تکنولوژی

چرا TIK8 برای خرید بلیت آنلاین جذاب است؟

نام نویسنده: علی ‍پرند

TIK8 را شنیدیم و بلیت یک تئاتر را از طریق آن خریداری کردیم تصور می‌کردیم با یک  سایت مشابه سینما تیکت یا تیوال روبه رو هستیم. بلیت را پرینت نکرده بودیم و تصور می‌کردیم همین باعث دردسرمان برای ورود خواهد شد اما  در کمال تعجب با اسکن بارکد همان بلیت ایمیل شده روی موبایل و بدون هیچ کاغذ بازی و روند اضافه‌ای به سرعت داخل شدیم و روی صندلی نشستیم. حداقل تجربه ما درباره روند گرفتن بلیت آنلاین یک سایت مشابه فروش بلیت دیگر ( تیوال ) چیز دیگری را می‌گفت. گرفتن بلیت به صورت آنلاین و سپس پرینت کردن آن و بعد مراجعه به محل تئاتر و سپس هدایت شدن به یک کیوسک‌های تعبیه شده و وارد کردن شماره رزور و سپس پرینت شدن بلیت مراحلی بود که تیوال آن را پیش روی خریداران بلیت قرار داده بود. همین چند هفته قبل که یک بلیت دیگر از تیوال خریدیم هم همین روند را کمی کوتاه‌تر شده شاهد بودیم . هرچند از آن کیوسک‌های نه چندان جالب تیوال خبری نبود اما  یک نفر پرینت‌ها یا گوشی‌های موبایل افراد را می‌گرفت و  یکی یکی درون کامپیوتر چک می‌کرد و سپس شماره صندلی صادر می‌کرد و همین باعث ازدحامی مقابل آن شخص  شده بود. 

قصد نداریم از تیوال که یکی از با سابقه‌ترین و پرمخاطب‌ترین تولید‌کنندگان محتوا در حوزه تئاتر است بیش از این انتقاد کنیم که در زمینه محتوا هنوز هیچ سایت و سرویسی را در حد تیوال نمی‌دانیم  اما طبیعتا برای ما و بسیاری از مردم علاقه مند به خرید بلیت تئاتر و سینما ایده حذف روندهای اضافه و چهره تر و تمیز و ساده TIK8 باعث می‌شود در زمینه خرید بلیت اعتبار را به TIK8 جوان بدهیم. 

TIK8 کار خودش را از ۲۵ بهمن سال ۹۳ شروع کرده و تا امروز که به یکی از معروف‌ترین بازیگران عرصه بلیت آنلاین تبدیل شده بیش از ۵۰۰ رویداد هنری فرهنگی و علمی آموزشی را به فروش رسانده است. 

بر اساس اطلاعاتی که از مسوولان TIK8 گرفتیم فروش پرمخاطب‌ترین تئاتر ایران در سال ۹۴« یعنی خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار» به کارگردانی دکتر علی رفیعی با بیش از ۳۰ هزاربیننده تنها در یک دوره اجرا یکی از مهمترین رویدادهایی بوده که به این سایت سپرده شده بود. همچنین فروش یک تئاتر فوق‌العاده دیگر « اتاق ورونیکا» به کارگردانی رضا ثروتی که یکی از شلوغ‌ترین تئاترهای سال گذشته بود نیز با همکاری TIK8 صورت گرفت. 

در کارنامه TIK8 در سال گذشته تئاترهای «مالی سویینی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی با فروش ۱۰۰ درصد ظرفیت هم وجود داشته است. اما آنچه در  سال گذشته فهمیدیم حضور TIK8 در فروش بلیت کنسرت بود که ۱۴ سانس کنسرت چارتار و رکورد فروش بلیت آن در طی دو ساعت اولیه و همچنین فروش بلیت ۴ سانس کنسرت علی زند وکیلی در طی مدت ۱.۵ نشان داده که حالا این سرویس ارایه بلیت آنلاین به دنبال حضور جدی در بازار بلیت کنسرت‌ها هم هست. 

بر اساس گفته مسوولان TIK8 این سایت هم اکنون ۱۰۰ هزار عضو دارد که عمدتا علاقه‌مندان جدی رویدادهای هنری (تئاتر، کنسرت، سینما، نمایش کمدی، علمی- آموزشی) هستند و تنها در طی ۱۵ ماهی که از راه‌اندازی این سرویس می‌گذرد بیش از ۵۰۰ رویداد در آن معرفی یا بلیت فروشی شده است. 

دو استراتژی اصلی TIK8  که بخشی از خانواده مجموعه کسب و کار نوین ایرانیان ( صاحب امتیاز برندهای نت برگ و چیلیوری) هم هست  تبلیغات در سایت‌های تخصصی و فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی است که به خصوص این دومی به گفته خود مسوولان TIK8 باعث شده که اکانت‌های شبکه اجتماعی آن به مرجعی برای دریافت اطلاعات از برنامه‌های هنری و فرهنگی تبدیل شوند. با توجه به تجربه‌ای که مدیران TIK8 در راه‌اندازی مجموعه تخفیف نت‌برگ داشته‌اند استفاده از تخفیف در بلیت کنسرت‌ها و تئاترها را هم به عنوان بخشی از مدل کسب و کار خود در این زمینه در نظر گرفته‌اند و به نوعی از آن تجربه برای توسعه کسب وکار تازه خود بهره می‌گیرند. 

مشخص است که TIK8 سایت بسیار جوانی است که تازه در ابتدای راه است و حداقل از نظر محتوا قابل مقایسه با سایت‌های تخصصی مثل تیوال نیست اما آنچه تجربه کاربر را در استفاده از این سرویس خشنود  کرده رونمای جذاب و تجهیز به سرویس‌ قابل اتکا و به خصوص اپلیکیشن‌های موبایلی کاربردپذیری شده است. TIK8 حالا گفته که قصد دارد بخش فروش بلیت سینما را هم به مجموعه خود اضافه کند و اگر با همین سرعت و همین مدل پیش برود  در این صورت به مرجع مهم بازار بلیت تئاتر، کنسرت و سینما تبدیل می‌شود. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا