تکنولوژی

دلایل حذف احتمالی ورودی هدفون در آیفون ۷

آیفون بعدی اپل که در پاییز پیش رو رونمایی خواهد شد احتمالا با حذف ورودی 3.5 میلی‌متری، امکان اتصال هدفون به درگاه لایتنینگ ویژه شارژ گوشی‌های هوشمند این شرکت را فراهم خواهد کرد. اما دلیل اعمال این تغییر چیست؟

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، Carl Alberty مدیر ارشد بازاریابی Cirrus Logic دلیل این امر را توانایی‌های بیشتر هدفون‌های مجهز به ارتباطات دیجیتالی نظیر لایتنینگ یا یو‌اس‌بی نوع C در مقایسه با هدفون‌های آنالوگ و سنتی می‌داند. 

این در حالی است که Cirrus در هفته جاری بسته سخت‌افزاری ویژه‌ای را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرده که به شرکت‌های تولیدکننده هدفون امکان استفاده از پورت لایتنینگ به جای ورودی‌های 3.5 میلی‌متری را خواهد داد. لازم به ذکر است که Cirrus مدت‌هاست که همکاری نزدیکی هم با شرکت اپل داشته و مولفه‌های سخت‌افزاری صوتی را برای این شرکت تولید می‌کند. 

در حال حاضر تمرکز Cirrus  در عرضه این بسته توسعه سخت‌افزاری، روی دستیابی به صدای دیجیتالی با کیفیت بالاتر بوده اما این شرکت به دنبال راهکارهایی برای استفاده هر چه بهتر از قابلیت‌های ارتباطی برپایه تکنولوژی لایتنینگ، در زمانی خواهد بود که شرکت‌های تولیدکننده هدفون استفاده بهتری از آن ببرند. 

 

حذف نویز 

حتما دقت کرده‌اید که هدفون‌های مجهز به قابلیت حذف نویز، تولید شده از سوی شرکت‌های مختلف به باتری مستقلی برای تامین شارژ نیاز دارند. این در حالی است که وقتی هدفون‌ها از درگاه لایتنینگ استفاده کنند، این امکان وجود دارد تا توان مورد نیاز خود را از گوشی‌های هوشمند تامین کنند. 

این امر، دنیایی از فرصت‌های جدید را ایجاد خواهد و هدفون‌ها را به جای اسپیکرهای شخصی ساده به دستگاه‌های الکترونیکی با قابلیت‌های متنوع تبدیل خواهد کرد و در غیر اینصورت نیز هدفون‌های مجهز به قابلیت حذف نویز، به مراتب سبک‌تر خواهند شد. آلبرتی در این خصوص می‌گوید:

” ما می‌توانیم قابلیت‌های جدید و تجربه کاربری متفاوتی را با بهره‌گیری از امکان تامین مستقیم توان به جای استفاده از باتری‌های حجیم، پیش رو داشته باشیم.”

همان‌طور که می‌دانید، قابلیت حذف نویز یا همان نویز کنسلینگ با بهره‌گیری از میکروفون‌های ویژه به‌ سنجش صدای اطراف هدفون پرداخته و پس از آن با به‌کارگیری راهکارهای نرم‌افزاری، اقدام به حذف صدای اضافی خواهد کرد. 

 

واقعیت مجازی

آلبرتی معتقد است هنگامی که درگاه لایتنینگ امکان تامین توان مورد نیاز هدفون‌ها را داشته باشد، فرصت‌های بیشتری برای استفاده از قابلیت‌هایی نظیر رهگیری موقعیت مکانی سر کاربر فراهم خواهد شد. حرکات سر می‌تواند راهکار ویژه‌ای را برای بهینه‌سازی صدای خروجی از هدفون در محیط‌های مختلف ایجاد کند و در صورتی که اپل دست به فعالیت در زمینه تولید هدست‌های واقعیت مجازی بزند، این قابلیت‌ کاربردی‌تر خواهد بود. 

این در حالی است که رهگیری جابجایی و موقعیت سر کاربر، یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی است و هدفون‌های لایتنینگ با بهره‌گیری از سنسورهایی مانند شتاب‌سنج می‌توانند این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کنند.

 

دستگاه‌های الکترونیکی ویژه بررسی وضعیت سلامت افراد

در حال حاضر برخی شرکت‌ها نظیر SMS Audio و اینتل با تعبیه سنسورهای اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب، طرح‌های ویژه‌ای را به مرحله اجرا درآورده اند اما با استفاده از هدفون‌های یو‌اس‌بی و لایتنینگ، شرکت‌های تولیدکننده هدفون می‌توانند به مرحله جدیدی گام بگذارند. 

آلبرتی در این خصوص می‌گوید:

” استفاده‌های متفاوتی را می‌توان در حوزه سلامت از سنسورهای اندازه‌گیری وضعیت بدنی و سلامت افراد به عمل آورد. به عنوان مثال، با استفاده از نور مادون قرمز، لیزر و یا حتی میکروفون می‌توان تعداد ضربان قلب افراد را بدست آورد.”

این در حالی است که در سال 2008 میلادی اپل حق اختراعی را به ثبت رسانده که امکان بدست آوردن اطلاعات بیومتریک مانند دما، تعداد ضربان قلب و حتی میزان تعریق فرد را با بهره‌گیری از هدفون‌ها میسر می‌سازد. در حال حاضر نیز اپل پروژه‌های مختلفی را در زمینه سنسورهای بیومتریک در دست بررسی دارد. 

با این وجود، آلبرتی معتقد است شرکت‌هایی مانند اپل، موتورولا و Eco که به سمت عرضه هدست‌های دیجیتالی گام برداشته‌اند از این موضوع که کاربران زیادی در حال حاضر از هدفون‌های با کیفیت بالا و البته مجهز به سوکت 3.5 میلی‌متری استفاده می‌کنند آگاهی داشته و همچنان گزینه‌هایی را برای تداوم استفاده این افراد از محصولات یادشده ایجاد خواهند کرد. 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا