تکنولوژی

اسنودن می‌گوید پیام‌رسان Allo گوگل خطرناک است

ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در جدیدترین عکس‌العمل به آنچه در حوزه تکنوژی در جریان است، با انتشار توییتی پیوستن خود به جمع متخصصان حوزه امنیت که خواهان فعال‌شدن پیش‌فرض قابلیت رمزگذاری دو طرفه در نرم‌افزار پیام‌رسان Allo هستند را اعلام کرد. 

در توییت منتشر شده، اسنودن عنوان کرده تصمیم گوگل، این نرم‌افزار را به برنامه‌ای خطرناک برای استفاده کاربران تبدیل کرده و از همین رو از دنبال‌کنندگان حساب کاربری توییتری خود خواسته از آن استفاده نکنند. 

گوگل در کنفرانس هفته جاری I/O از پیام‌رسان جدید خود Allo به عنوان راهکاری برای رقابت با نرم‌افزارهای مطرح مانند پیام‌رسان فیس‌بوک و یا واتس‌اپ رونمایی کرد. Allo همانند روند جاری در نرم ‌افزار پیام‌رسان واتس‌اپ، از پروتکل سیگنال Whisper System به‌منظور رمزگذاری دوطرفه بهره‌مند شده است اما این قابلیت تنها در زمانی که کاربر حالت استفاده محرمانه را فعال‌کند، قابل بهره‌برداری خواهد بود. گوگل قرار است این پیام‌رسان را تابستان امسال عرضه کند.

نکته قابل توجه اینکه با فعال شدن حالت محرمانه، کاربر امکان استفاده از برخی قابلیت‌های متمایز برپایه روبات‌ها مانند سیستم پاسخ هوشمند و یا پیشنهادهای ارائه شده برپایه هوش مصنوعی را از دست خواهد داد. 

Thai Doung سرپرست تیم امنیتی گوگل، روز گذشته و در قالب پستی که در وبلاگ خود منتشر کرد عنوان داشت به دنبال عملی ساختن امکان استفاده از قابلیتی برای فعال کردن دائمی سیستم رمزگذاری در Allo است. این در حالی است که بنابر گزارش TechCrunch، او سریعا این اظهار نظر را از وبلاگش حذف کرد. در متن حذف شده Duong اینچنین عنوان شده بود:

” در حال حاضر هیچ قولی نمی‌توانم بدهم اما تلاش خود را برای ادغام قابلیتی برای فعال‌سازی امکان استفاده از ویژگی تبادل پیام‌های خود محوشونده انجام خواهم داد. در واقع با استفاده از این تنظیمات می‌توانید به Allo اعلام کنید که قصد دارید همواره از حالت محرمانه نرم‌افزار بهره ببرید تا رمزگذاری دوطرفه پیام‌ها و حذف خودکار آن‌ها عملی شود.”

Doung در این نوشته تاکید کرده که این موضوع، نظر شخصی خود او (و نه نظر مسئولان گوگل) است. او که در زمینه امنیت Allo نیز به تیم طراحی پیام‌رسان جدید گوگل مشاوره داده معتقد است رمزگذاری دو طرفه داده‌ها در مقایسه با امکان استفاده از پیام‌هایی با قابلیت از بین رفتن با گذشت زمانی مشخص، در درجه دوم اهمیت قراردارد. او از رمزگذاری دو طرفه پیام‌ها به عنوان ابزاری برای پیاده‌سازی قابلیت محوشدن زمان‌بندی شده پیام‌ها و نه یک هدف مستقل برای حفظ حریم شخصی یاد می‌کند. 

او همچنین تاکید کرده در شرایط عادی استفاده از نرم‌افزار پیام‌رسان Allo نیز هیچ نیروی انسانی از داخل یا خارج از شرکت گوگل امکان خواندن پیام‌های مبادله شده را نخواهد داشت. 

 

مرتبط : 

– معرفی تازه‌های گوگل و پیام رسان Allo در کنفرانس I/O

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا