به گزارش وب‌سایت Ubergizmo، طرفداران دنیای روباتیک با Asimov و البته سه قانون روباتیک ارائه شده توسط این چهره مطرح آشنایی دارند. این در حالی است که ویل‌ اسمیت، بازیگر سرشناس هالیوودی نیز در فیلمI Robot  اینچنین به توضیح قانون اول روباتیک می‌پردازد: ” این امکان وجود ندارد که یک روبات به انسان آسیب برساند و یا از طریق عدم واکنش، باعث واردشدن ضرر و زیان به انسان‌ها شود.”

با این وجود، براساس گزارش منتشر شده از ABC7، یک روبات امنیتی به نام Knightscope K5 که در مرکز خرید استنفورد در سیلیکون‌ولی به‌کار گرفته شده، به پای یک کودک 16 ماهه آسیب وارد کرده است. به گفته والدین این کودک، روبات یادشده ضربه‌ای را به سر طفل 16 ماهه وارد کرده و همین امر باعث به زمین خوردن او شده است. به گفته آن‌ها، پس از این نیز روبات متوقف نشده و به حرکت خود ادامه داده است. خوشبختانه به جز تورم مختصر پا، آسیب دیگری به این کودک وارد نشده است. این مسئله با در نظر گرفتن وزن بالای این روبات (136 کیلوگرم) جای شکر بیشتری را برای والدین کودک باقی خواهد گذاشت.

آن‌طور که از شواهد امر پیداست، Knightscope K5 در قالب حضور فیزیکی در این مرکز، اجرای دستورات و فرامین مختلف از طریق به‌کارگیری سنسورها و دوربین‌ها را میسر ساخته و از آن در نظارت بر محیط‌های اطراف استفاده می‌شود. شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف برای استفاده یک ساعته از این روبات، هزینه 6.25 دلاری را به شرکت سازنده پرداخت می‌کنند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا