تکنولوژی

مقابله با تکان‌های هواپیما ، محصول جدید IBM

 کمربندهای خود را ببندید.» شنیدن این جمله در طول پرواز با هواپیما و به دنبال آن لرزشها و تکان‌های هواپیما (TURBULENCE  ) برای بسیاری از مسافران آزارنده است. به خصوص که برخی از این تکان‌ها که عمدتا به خاطر هوای بد اتفاق می‌افتد چنان بدنه هواپیما را تکان می‌دهد که حال برخی مسافران را بد می‌کند و در مواردی حتی باعث سقوط چمدان‌ها یا افتادن مسافران نیز شده است. شاید تعجب آور باشد بدانید خلبان‌ها اساسا از سیستمهای شناسایی داخل هواپیما گزارشی مبنی بر امکان لرزش و تکان در یک منطقه را دریافت نمی‌کنند و به نوعی تنها پس از مواجه شدن با وضعیت جوی که به تکان هواپیما منجر می‌شود در صدد مقابله با آن و کاهش این تکانها بر می آیند.

حالا اما تکنولوژی به کمک این مشکل نسبتا کوچک اما مهم در صنعت هوایی آمده است. شرکت IBM TECH 30 که یک شرکت هواشناسی متعلق به IBM است در مشارکتی با شرکت GOGO که در سیستم‌های صنعت هوایی فعال است میخواهند وضعیت لرزشها و تکان‌ها را به لحظه در اختیار خلبان‌ها قرار دهند.

هواپیماهایی که به سیستم GOGO مجهز باشند این اطلاعات را به لحظه دریافت می‌کنند.

ماجرا هم ساده است شرکت هواشناسی متعلق به آی بی ام الگوریتم جوی که باعث تکان در هواپیما می‌شود را تحلیل و شناسایی کرده و آن را به سرورهای سیستم GOGO منتقل می‌کند و از آنجا این اطلاعات در اختیار همه خلبانهایی قرار می‌گیرد که به سیستم GOGO مجهزند. این اطلاعات  مرتبا بین ایستگاه‌های هواشناسی و شرکت هواشناسی آی بی ام و شرکت GOGO د در جریان خواهد بود و مدل آن شبیه به دریافت اطلاعات ترافیک از موبایلهای مردم در داخل خیابانها و تخمین وضعیت ترافیک است که شرکت گوگل آن را ارایه داده است.

خلبانان تا پیش از این صرفا اطلاعات هواشناسی را به صورت شفاهی و محدود دریافت می‌کردند اما حالا آنها قادر خواهند بود که به این اطلاعات  مستقیما از داخل سیستم‌های داخل کابین دسترسی داشته باشند.

دو شرکت آی بی ام و GOGO در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که این برای نخستین بار است که یک سیستم غیر سنتی در هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ( بخش عمده سیستم‌های موجود در هواپیما از سیستم‌های سنتی است که سالهاست مورد  استفاده است )

 

تکان هزینه دارد

اما آیا فقط یک تکان باعث شده که چنین مشارکتی شکل گیرد ؟ طبیعتا نه . پروازهایی که در آن تکان و به  اصطلاح TURBULENCE زیاد باشد فقط باعث ناراحتی مسافران نمی‌شود بلکه موجب خسارت‌هایی به هواپیما هم می‌شود. گزارشها حاکی است که  TURBULENCE سالانه 100 میلیون دلار هزینه برای هر شرکت هوایی هزینه به بار می آورد. حالا کمک به شرکتها برای کاهش هزینه‌های ناشی از تکان هواپیما همان هدفی بودکه آی بی ام از ابتدا با خرید شرکت هواشناسی مد نظر داشته است.

تکان‌های هوایی سالانه باعث حدود 100 میلیون خسارت به شرکتهای هوایی می‌شود

اطلاعات هواشناسی دقیق می‌تواند سرعت عمل بسیاری از صنایع را در مواجه با مشکلاتی شبیه TURBULENCE بالا ببرد. با این حال این اطلاعات در ابتدا در اختیار هواپیماهای خصوصی قرار خواهد گرفت اما دو شرکت امیدوارند به زودی ایرلاین‌ها نیز از این سیستم بهره ببرند.

شرکت GOGO در زمانی این خبر را اعلام میکند که در حال افزایش سرعت وای فای داخل هواپیماها در آمریکاست. این شرکت اعلام کرده که سرعت دسترسی به اینترنت را از 10 مگابیت بر ثانیه به 70 مگابیت بر ثانیه افزایش داده است.

 

این مطالب درباره IBM را نیز بخوانید : 

پروژه آی بی  ام برای پیش‌بینی حملات سایبری توسط واتسون

آی بی ام وضعیت مالی شما را پیش‌بینی می‌کند

سرویس رایگان محاسبات کوانتومی آی بی ام برای کاربران عادی

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا