تکنولوژی

تمام آنچه در کنفرانس 2016 I/O گوگل معرفی شد

گوگل شب گذشته در جریان کنفرانس I/O 2016 خود مجموعه‌ متنوعی از محصولات جدید و نسخه‌های جدید محصولات فعلی خود را ارایه داد که در اینجا نگاه کاملی به آنچه دیشب در کنفرانس I/O ارایه داد می‌کنیم : 

اسپیکری که شما را می‌شنود

در طول یک سال و نیم گذشته، دنیای تکنولوژی مات و مبهوت هنرنمایی محصول شرکت آمازون یعنی Echo بود و حالا گوگل نیز با رونمایی از محصول جدید خود به نام هوم وارد این رقابت شده است. محصولی که در سال جاری و البته با قیمتی که هنوز مشخص نشده روانه بازار خواهد شد. 

ماریو کوئیروز، مدیر ارشد و مسئول پروژه گوگل هوم است که پیش از این در پروژه کروم‌کست گوگل نیز سابقه درخشانی از خود به جا گذاشته است. 

این محصول، اسپیکر کوچکی است که با نصب روی دیوار، همواره در حال آماده به کار بوده و می‌تواند تمامی فرامین شما را بشنود. گوگل هوم می‌تواند پاسخگویی به سوالات شما، پخش موسیقی و یا حتی کنترل دستگاه‌های هوشمند داخل منزل را برعهده بگیرد. کوئیروز معتقد است هوم، از جنبه‌های مختلف عملکردی بهتر از اکوی آمازون به ثبت رسانده است. 

از نظر شکل ظاهری، هوم استوانه‌ای کوچک با سطح زاوایه‌دار در قسمت فوقانی است و از بدنه‌ای ماژولار به‌منظور ایجاد تطابق با دکوراسیون منزل شما بهره‌مند شده است. چراغ‌های LED این محصول نیز در واقع نشانگرهایی هستند که حکایت از فعال بودن عملکرد آن دارند. کوئیروز هدف اصلی از تولید چنین محصولی را ایجاد تجربه مناسب در پخش موسیقی عنوان کرده و معتقد است هوم در این راستا از صدای شفاف و بلند در کنار کیفیت بالا بهره‌مند شده است. موضوعی که به عقیده او، جای خالی آن در اکو احساس می‌شود. 

عیب دیگر اکو، بی‌بهره بودن آن از قابلیت تعامل با اسپیکرهای دیگر است. به بیان ساده‌تر، گوگل هوم به گونه‌ای طراحی شده که امکان استفاده از آن در چندین اتاق وجود خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به بهره‌گیری این محصول از استانداردهای کست، می‌توانید از یک اسپیکر درخواست کنید تا آهنگی را از طریق اسپیکرهای دیگر پخش کند. قابلیتی که البته پیش از این در Google Cast Audio امکان استفاده از آن وجود داشت. علاوه بر این، تعامل کاملی با گوگل پلی موزیک برقرار شده تا بتوانید از سرویس‌های مختلف مانند اسپاتیفای با امکان پشتیبانی از گوگل کست نیز استفاده کنید. 

سازگاری با کست، قابلیت هوشمند دیگری را نیز در اختیار این محصول قرارداده که امکان برقراری ارتباط با کروم کستی است که به تلویزیون متصل کرده‌اید تا امکان پخش کلیپ‌های یوتیوب و دیگر محتویات مورد نظر شما نیز فراهم شود. متاسفانه هوم در ابتدای عرضه از بیش از یک حساب کاربری گوگل پشتیبانی نخواهد کرد اما بنابر اعلام این شرکت، قابلیت یادشده نیز در آینده‌ای نزدیک به هوم اضافه خواهد شد.

هوم به شما امکان طرح پرسش را نیز خواهد داد. پرسش‌های ارائه شده نیز به‌منظور سازگاری هر چه بیشتر با محتویات صوتی خروجی، بهینه‌سازی شده تا با حداقل تعداد کلمات، کاربر پاسخ پرسش خود را دریافت کند. 

یکی از نقاط ضعف هوم در مقایسه با توانایی‌های اکو، سازگاری محدودتر آن با دستگاه‌ها و سرویس‌های جانبی است. یکی از دلایل این امر، عدم استفاده گوگل از API توسعه‌دهندگان برای این محصول است. گوگل تصمیم گرفته این محصول را به نحوی بهینه‌سازی کند تا راهکارهایی برای به‌کارگیری آن به عنوان یک مترجم میان زبان گفتاری به روش‌های مورد استفاده توسط روبات‌ها فراهم شود. 

گوگل هوم با مجموعه محدودی (در حال حاضر) از دستگاه‌های اتوماسیون خانگی مانند برخی ترموستات‌ها و چراغ‌ها سازگاری کامل دارد. عدم بهره‌مندی گوگل هوم از قابلیت‌ها و سازگاری‌های مشابه با اکو موضوعی است که می‌تواند گوگل را به چالش بکشد اما کوئیروز عنوان کرده مشتاق رقابتی رو در رو با محصول تولیدی آمازون است. او در این خصوص می‌گوید:

” ما رقابتی تنگاتنگ در اکثر حوزه‌ها و قابلیت‌ها داریم و در حوزه‌هایی که اهمیت بیشتری برای مشتریان دارند، ما عملکرد بهتری را ثبت کرده‌ایم.”

Assistant یک دستیار تعاملی 

شرکت گوگل در کنفرانس I/O از آنچه تلویحا پروژه Google Assistant  نام‌گذاری شده به عنوان راهکاری جدید برای ارائه قابلیت‌هایی که پیش از این نیز از طریق رابط‌های کاربری و سرویس‌های این شرکت ارائه شده بود رونمایی کرد. این در حالی است که دستیار جدید، حالت تعاملی یا به بیان بهتر، محاوره‌ای سرویس‌دهی به کاربران را در دستورکار قرار داده است. این سرویس شاید در ابتدای راه نام چندان جالبی نداشته باشد اما در عوض، قدرت گوگل و البته توانایی‌های بالا در کاوش اطلاعات را به عنوان پشتوانه ارائه خدمات یدک می‌کشد. 

این در حالی است که در چند سال گذشته شاهد عرضه دستیارهای شخصی هوشمند توسط شرکت‌های مختلف بوده‌ایم. به عنوان نمونه می‌توان به سرویس Siri شرکت اپل، سرویس الکسا آمازون، کورتانا مایکروسافت و M شرکت فیس‌بوک اشار کرد که هر یک ویژگی‌های شاخصی را پیش روی کاربران قرار می‌دهند. شاید در نگاه اول هیچ یک از سرویس‌های یادشده، توانایی‌ها و قابلیت‌هایی هم‌پای دستیار هوشمند جدید گوگل ارائه ندهند اما تمامی آن‌ها امکان برقراری ارتباط گفتاری با کاربر را فراهم می‌کنند. 

پس از این‌ها نوبت به سرویس Google Now خواهد رسید که امکان جستجو و دریافت لیستی از پاسخ‌ها را از طریق کادر جستجوی سفید رنگ خود امکان‌پذیر خواهد ساخت. 

اسکات هافمن از این کادر جستجو به عنوان نمادی قدرتمند که می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد یاد می‌کند اما در عین حال معتقد است این چارچوب نتوانسته رابطی محاوره‌ای، آنچنان که در روبات‌های گفتگو مشاهده می‌کنید را پیش روی کاربران قرار دهد. 

پروژه Assistant با دو هدف و یا به بیان مسئولان گوگل، دو تعریف، عرضه شده که یکی از آن‌ها نرم‌افزار گفتگوی Allo و دیگری اسپیکر صوتی هوم است که بالاتر درمورد این دومی توضیح دادیم. بر این اساس، در داخل هر اپلیکیشن عرضه شده از سوی گوگل، پروژه دستیار هوشمند به نحوی هنرمندانه ادغام خواهد شد. در برنامه گفتگو، کاربر به روبات‌هایی نیاز خواهد داشت که پاسخ‌های ساده و لینک‌های مناسب را در اختیار او قرار خواهند داد. در قالب رابط کاربری عرضه شده بر پایه ویژگی‌های صوتی نیز انتظار دارید پاسخ‌هایی کوتاه و سرراست را بشنوید و در عین حال عملکردی مناسب در ارتباط با دیگر دستگاه‌های هوشمند موجود در منزل را شاهد باشید. 

به بیان ساده‌تر، Google Assistant می‌تواند انواع مختلف مفاهیم را درک کند و در این راستا، پرسش‌های شما را متوجه شده و پیشنهاداتی به شما ارائه خواهد داد. علاوه بر این، امکان در دست گرفتن عملکرد نرم‌افزارهایی مانند OpenTable نیز برای این دستیار هوشمند فرام شده است. 

به عنوان نمونه کافی است عبارت “رستوران‌های ایتالیایی” را جستجو کنید تا گزینه‌های موجود به همراه زمان پیشنهادی برای رزرو میز را مشاهده کنید. هافمن در خصوص مقاومت گوگل برای تخصیص نام به دستیار هوشمند خود اینچنین می‌گوید:

“اینکه یک نام استفاده شود یا نه مسئله مهمی نیست. مسئله مهم، ارائه این راهکار به عنوان سرویسی از طرف شرکت گوگل است. ما به قابلیت‌های ارائه شده به عنوان راهکاری برای تداوم ارائه خدماتی نگاه می‌کنیم که توسط گوگل سال‌هاست عرضه می‌شود.”

با این تفاسیر باید اعتراف کرد، وجود سرویس‌هایی با کارایی یکسان تا حدودی اسباب سردرگمی کاربران را فراهم کرده است. به عنوان مثال در صورتی که از گوگل درخواست تنظیم قرار ملاقاتی را داشته باشید، این عملکرد ممکن است در قالب سرویس Now یا Inbox و یا شاید نرم افزار Calendar و یا هر سه مورد اجرایی شود. این در حالی است که رونمایی از سرویس جدید در روز جاری می‌تواند سردرگمی بیشتر کاربران را به همراه داشته باشد. 

شرکت گوگل در حالی استارت اولیه برای عرضه سرویس‌های تعاملی را زده که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و مایکروسافت با سرعت تمام در این مسیر در حال حرکت هستند. با این وجود، هافمن معتقد است در این رقابت، توانایی بالای شرکت گوگل راهگشا خواهد بود. او در این خصوص می‌گوید:

” دستیاری وجود دارد که از قدرتمندترین زبان طبیعی و توانایی‌های مکالمه‌ای بهره‌مند شده و مولفه‌های مختلف موجود در اکوسیستم‌های ارتباطی را متوجه شده و در زمان نیاز، ادغام و به‌کارگیری قابلیت‌های مختلف را در دستور کار قرار می‌دهد.”

کوئیروز نیز حد نهایی برای پیشرفت این سرویس را همه‌گیر شدن و استفاده از آن در هر زمان و هر مکانی می‌داند. او در این زمینه می‌گوید:

” هدف ما آن است تا دستیار هوشمند گوگل در تمام طول روز و در زمان‌هایی که فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهید، در دسترس شما قرارگیرد. دستیار ما روی ساعت، گوشی و در قالب نرم‌افزارهای گفتگو، پیش روی شما خواهد بود.”

جایی برای اندروید، جایی برای N 

مطمئنا برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان گوگل یا همان Google I/O بدون اینکه نامی از مهم‌ترین پلتفرم نرم افزاری گوگل یعنی اندروید به میان آورده شود، لطف و صفای چندانی نخواهد داشت. گوگل نیز با آگاهی از این امر، در کنفرانس سال جاری جزئیات بیشتری را از نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید که از آن با عنوان اختصاری N یاد می‌شود منتشر کرد. 

بنابر اعلام مسئولان گوگل، استقبال از نسخه پیش‌نمایش ویژه توسعه‌دهندگان اندروید N چشمگیر بوده و در حال حاضر تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان، سرگرم بررسی و بهبود قابلیت‌های این نسخه از سیستم‌عامل اندروید هستند. بنابر اعلام گوگل، عملکرد اندروید ان در دو فاز بهبود یافته که شامل اجرای بهتر محتویات گرافیکی و بهینه‌سازی زمان اجرای فرایندهای مختلف است. اندروید ان، اضافه شدن رابط نرم‌افزاری جدیدی به نام Vulkan به پلتفرم نرم‌افزارهای همراه شرکت گوگل را نیز به دنبال داشته است. Vulkan، ارائه محتویات گرافیکی مطلوب‌تر، همراه با بازدهی بیشتر را به همراه خواهد داشت که مطمئنا مورد نظر کاربران خواهد بود. این در حالی است که با توجه به قدرت سخت‌افزاری موجود در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی، پیاده‌سازی چنین راهکاری، قطعا ضروری به نظر می‌رسید. این رابط نرم افزاری میان پلتفرمی، برای اولین بار توسط انویدیا و در قالب استفاده از جدیدترین کارت گرافیک این شرکت برای اجرای بازی Doom روی رایانه‌های شخصی، در معرض نمایش قرارگرفت. 

کامپایلر اندروید ان نیز با سرعت بالاتری (چیزی در حدود 75 درصد) به ارائه خدمات خواهد پرداخت و در نهایت فضای مورد نیاز برای نصب برنامه‌ها روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی کاهش می‌یابد. 

در زمینه بهبود کارایی، گوگل تصمیم به پیاده‌سازی منوی مالتی‌تسکینگ گرفته تا لیست برنامه‌های تازه اجرا شده توسط کاربر به 7 مورد محدود شود. علاوه بر این، گوگل بالاخره گزینه Clear All را برای بستن یکباره تمامی برنامه‌های در حال اجرا در منوی مالتی تسکینگ اندروید ان ادغام کرده است. 

راهکارهای جدید مدیریت برنامه‌ها و پنجره‌ها مانند Split Screen و نمایش تصویر در تصویر نیز از جمله مواردی هستند که با عرضه اندروید ان، قابل استفاده خواهند بود. با این تفاسیر، در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید می‌توانید مشاهده ویدئو را در گوشه‌ای از صفحه‌نمایش، به‌طور همزمان با اجرای برنامه‌های دیگر روی گوشی یا تبلت در دستور کار قراردهید و یا فضای صفحه‌نمایش را میان دو برنامه مختلف، تقسیم کنید. بدون شک، این‌ها قابلیت‌هایی هستند که مطمئنا باب میل کاربران تبلت‌های اندرویدی خواهد بود. 

سیستم اعلانات و هشدارها نیز شاهد به‌روزرسانی بوده تا امکان استفاده از گزینه پاسخ سریع به پیام‌ها از قسمت مدیریت هشدارها فراهم شود و نیازی به بازکردن برنامه‌های مختلف در جهت ارسال پاسخ نباشد. استاندارد Unicode 9 نیز تنوع بیشتر و ساختارهای ظاهری انسانی‌تر را برای اموجی‌های اندرویدی فراهم خواهد کرد. 

از جمله قابلیت‌های اساسی در اندروید ان می‌توان به اضافه شدن VR Mode به‌منظور تعامل هر چه بهتر با راهکارهای جدید برپایه واقعیت مجازی اشاره کرد که گوگل از آن با عنوان DayDream یاد کرده است. بنابر اعلام گوگل، گوشی‌های اندرویدی برخوردار از امکان استفاده از پلتفرم Daydream، از پاییز سال جاری روانه بازار خواهند شد. 

روی هم رفته، اندروید ان شاهد اضافه شدن بیش از 250 قابلیت جدید یا به‌روزرسانی ویژگی‌های موجود بوده که اشاره به تمامی آن‌ها در این مطلب غیرممکن خواهد بود. 

در نهایت بدنیست بدانید شرکت گوگل عنوان کرده اندروید ان در تابستانِ پیش رو روانه بازار خواهد شد اما نسخه آزمایشی و با کیفیت اندروید ان از امروز برای دانلود کاربران در دسترس قرارگرفته است. این در حالی است که به‌منظور جلوگیری از پراکندگی و ازهم گسیختگی نسخه‌های مختلف اندروید، فرایند به‌روزرسانی به نسخه نهایی اندروید ان، به‌طور خودکار در گوشی‌های اندرویدی انجام خواهد شد.

Android Wear نسخه ۲.۰ 

اگر معتقدید ساعت هوشمند اندرویدی شما به یک صفحه‌کلید مستقل نیاز دارد بدنیست بدانید که گوگل نیز با شما هم عقیده شده است. در کنفرانس Google I/O 2016، این شرکت پیش‌نمایشی از نسخه 2.0 سیستم‌عامل ویژه دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی یعنی Android Wear را عرضه کرد که در آن الگوبرداری نسبی از قابلیت‌های موجود در WatchOS شرکت اپل در برخی موارد مانند پشتیبانی از برنامه‌های مستقل ویژه این پلتفرم به چشم می‌خورد. این در حالی است که از نقطه‌نظر تعاملی، گوگل راهکارهای متفاوتی را برای این سیستم‌عامل درنظر گرفته است. به عنوان نمونه، اپل واچ اولویت را بر ورودی‌های گفتاری با قابلیت تبدیل به متن گذاشته اما گوگل با اضافه کردن صفحه‌کلید لمسی با پشتیبانی از سیستم تشخیص نوشته، اندروید وییر 2.0 را به ابزاری متفاوت و جدید تجهیز کرده است. 

مطمئنا استفاده از صفحه‌کلید روی فضای محدود صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند، متفاوت از تجربه کاربران روی گوشی‌های هوشمند خواهد بود اما گوگل مدعی است دقت بالا در پرتو استفاده از صفحه‌کلید جدید، تضمین شده خواهد بود. در این راستا، استفاده از پلتفرم Google Assistant نیز در دستور کار قرارگرفته تا پیشنهاداتی معقول و منطقی در تعامل با قابلیت‌های مختلف ساعت هوشمند، پیش روی شما قرار گیرد. 

جمع‌آوری داده‌ها در دستگاه‌های مجهز به اندروید وییر 2.0 از جمله موضوعات دیگری است که تمرکز گوگل را به همراه داشته است. به‌کارگیری سیستم تشخیص خودکار فعالیت‌های بدنی در نرم‌افزارهای ویژه جمع‌آوری داده‌های فعالیت‌های ورزشی کاربران از جمله مواردی است که در دستور کار قرارگرفته تا ساعت هوشمند بتواند به‌طور خودکار، دویدن، توقف و یا نرم‌دویدن را تشخیص داده و منتظر اعلام نوع فعالیت از سوی کاربر نباشد. 

داده‌های مربوط به نرم‌افزارهای طرف ثالثی که در دسته جمع‌آوری داده‌های مرتبط با فعالیت‌های بدنی عرضه شده‌اند نیز حالا امکان تعامل با گوگل فیت را پیدا کرده‌اند تا امکان به اشتراک‌گذاری عملکرد و نتایج فعالیت کاربران فراهم شود. این برنامه‌های جانبی، امکان دریافت دسترسی برای پخش آهنگ و یا استفاده از سرویس‌های اجرای آنلاین موسیقی را نیز پیدا خواهند کرد. 

تا پیش از این، اندروید وییر تنها به عنوان پنجره‌ای برای تعامل با گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آمد اما با عرضه اندروید وییر 2.0 این شرایط تغییر خواهد کرد و در قالب پشتیبانی از نرم‌افزارهای مستقل، این امکان فراهم خواهد شد تا حتی بدون وجود ارتباط بلوتوثی با دستگاه‌های نزدیک شما، امکان پخش موسیقی، وبگردی، استفاده از سرویس‌های آنلاین و دیگر سرویس‌هایی که به‌طور مستقل روی دستگاه الکترونیکی پوشیدنی، کابردی هستند فراهم شود. این به آن معنا خواهد بود که امکان برقراری ارتباط ساعت هوشمند با هدفون‌های بلوتوثی برای گوش دادن به موسیقی (در حالی که گوشی هوشمند خود را همراه ندارید) فراهم خواهد شد. 

در حال حاضر نسخه پیش‌نمایش اندروید وییر 2.0 برای استفاده توسعه‌دهندگان عرضه شده اما نسخه نهایی در پاییز پیش رو، به بازار عرضه خواهد شد. 

سایر محصولاتی که در کنفرانس امسال دیدیم

در کنفرانس شب گذشته Google I/O شاهد معرفی‌های متنوع از این شرکت بودیم. با این وجود، در این میان خبرهایی هم وجود داشت که کم‌تر در مرکز توجه قرارگرفتند. خبرهایی مانند رونمایی از یک پیام‌رسان ویدئویی، عرضه قابلیت‌های جدید برای توسعه‌دهندگان فعال در پلی‌استور، معرفی پلتفرم واقعیت مجازی DayDream، راه‌اندازی کمپین نام‌گذاری اندروید جدید و آمار مربوط به فروش کروم‌کست‌های گوگل. با این توضیح، در ادامه نگاهی گذرا به این اخبار خواهیم داشت. 

شرکت گوگل در کنفرانس شب گذشته از عرضه قابلیت‌های جدید برای توسعه‌دهندگان پلی‌استور خبر داد. بدنیست بدانید این فروشگاه نرم‌افزاری بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهیانه دارد و در سال گذشته میلادی، کاربران آن 65 میلیون بار، نرم‌افزارهای گوگل را از این مرجع دریافت و نصب کرده‌اند. این رقم، افزایش 30 درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می‌دهد. به‌منظور حفظ این روند، گوگل قابلیت‌هایی مانند امکان بررسی برنامه‌هایی که در فاز آزمایشی عرضه‌ شده‌اند، امکان دسته‌بندی برنامه‌ها به صورت کلکسیونی با یک موضوع مشخص، مشاهده گزارشات مربوط به مشکلات برنامه، امکان پاسخگویی به نظرات کاربران، فشرده‌سازی از نظر حجم و در نهایت و نمایش برنامه‌ها بر اساس محبوبیت نسخه‌های بومی‌سازی شده را در قالب به‌روزرسانی جدید در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داده است.

شرکت گوگل همچنین پس از عرضه موفقیت آمیز هدست واقعیت مجازی خود با عنوان کاردبورد، از اضافه شدن قابلیت‌های واقعیت مجازی به اندروید ان، تحت پلتفرم جدید خود به نام Daydream خبر داد. به‌منظور بهره‌گیری از این قابلیت‌ها، شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی ملزم به رعایت استانداردهای مورد نظر گوگل خواهند بود. آن‌طور که در این کنفرانس اعلام شد، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی و ال‌جی از جمله اولین شرکت‌هایی خواهند بود که گوشی‌های اندرویدی سازگار با واقعیت مجازی را در سال جاری روانه بازار خواهند کرد. رابط نرم‌افزاری Daydream Home نیز مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مورد نیاز برای بهره‌گیری هر چه بهتر از قابلیت‌های واقعیت مجازی را در قالب عناوینی مانند Play Movies، Street View و Google Photos پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

گوگل در این کنفرانس از نرم‌افزار جدید، ویژه برقراری مکالمات ویدئویی نیز با نام Duo رونمایی کرد که به نوعی رقیبی جدید برای فیس‌تایم خواهد بود. این نرم‌افزار، به نوعی مکمل سرویس‌های نرم‌افزار پیام‌رسان Allo خواهد بود.

Duo از قابلیت‌هایی مانند توانایی سوئیچ میان بستر ارتباطی شبکه وای‌فای و شبکه داده‌های همراه بدون از دست رفتن تماس بهره می‌برد. قابلیت Knock Knock نیز امکان مشاهده تصویر فرد تماس‌گیرنده را روی قفل صفحه‌نمایش فراهم می‌آورد. تمامی مکالمات ویدئویی از قابلیت رمزگذاری دو طرفه بهره می‌برند و البته خبری از قابلیت برگزاری کنفرانس ویدئویی در این نرم‌افزار نیست. Duo در اواخر تابستان آتی و برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS عرضه خواهد شد. 

کروم‌کست نیز از خبرهای منتشرشده در کنفرانس سالیانه گوگل بی‌نصیب نماند و محصولی که به گفته مدیران گوگل فروش 25 میلیون دستگاه را از زمان عرضه آن به بازار تجربه کرده، در میان پرفروش‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی خانگی قرار گرفت. 

در نهایت بدنیست بدانید کمپین جدید گوگل برای انتخاب‌ بهترین نام برای اندروید N این بار با ساختاری جدید راه‌اندازی شده است. با این تفاسیر، اگر تصور می‌کنید پیشنهاد مناسبی برای نام‌گذاری نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید دارید، تا 8 ژوئن سال جاری می‌توانید به آدرس https://www.android.com/versions/name-n/submission-guidelines/  مراجعه و نامی برای اندروید جدید پیشنهاد دهید. در نظر داشته باشید که هیچ جایزه‌ای در کار نیست و تنها جنبه سرگرمی کار مدنظر قرارگرفته است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا