تکنولوژی

همکاری مایکروسافت با IBM جدی شد

شرکت مایکروسافت دور جدیدی از همکارهای هدفمند خود با IBM را آغاز کرده است که در راستای آن، توسعه کاربردهای تبلت‌های سرفیس و لپ‌تاپ‌های سرفیس‌بوک این شرکت در بخش تجاری مدنظر قرار خواهد گرفت. به گزارش بیزینس اینسایدر، این همکاری تا حد زیادی مشابه با قراردادی است که در سال 2014 میلادی میان اپل و IBM منعقد شده بود تا در راستای آن، برنامه‌های شخصی‌سازی شده آیفون و آی‌پد به‌طور ویژه در بازار هدف یعنی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ قرار گیرند. ایده اصلی هر دو قرارداد همکاری، فراهم ساختن زیرساخت‌ها به‌منظور به‌کارگیری نرم‌افزارها و دستگاه‌های الکترونیکی مورد نیاز کارکنان و کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها در قرن 21 است.

از آنجایی که IBM از پیشینه بسیار مناسبی در برقراری ارتباط با بزرگ‌ترین صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌ها در سطح جهانی برخوردار است یک پیروزی قاطع برای مایکروسافت به‌حساب خواهد آمد. این رویا که سرفیس مایکروسافت به اولویت اول مشتریان این سطح از بازار تبدیل شود، نشانه‌ای امیدوارکننده برای بخش سخت‌افزار مایکروسافت در ماموریت همیشگی خود به‌منظور ترویج استفاده از جدیدترین سیستم‌عامل عرضه شده خود یعنی ویندوز 10 خواهد بود.

مایکروسافت در سال گذشته میلادی نیز قرارداد فروش سرفیس را با شرکت دل به امضا رسانده بود اما سابقه همکاری‌های این شرکت با IBM در زمینه ارائه راهکارهای تجاری به چیزی در حدود 20 سال پیش‌ باز می‌گردد. همین امر باعث شده Brian Hall مدیر روابط عمومی مایکروسافت در اظهارنظری از همکاری‌های جدید به عنوان روندی طبیعی در سیاست‌های مایکروسافت یاد کند: “به‌نظر من طبیعی است که ما چشم‌انداز آینده را در همکاری با IBM در سطوح عالی جست و جو کنیم.”

مایکروسافت روز گذشته از آغاز تعاملاتی مشابه، این بار با Booz Allen Hamilton، فروشنده مطرحی که در عرضه راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به آژانس‌های دولتی و حتی صنایع دفاعی ایالات متحده آمریکا تخصص دارد خبر داد. پیرو این همکاری‌ها، ارائه راهکارهای امن برپایه پلتفرم سرفیس مایکروسافت در دستورکار قرار خواهد گرفت و همچنین همیلتون وزارت دفاع آمریکا را در حرکت به سمت استفاده هر چه گسترده‌تر از ویندوز 10 مایکروسافت کمک خواهد کرد.

اپل همچنان حاضر در صحنه

به گفته Murray Mitchell، مدیر مسئول پروژه همکاری‌های IBM و مایکروسافت، این تعاملات از آنجایی شکل گرفته که مشتریان این شرکت درخواست‌هایی برای در اختیار داشتن محصولات سرفیس مایکروسافت به IBM ارائه داده‌اند. به گفته او، اکثر کسب‌وکارها از راهکارهای ترکیبی استفاده می‌کنند و شرایط به‌گونه‌ای نیست که به‌طور کامل از محصولات اپل یا انحصارا از محصولات مایکروسافت در شرکت‌ها استفاده شود. به گفته Mitchell، همین امر باعث شده تا همکاری‌های اپل و IBM همچنان به قوت خود باقی بماند. به گفته او اولین راهکار ارائه شده توسط IBM برپایه پلتفرم سرفیس، تمرکز روی فراهم کردن گزینه‌های نرم‌افزاری و سرویس‌های مالی مورد نیاز مشتریان خواهد بود.

از نگاه IBM، فضای موجود فرصتی است تا نقش خود را به عنوان مشاور، فروشنده و توسعه‌دهنده واسطه و البته در قالب فعالیت‌های سودآور ایفاد کند، اما برای مایکروسافت فضا رنگ و بوی رقابت با اپل را تداعی خواهد کرد.

مسئولان مایکروسافت همواره روی این نکته تاکید داشته‌اند که تبلت‌های سرفیس این شرکت، پشتیبانی کامل از نرم‌افزارهای ویندوزی را به همراه خواهند داشتند اما گزینه‌های نرم‌افزاری و راهکارهای ارائه شده از سوی اپل (مانند آی‌پد پرو)، تنها به استفاده از اپ‌استور این شرکت محدود است که نمی‌توانند نیازهای صاحبان کسب‌وکار و کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها را به‌طور کامل برآورده کنند.

با این تفاسیر، عرضه هر چه گسترده‌تر سرفیس مایکروسافت در بازار تجاری، ولو به قیمت حضور واسطه‌ای مانند IBM، ترس و اضطراب خاصی را برای اپل به همراه خواهد داشت. در این راستا، مایکروسافت روز گذشته خبر از توسعه برنامه Surface as a Service خود داده که در قالب آن فروشندگان می‌توانند تبلت‌های سرفیس پرو و لپ‌تاپ‌های سرفیس‌بوک با دریافت هزینه اشتراک ماهیانه به فروش برسانند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا