تکنولوژی

ایلان ماسک از برنامه‌هایش برای استعمار مریخ می‌گوید

ایلان ماسک، شرکت اسپیس‌ایکس را 14 سال پیش با هدف ساخت مستعمره در مریخ بنیان گذاشت. وی اخیرا اطلاعات بیشتری را در مورد برنامه‌های خود برای دستیابی به این هدف ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد یک فضاپیمای بدون‌سرنشین را تا سال 2018 به مریخ پرتاب کند و این پروازهای بدون سرنشین هر دو سال یک بار در زمانی که فاصله سیاره سرخ و زمین به هم نزدیک می‌شود، ادامه یابد. اگر همه چیز خوب پیش برود، نخستین ماموریت سرنشین‌دار به مریخ در سال 2024 انجام خواهد شد.

ماموریت دوم در سال 2020 شامل ارسال حداقل دو فضاپیمای دراگون به همراه محموله‌ای از تجربیات عملی است و سال 2020، نخستین فضاپیمای “ترانسپورتر استعماری مریخ” ارسال خواهد شد که به اندازه کافی برای انتقال انسان‌ها به این سیاره، بزرگ است. البته این بار این فضاپیما بدون سرنشین خواهد بود اما احتمال دارد در مریخ باقیمانده و برای بازگرداندن ماموریت‌های انسانی به زمین استفاده شود. البته هنوز این بخش از برنامه ماسک هنوز مورد ابهام است.

ماسک در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست از سخت و پرمخاطره بودن این کار گفت اما ابراز اطمینان کرد که انسان‌ها همانطور که در مستعمره‌های زمینی پیشگام بودند، در فضا هم این کار را انجام خواهند داد.

البته هدف کنونی 225 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و برای استعمار به آمادگی بسیار زیاد نیاز است. فضاپیماهای بدون سرنشین به انتقال تجربیات علمی و کاوشگرهایی به سیاره مریخ می‌پردازند تا درک بهتری از فرود امن بین سیاره‌ای و ناوبری در آن ارائه کنند.

اگرچه یک بخش از این برنامه هنوز کاملا مشخص نیست و آن شامل این سوال است که چگونه باید انسان‌ها را به زمین بازگرداند.

ماسک اظهار کرد: این ماموریت بسیار خطرناک بوده و احتمالا مردم می‌میرند. البته آن‌ها در مورد این مساله آگاهی دارند و سپس راه را برای سفر ایمن و راحت به مریخ هموار خواهند کرد. البته این اتفاق در آینده دور رخ خواهد داد.

این سفر در ماه سپتامبر به واقعیت نزدیکتر خواهد شد زیرا در آن زمان ماسک قرار است طرح استعمار مریخ را با جزئیات در کنگره بین‌المللی وابسته به فضانوردان در مکزیک ارائه کند.

پرتاب 2018 توسط یک فضاپیمای دراگون بر روی موشک سنگین فالکون انجام خواهد شد که نیروی آن توسط 27 موتور مرحله اول تامین می‌شود. این موشک در زمان پرتاب، با خود حدود 2.2 میلیون کیلوگرم سوخت را حمل خواهد کرد که برابر با سوخت 18 هزار و 747 هواپیما است.

این تنها یکی از 43 ماموریت رباتیک تاکنون به مریخ است که تنها 18 مورد آن با موفقیت همراه بوده‌اند. دراگون بزرگترین فضاپیمایی است که بر روی سطح مریخ فرود خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا