تکنولوژی

موسس ویکلی‌لیکز: گوگل از کلینتون طرفداری می‌کند

جولیان آسانژ موسس ویکی‌لیکس مدعی است گوگل در قالب همکاری با کمپین پشتیبانی از ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون قصد دارد شانس کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات برای پیروزی در رقابت‌های پیش رو را افزایش دهد. 

آسانژ که از طریق ارتباط ویدئویی از داخل سفارت اکوادور در لندن، با حاضرین در گردهمایی ویژه‌ای که با عنوان ” دوره جدید روزنامه نگاری: وداع با جریان اصلی رسانه‌های بین‌المللی” در مسکو برپا شده بود سخن می‌گفت، عنوان داشته گوگل به‌طور مستقیم با کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون تعامل برقرار کرده و در این راه، رابطه‌ای برد-برد را با وزارت امورخاجه آمریکا در دستور کار قرار داده است.

آسانژ از هیلاری کلینتون به عنوان شاهین جنگی یاد می‌کند که برنامه‌هایی برای شعله‌افروزی جنگ در نقاط مختلف جهان دارد. او در گفتگوی ویدئویی خود به این نکته نیز اشاره کرده که اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل اکنون به عنوان رئیس تیم ابداع و نوآوری پنتاگون فعالیت می‌کند. 

موسس ویکی‌لیکس به نقد سیاست‌های گوگل در این زمینه پرداخته و می‌گوید:

” گوگل شدیدا خود را در سطوح مختلف شخصی و تجاری با سیاست‌های واشنگتن همگام و همراه ساخته است. در این راستا می‌توان به خروج گوگل از بازار چین اشاره کرد که اقدامی هماهنگ با احساس مسئولان گوگل مبنی بر حضور در “خانواده آمریکایی” به حساب می‌آید.

این در حالی است که سال گذشته وب‌سایت Fortune در گزارشی عنوان کرده بود سیستم رنکینگ گوگل می‌تواند روی خروجی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار باشد.

در این گزارش از نگاه محققان اینچنین عنوان شده است:

“بر مبنای پنج بررسی ویژه انجام شده در دو کشور متفاوت، دستکاری در نتایج نمایش داده شده جستجوهای اینترنتی می‌تواند تا 20 درصد و یا حتی بیشتر روی تصمیم رای‌دهندگانی که هنوز به نتیجه قاطعی در خصوص نامزد مورد نظر خود نرسیده‌اند تاثیرگذار باشد. این تاثیر دربرخی گروه‌ها تا 80 درصد برآورد شده است.”

آسانژ در این گفتگو به ایراد سخن در خصوص نیاز به اعمال فشارهای بیشتر توسط دولت آمریکا روی شبکه اجتماعی فیس‌بوک و همچنین روند خصوصی‌سازی NSA نیز پرداخته است. 

 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا