تکنولوژی

سرمایه‌گذاری جدید آمازون در بازار خرده‌فروشی آنلاین هند

شرکت آمازون علاوه بر سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری که پیش از این و در سال 2014 میلادی به بازار خرده‌فروشی آنلاین هند اختصاص داده بود، سرمایه جدید 3 میلیارد دلاری را برای تثبیت حضور قدرتمند خود در این بازار درنظر خواهد گرفت. 

خبر این سرمایه‌گذاری جدید توسط جف بزوس مدیرعامل این شرکت و در حاشیه ملاقات صورت گرفته میان نارندا مودی نخست‌وزیر هند و فعالان اقتصادی آمریکا، که به میزبانی شورای کسب و کار ایالات متحده- آمریکا در واشنگتن برگزار شده بود رسما تایید شد.

بزوس در این خصوص می‌گوید:

” ما تاکنون چیزی در حدود 45 هزار شغل در هند ایجاد کرده‌ایم و این روند در بازار با پتانسیل بالای هند همچنان ادامه خواهد داشت.”

این در حالی است که جزئیات برنامه‌های آمازون برای هزینه‌کردن سرمایه جدید اعلام نشده است. 

بازار خرده‌فروشی آنلاین هند در حالی به سمت توسعه هر چه بیشتر گام برمی‌دارد که شرکت‌های سنتی حاضر در حوزه تجارت این کشور نظیر Tata Group نیز حضور جدی در این بازار را در دستور کار قرار داده‌اند.

بر مبنای گزارش اخیر گوگل، خرده‌فروشی آنلاین تا سال 2020 میلادی چیزی در حدود 25 درصد از مجموع خرده‌فروشی‌های سازمان‌یافته را به خود اختصاص خواهد داد و ارزش تجارت ناخالص این حوزه تا 2020 میلادی به 60 میلیارد دلار خواهد رسید. 

آمازون در بازار پیش رو در مقابل استارت‌آپ‌هایی مانند Flipkart و Snapdeal قرار خواهد گرفت که سرعت بالا در مطابقت و سازگاری با شرایط بازار هند و تقاضای مشتریان را به ثبت رسانده‌اند و در طرف دیگر توانسته‌اند سرمایه لازم برای رقابت با این غول بازار فروش آنلاین را نیز جمع‌آوری کنند. 

بر اساس قوانین دولتی هند که در خصوص فعالیت‌ شرکت‌های خرده‌فروش با مالکیت خارجی وضع شده، آمازون نمی‌تواند فروش مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان هندی را اجرایی کند. به همین دلیل، این شرکت به بازاری برای تامین محصولات مورد نیاز فروشندگان هندی تبدیل شده است. این شرکت 21 مرکز اجرایی در اختیار دارد که فضای ذخیره‌سازی 5 میلیون فوت مکعبی را تامین می‌کنند. 

شرکت آمازون سیاست‌های مختلفی را برای محبوب‌سازی هر چه بیشتر پلتفرم خود در هند در دستورکار قرار داده است. به عنوان مثال می‌توان به برنامه Amazon Chai Cart اشاره کرد که در قالب آن از سه‌چرخه‌های سیار به‌منظور گردش در شهرهای مختلف و البته سرو چای، آب و شربت آبلیمو برای صاحبان کسب و کارهای کوچک استفاده شده تا در نهایت، به عنوان دستاورد این طرح، فروش آنلاین برای این افراد به‌طور کامل تشریح شود.

بزوس در متنی که در ماه آوریل خطاب به سهامداران نگاشته شده بود عنوان کرده در قالب برنامه یادشده، 15280 کیلومتر مسافت در 31 شهر مختلف پیموده شده، 37200 فنجای چای سرو شده و در نهایت بیش از 10 هزار فروشنده جدید به زیرمجموعه اکوسیستم فروش آنلاین آمازون اضافه شده است.

آمازون معتقد است علی‌رغم علاقه فروشندگان به ارائه محصولات خود در بستر فروش آنلاین، ذهنیت موجود در خصوص پیچیدگی و زمان‌بر بودن این راهکار مانعی بر سر اجرای تحقق حضور کسب و کارهای کوچک در این بازار است. در همین راستا، برنامه Amazon Tatkal که فرایند ثبت‌نام، ارائه لیست محصولات و آموزش فروش برای کسب و کارهای کوچک را در کم‌تر از یک‌ساعت امکان‌پذیر می‌سازد در دستورکار آمازون قرار گرفته است. 

آمازون که بازار فروش محصولات خود را سه‌سال پیش در هند راه‌اندازی کرده اکنون مدعی فروش 55 میلیون محصول از طریق 85 هزار فروشنده‌ای است که اکثریت آن‌ها را خرده‌فروش‌های سنتی کشور هند تشکیل می‌دهند.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا