تکنولوژی

فیسبوک چگونه اپلیکیشن‌ها را تست می‌کند؟

فیسبوک در دیتاسنتر خود از چیزی در حدود 2 هزار گوشی هوشمند به‌منظور آزمایش نرم‌افزارهای عرضه شده توسط مهندسان این شرکت استفاده می‌کند تا در نهایت از عملکرد بی‌عیب و نقص راهکارهای نرم‌افزاری ارائه شده خود اطمینان یابد. به گزارش وب‌سایت Venturebeat، تا سال گذشته میلادی هر یک از مهندسان نرم‌افزار فیسبوک تغییرات ایجاد شده در نرم‌افزارهای عرضه شده توسط این شرکت(مانند فیسبوک و واتس‌اپ) را تنها روی یک دستگاه هوشمند بررسی می‌کنند. این در حالی است که با توجه به استفاده کاربران از دستگاه‌های هوشمندی با سخت‌افزار، سیستم‌عامل‌ و حتی ارتباطات اینترنتی متفاوت، این نوع آزمایش به هیچ وجه ایده‌آل نبود. از همین رو مسئولان فیسبوک از 60 رک(قفسه‌های نگهداری تجهیزات) جدید در دیتاسنتر Prineville استفاده کرده‌اند که در هر یک 32 گوشی هوشمند تعبیه شده است.

فیسبوک با بهره‌گیری از این گوشی‌های هوشمند، تغییرات و عملکرد هر نسخه جدید از نرم‌افزارهای عرضه شده خود را روی تمامی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. به گفته Antonie Reversat مهندس بخش محصولات فیسبوک، این فرایند با بهره‌گیری از مک‌مینی برای آیفون و همچنین سرورهای Open Compute Project Leopard برای دستگاه‌های اندرویدی امکان‌پذیر شده است. برای نرم‌افزارهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، پیام‌رسان فیسبوک و یا واتس‌اپ که در ابعاد وسیع مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند، تغییر هر یک از تنظیمات گوشی می‌تواند روی عملکرد آن تاثیر گذار باشد. این برنامه‌ها مورد استفاده صدها هزار کاربر در سراسر جهان قرار می‌گیرند و در صورتی که مشکلی در یک برنامه ایجاد شود، دسترسی کاربران زیادی به این سرویس قطع شده و چه بسا این کاربران تصمیم به مهاجرت از این نرم‌افزار و انتخاب گزینه‌های جایگزین بگیرند. از همین رو، مراحل آزمایش و بررسی برای نرم‌افزارهای اینچنینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شرکت پیشتاز در ارائه زیرساخت‌های ابری یعنی آمازون، به‌واسطه ارائه راهکاری به نام AWS Device Farm بستر مناسبی را برای تست و بررسی نرم‌افزارها پیش روی توسعه‌دهندگان مستقل قرار می‌دهد و گوگل نیز با ارائه راهکار Fierbase Test Lab که البته تنها برای اکوسیستم اندروید در دسترس قرارگرفته، به کمک توسعه‌دهندگان آماده است. با این وجود، فیسبوک تصمیم گرفته با بهره‌گیری از زیرساخت‌های ویژه خود بررسی هرچه بیشتری از شرایط نرم‌افزارهای عرضه شده توسط مهندسانش داشته باشد. به گفته Reversat، این شرکت تمایل دارد تا گنجایش رک‌های ویژه بررسی گوشی‌های هوشمند را به دو برابر افزایش دهد. وی همچنین عنوان داشته فیسبوک به دنبال یافتن راهکارهایی برای به‌اشتراک‌گذاری طراحی رک‌های خود با دیگر شرکت‌ها است. امری که احتمالا از طریق پروژه Open Compute که توسط این شرکت در سال 2011 میلادی راه‌اندازی شده و تاکنون نیز در به‌اشتراک‌گذاری طراحی‌های مرتبط با محاسبات، ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار گرفته، میسر خواهد شد. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا