تکنولوژی

تبلیغات؛ دشمن باتری موبایل

در گزارشی که توسط موسسه تحقیقاتی Enders Analysis به انتشار رسیده اینچنین نتیجه‌گیری شده که تقریبا نیمی از ترافیک مصرف شده برای مشاهده یک وب‌سایت، صرف نمایش تبلیغات آن می‌شود. به‌منظور بررسی شرایط یادشده، متخصصان Enders از مرورگری که شرایط استفاده از آیفون 6 را شبیه سازی می‌کرد استفاده کرده و بازدیداز هشت وب‌سایت خبری مطرح را در دستور کار قرار دادند.

نتیجه این بررسی در قالب نمودارهایی که مصرف داده در قالب سه المان اصلی صفحات وب را نمایش می‌دهد منتشر شده است. در این نمودارها، HTML (آبی)، Javascript (نارنجی) و تبلیغات (سبز( مشخص شده‌اند. در قسمت ستونی نیز مقدار داده مصرفی (بر حسب مگابایت) که توسط هر یک از هشت وب‌سایت مورد استفاده قرارگرفته مشخص شده است. به‌منظور دریافت اطلاعات صحیح، بارگذاری وب‌سایت‌ها یک مرتبه با غیر فعال شدن تبلیغات و بار دیگر با غیر فعال شدن جاوا اسکریپت و تبلیغات (به‌طور همزمان) مورد بررسی قرار گرفته است.

این بررسی نشان می‌دهد تبلیغات وب‌سایت‌ها چیزی بین 18 تا 79 درصد از داده‌های انتقال یافته را به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که المان‌های غیرضروری جاوا اسکریپت، 6 تا 68 درصد به این میزان می‌افزایند.

اگرچه این بررسی تاثیرات تبلیغات وب‌سایت‌ها روی میزان داده‌های مصرفی را به نمایش می‌گذارد اما موارد دیگری مانند دانلودها، پخش زنده، نرم‌افزارهای پیام‌رسان و برنامه‌های نصب‌شده متفاوت نیز می‌توانند تاثیرات مستقیمی روی میزان داده مصرفی دستگاه الکترونیکی شما داشته باشند.

در این خصوص، سرویس‌هایی مانند Adblock می‌توانند به عنوان راهکاری در جهت کاهش مصرف داده‌ها درنظر گرفته شوند اما بحثی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که در اغلب موارد، تبلیغات به عنوان تنها منبع درآمد وب‌سایت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و جلوگیری از نمایش آن به معنای جلوگیری از کسب درآمد وب‌سایت خواهد بود.

با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد تنها راهکار موجود، بهینه‌سازی بیشتر تبلیغات و روش‌های نمایش آن در جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به کاربران و در عین حال کاهش میزان داده‌های مصرف شده است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا