تپسیتکنولوژی

تپسی؛ سیستم هوشمند درخواست تاکسی

گرفتن تاکسی با اپلیکیشن موبایل چیز تازه‌ای نیست. بسیاری از ما از طریق اخبار تکنولوژی با Uber ، Lyft و Didi آشنا هستیم و مدتی هم هست که از Snapp ( تاکسی‌یاب) هم شنیده‌ایم .  حالا اما یک استارتاپ تازه‌نفس ایرانی هم به این عرصه اضافه شده است : تپسی «TAP30»

تپسی بر وزن Taxi ‍پس از یک دوره حضور در Working Space فینوا و جذب سرمایه‌گذاری حالا در ساختمانی در بالای سعادت آباد مستقر شده است. با معرفی اپلیکیشن‌های iOS و اندروید سرویس‌دهی آن در تهران شروع شده و البته نخستین سفر با آن برای تعدادی از مسافران  رایگان است. 

در سایت تپسی « با کیفیت سفر کنید » و « با امنیت تردد کنید » دو شعار اصلی این استارتاپ است ومشخص هست که صاحبان آن روی موضوع کیفیت و امنیت تمرکز کرده‌اند همان چیزی که بزرگترین چالش‌های این کسب و کار هم هست. 

بانصب اپلیکیشن تفاوت‌های دیگری نیز دیده می‌شوند یکی از آنها استفاده از نقشه گوگل ( که حالا ترافیک به لحظه را نشان می‌دهد ) و دیگری انتخاب قیمت بر اساس محدوده است. این دومی که با مدل بومی تاکسی گرفتن و معامله با راننده تاکسی در تهران همخوان شده به راحتی بیشتر کار با اپلیکیشن کمک کرده است. 

مدل کسب وکار 

مدل تجاری استارتاپی مانند TAP30 یک مدل Peer to Peer است یعنی این استارتاپ فعلا تاکسی را خریداری نمی‌کند بلکه از بین رانندگان کسانی را انتخاب کرده و بعد از آموزش‌های لازم و نصب اپلیکیشن اختصاصی رانندگان روی موبایل شان، آن‌ها را به خود اضافه می‌کند. هنگامی که یک مسافر از روی اپلیکیشن درخواست تاکسی می‌کند یکی از رانندگان نزدیک سفر را برعهده می‌گیرد در این هنگام نام، مدل ماشین و شماره موبایل راننده و مکان او روی نقشه روی اپیکیشن موبایل مسافر به نمایش در می‌آید. 

پرداخت با این اپلیکیشن می تواند به صورت پرداخت از طریق اپلیکیشن باشد یعنی قبل از سفر با شارژ کردن اپلیکیشن از طریق اینترنت، هزینه سفر را پرداخت کرد. این مدل کسب وکار اما قابلیت زیادی برای توسعه هم دارد و مثلا می‌توان آن را به مدل تحویل غذای آنلاین یا یا هر نوع خدمات تحویل دهی آنلاین دیگر نیز توسعه‌اش داد.

رقیب تاکسی‌ها؟

از جهت مدل سفر TAP30 در دسته تاکسی سرویس یا تاکسی دربستی قرار می‌گیرد به همین دلیل فعلا استارتاپ‌هایی مثل TAP30 و Snap خطری برای راننده تاکسی‌ها محسوب نمی‌شوند میلاد منشی پور معتقد است که بازار دربستی در تهران چیزی در حدود ۸۰۰ هزار سفر در روز است و حتی در دنیا استارتاپ‌های بالغی مانند  Uber در بهترین شرایط خود حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد یک بازار را در اختیار گرفته‌اند. 

اما حتی Uber و  Lyft هم که جنگ‌های زیادی را با اتحادیه‌های تاکسی‌رانی در سراسر دنیا و حتی در خود آمریکا داشته و دارند حالا خدمات خود را به تاکسی‌ها هم گسترش داده‌اند به این معنی که مسافر می‌تواند با اپلیکیشن خود یا خودروی شخصی مسافرکش درخواست کند و یا حتی تاکسی رسمی. 

از طرف دیگر به گفته هومن دمیرچی مزیت‌هایی که استارتاپی مثل TAP30 می تواند به بازار حمل و نقل درون شهری ایران وارد کند شامل نظم بخشی به فضای حمل و نقل مسافر در شهر هم هست که در ساعت‌هایی بسیاری از خودروهای مسافر کش به طور خالی رفت و آمد می‌کنند  و بسیاری از مسافران در خیابان در انتظار تاکسی‌اند.  

کیفیت سفر  تپسی

 این مدل کسب و کار در عین اینکه مشکلاتی را از روی دوش صاحبان آن برمیدارد ممکن است مشکلات جدیدتری را نیز بر آنها تحمیل می‌کند. عدم کنترل کامل روی رانندگان و خودروها چیزی است که بزرگان این صنعت در کشورهای دیگر هنوز هم با آن دست به گریبانند. موضوع کیفیت سفر در شهری که اساسا به طور عمومی کیفیت سفر با تاکسی  و غیر تاکسی در آن تجربه جذابی نیست قطعا چالش بزرگ TAP30 هم هست. مسافرانی که از این طریق تاکسی می‌گیرند حالا نه راننده تاکسی بلکه این سرویس را مسوول کیفیت سفر خود می‌دانند. به همین دلیل در TAP30 رانندگان توسط مسافران ارزیابی می‌شوند تا بهترین آن‌ها در سرویس باقی بماند و همچنین برنامه‌ گسترده‌ای برای آموزش به رانندگان در برخورد با مسافران نیز وجود دارد. 

بنیانگذارن تپسی TAP30

میلاد منشی پور که سالها در خارج از کشور زندگی کرده پنج سال قبل برای یک دوره تدریس کوتاه در دانشگاه شریف که درباره استراتژی و مشاوره بود به ایران آمد که به گفته خودش نقطه عطفی در زندگی‌اش شد چون هم با شریک فعلی اش (‌هومن دمیرچی ) در آن کلاس آشنا شد و هم با همسرش . منشی پور می‌گوید این بار که به ایران برگشتم دیدم تغییرهای زیادی رخ داده و بیشترین تغییرات در خود من بود. منشی پور که در ده سال گذشته در Boston Consulting Group و Bain دو شرکت مشهور مدیریت و مشاوره کار می‌کرد و تجربه معاملات بزرگ و اجرای پروژه‌های بزرگ دیجیتالی را در آن شرکتها به دست آورد اما آنچه باعث شد به ایران بیاید وجود فضای مساعد در محیط تکنولوژی بود. منشی پور می‌گوید که بیشتر از حد تصور او محیط تکنولوژی ایران رشد کرده بود، بازار ایجاد شده بود و دولت روی زیرساخت‌های ارتباطی تمرکز کرده بود و در کنار این‌ها سرمایه‌گذارها هم علاقه‌مند به حضور در این بازار شده اند. 

منشی پور یک عامل دیگر را هم به اینها اضافه می‌کند : نخبه‌هایی که الان در ایران و در فضای کسب و کار حضور دارند چنانکه به گفته او بعضی از بچه‌های تیم او اگر الان اینجا نبودند در استنفود در حال ادامه تحصیل بودند. و بلاخره مردمی که به صورت آنلاین خوب پول خرج می‌کنند هم مهمترین انگیزه برای به راه‌انداختن کسب وکار است.

حمید مهینی شریک اول منشی پور با او دوران راهنمایی دوست بوده است. مهینی از بچه‌های المپیاد کامپیوتر است بعد از گرفتن دکتری علوم کامپیوتری به سیلیکون ولی رفت و سپس برای پروژه تپسی به منشی پور ملحق شد. سوی دیگر ماجرا هومن دمیرچی بنیانگذار دیگر TAP30 است که او هم تجربه مشابهی را در تحصیل در خارج از کشور ( فرانسه ) دارد.  دمیرچی تجربه‌ای در راه‌اندازی همین کسب و کار در راکت اینترنت را نیز دارد.  

حاصل تجربه این سه جوان ایرانی حالا پیش روی کاربران است. TAP30  در آغاز راه است و هنوز حتی به صورت رسمی افتتاح نشده اما به گفته مدیرانش روزهای صحبت از آن تازه آغاز شده است.

این مطالب را هم بخوانید : 

 تجربه سفر با Uber 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫225 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا