تکنولوژی

زندگی پرپیچ و خم پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام

Pavel Durov مدیرعامل 32 ساله تلگرام، شرکتی که با بهره‌گیری از قابلیت‌های رمزگذاری توانسته پیام‌رسانی با محبوبیت بالا به ویژه در میان کاربران ایرانی عرضه کند، لقب مارک زاکربرگ روسیه را به‌دست آورده است.
 دوروف با پوشیدن لباس‌های سیاه‌رنگ و مسافرت‌های پی در پی به سراسر جهان، در زندگی شخصی نیز منحصربه‌فرد به‌نظر می‌رسد. با این مقدمه، در ادامه نگاهی دقیق‌تر به زندگی عجیب و مملو از فراز و نشیب مدیرعامل تلگرام خواهیم داشت.


دوروف در تاریخ 10 اکتبر سال 1984 میلادی در کشور روسیه متولد شد.

او برنامه‌نویسی را هنگام تحصیل در مدرسه فراگرفت و با این مهارت توانست صفحه اولیه ورود به شبکه مدرسه را با متنی که حاوی عبارتی‌توهین آمیز به معلم نه‌چندان محبوب او بود جایگزین کند. او همواره ارتباط نزدیکی با برادر بزرگ‌تر خود، نیکولای دوروف، داشت که او نیز کدنویسی را به خوبی فراگرفته بود.


پس از ترک دانشگاه در سال 2006 میلادی، برادران دوروف، VKontakte را راه‌اندازی کردند که در واقع شبکه اجتماعی ویژه‌ای به زبان روسی بود و عملکردی مشابه با فیس‌بوک را پیش روی کاربران قرار می‌داد. این شبکه اجتماعی خیلی زود به محبوبیت رسید و توانست تعداد کاربران خود را به بیش از 350 میلیون نفر برساند.

دوروف درآمد زیادی از این شبکه اجتماعی به‌دست آورد. در گزارش منتشر‌شده از وضعیت مالی این شرکت، درآمد خالصی در حدود 260 میلیون دلار به چشم می‌خورد.


دوروف به‌خاطر سبک متفاوت لباس پوشیدن نیز شهرت زیادی دارد. او فقط لباس‌های سیاه‌رنگ، مشابه با شخصیت نئو در ماتریکس را به تن می‌کند.

 


VKontakte با الهام‌گرفتن از طبقه پنجم و ششم Singer House، ساختمان شاخصی که در مرز سن‌پترزبورگ قرار گرفته، طراحی شده است.

در سال 2012، دوروف و تعدادی از کارکنان او هواپیماهای کاغذی ساخته‌شده با اسکناس را به ارزش مجموع بیش از 1000 دلار از پنجره دفتر خود به سمت جمعیت حاضر در خیابان پرتاب کردند. هر هواپیمای کاغذی از اسکناس‌های 5 هزار روبلی ساخته شده بود.


VKontakte به عنوان رسانه‌ای برای بیان افکار مخالفان دولت و سازماندهی تجمعات در پشتیبانی از الکسی ناوالنی، فعال سیاسی و منتقد پوتین، استفاده می‌شد.


در سال 2011، دوروف با انتشار عکسی از یک سگ که زبانش از دهان بیرون آمده بود به درخواست دولت برای کنترل بیشتر روی این شبکه اجتماعی پاسخ گفت. پیغام او به کرملین واضح بود و حکایت از نپذیرفتن خواسته‌های دولت داشت.


دوروف مدعی است در همان شب، نیروهای نظامی به آپارتمان او یورش برده‌اند.


او رفته‌رفته کنترل VKontakte را به سرمایه‌گذاران Mail.ru، شرکتی که ارتباطات نزدیکی با کرملین داشتند، واگذار کرد.


در سال 2013، دوروف متهم به زیرگرفتن یک افسر پلیس با یک خودروی مرسدس سفید رنگ شد. حال آنکه او مدعی بود در آن زمان حتی رانندگی بلد نبوده است.


دوروف در نهایت مدیریت VKontakte را از دست داد. این در حالی بود که او بارها درخواست‌های پلیس برای بازجویی را رد کرد. در نهایت پلیس به دفتر این شبکه اجتماعی یورش برد اما دوروف چندروز پیش از این اتفاق روسیه را ترک کرده بود.


برادران دوروف نقشه دوم خود را به مرحله اجرا درآوردند. آن‌ها شرکتی سری را در نیویورک راه‌اندازی کردند و برخی از کارکنان وفادار VKontakte را به آمریکا فراخواندند.

 


بنابر گزارش مسکوتایمز، هنگامی که از دوروف درباره پروژه سری جدید او پرسش شد او یک تصویر متحرک از فیلم “شبکه اجتماعی” را منتشر کرد که رئیس فیس‌بوک را در هنگام واکنش به سرمایه‌گذاران نشان می‌داد


پروژه سری دوروف در نیویورک، تلگرام، نرم‌افزار پیام‌رسان ویژه با قابلیت رمزگذاری داده‌ها بود که ادعا داشت و دارد امکان دخالت دولت‌ها و جاسوسی از کاربران را غیرممکن می‌کرد. بسیاری این حرکت را ، پاسخ به سیاست‌های کرملین در خصوص VKontakte به حساب آوردند.


دوروف ماهانه یک میلیون دلار هزینه برای ادامه حیات تلگرام صرف می‌کند. این در حالی است که این نرم‌افزار پیام‌رسان هیچ درآمدی ندارد.


 


دوروف به همراه چهار نفر از کارکنان خود سفر به شهرهای مختلف جهان را در دستور کار قرار داده و از سرویس‌های Airbnb برای اقامت در شهرهای مختلف استفاده می‌کند.


دوروف دائما به شهرهای مختلف جهان نقل مکان می‌کند و هر چند ماه یک‌بار نیز موقعیت مکانی خود را تغییر می‌دهد. اگرچه بازگشت او به روسیه خطرات زیادی را برایش به همراه خواهد داشت اما او به نوعی به قهرمان حوزه حریم خصوصی و امنیت در این کشور تبدیل شده است.


 


 

دوروف برای تردد به محل کار از راننده شخصی استفاده می‌کند تا پس از این با اتهام زیرگرفتن افسران پلیس روبه‌رو نشود.


 


او با برگزاری یک جشن بزرگ در ماه فوریه در شهر بارسلونا، رسیدن تلگرام به 100 میلیون کاربر فعال ماهانه را جشن گرفت.


دیوید بلین نیز در میان جمعیت حضور داشت تا حاضران را با شعبده‌بازی‌های خود سرگرم کند.


دوروف با توجه به اظهارنظر فعالان روسی مبنی بر دسترسی غیرمجاز دولت روسیه به حساب کاربری آن‌ها در تلگرام، بار دیگر در مقابل کرملین موضع‌گیری کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا