تکنولوژی

آنتی ویروس جلوی تشخیص بیماری قلبی بیمار را گرفت

برند Merge که در حوزه تولید محصولات مراقبت از سلامت (و درمان) افراد فعالیت می‌کند یکی از زیرشاخه‌های شرکت IBM به حساب می‌آید. این شرکت در زمینه تولید دستگاه‌های مختلف در حوزه پزشکی (از درمان بیماری‌های مرتبط با چشم تا ارتوپدی) فعالیت می‌کند. علاوه بر این، Merge دستگاه‌هایی تولید می‌کند که در بخش درمان‌های مرتبط با قلب و عروق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بر اساس گزارش وب‌سایت سافت‌پدیا، در حالی که یکی از دستگاه‌های Merge Hemo توسط پزشکان یک مرکز درمانی در فرایند کاتتریزاسیون (کاتتریزاسیون قلبی، فرایندی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود. در طول کاتتریزاسیون قلبی، لوله نازک و بلندی به نام کاتتر به داخل یک شریان یا رگ در کشاله ران، گردن، یا بازو هدایت شده و در رگهای خونی به سمت قلب هدایت می‌شود. پزشک با استفاده از این کاتتر می‌تواند تست‌های تشخیصی را به عنوان قسمتی از کاتتریزاسیون قلبی انجام دهد) مورد استفاده قرار می‌گرفت، به ناگاه ارتباط میان نمایشگر و رایانه میزبان که نرم‌افزار شرکت Merge روی آن در حال اجرا بود قطع شد. پس از این پزشکان با صفحه‌ای سیاه رنگ روبرو شدند که خبر از راه‌اندازی مجدد دستگاه می‌داد. خوشبختانه وقفه پنج دقیقه‌ای که در این بین اتفاق افتاد و می‌توانست نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته باشد، ختم به خیر شد. با بررسی گزارش درون سیستمی این وضعیت، مشخص شد نرم‌افزار امنیتی نصب شده بر روی رایانه Merge به‌گونه‌ای تنظیم شده تا هر یک‌ساعت یک‌بار یک جستجوی کامل در خصوص یافتن بدافزارهای احتمالی موجود روی دستگاه انجام دهد. 

اگرچه با توجه به بروز موردهای فراوان آلودگی سیستم‌ها و تجهیزات مورد استفاده در مراکز پزشکی به انواع و اقسام بدافزارها، نگرانی مسئولان امنیتی این شرکت، قابل درک است اما به‌نظر می‌رسد باید سازوکار متفاوتی در دستگاه‌هایی که در حوزه‌های حساس پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند پیاده‌سازی شود. این در حالی است که شرکت Merge نیز با قبول این مشکل عنوان داشته اسکن‌های انجام شده توسط نرم‌افزارهای امنیتی می‌توانند باعث تاخیر فرایند درمان و حتی ایجاد آسیب‌رسانی شدید به بیمار شوند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا