اپلتکنولوژی

دیداری از رازآلودترین کارخانه تولید آیفون جهان

وب‌سایت بلومبرگ، در مطلب جدیدی تجربه یکی از خبرنگاران خود در بازدیدی که از کارخانه تولید آیفون در کشور چین داشته را با خوانندگان به اشتراک گذاشته است.

پگاترون، کارخانه‌ای است که همواره با توجه به ادعای منتقدان، بنابر آنچه ساعات زیاد کار، اجبار به کار بیش از حد و البته پرداخت دستمزد پایین عنوان شده، در صدر تیترهای خبری این حوزه قرار گرفته است.

با این تفاسیر، بد نیست نگاهی داشته باشیم به این تجربه خاص خبرنگار بلومبرگ در بازدید از  کارخانه تولید آیفون که لقب یکی از مخوف‌ترین کارخانه‌های تولید محصولات اپل را در جهان یدک می‌کشد.

این کارخانه در حاشیه جاده‌های Xiu Yan و Shen Jiang مساحتی معادل با 90 زمین فوتبال دارد و در مرکز آن، میدان اصلی در کنار ایستگاه آتش‌نشانی، ایستگاه پلیس، دفتر پست، سیستم حمل و نقل، کافه‌تریا، فضای سبز و آب‌نما دیده می‌شود. ساختمان‌های بتونی خاکستری و قهوه‌ای رنگ این کارخانه نیز نمادی از معماری سنتی چینی‌ها به حساب می آیند. 

در ساعت 9 صبح، هزاران نیروی کاری که لباس‌های صورتی رنگ بر تن دارند آماده می‌شوند تا روز کاری و البته تولید آیفون‌های جدید شرکت اپل را آغاز کنند.

مردان و زنان در مقابل اسکنرهای بررسی چهره قرار می‌گیرند و کارت‌های همراه خود را نیز برای ساعت زدن، در مقابل دستگاه‌های مخصوص قرار می‌دهند.

قوانین سخت بررسی شناسه‌های کارکنان، فرایندی کوتاه و در حد چندین ثانیه، اما ضروری و با هدف جلوگیری از افزایش بیش از حد مشخص ساعات کاری کارکنان است. 

ورود و شناسایی کارکنان پگاترون در شیفت صبح
ورود و شناسایی کارکنان پگاترون در شیفت صبح

 

 

تولید سودآورترین گوشی جهان

اینجا کارخانه‌ای است که در آن سودآورترین گوشی هوشمند جهان تولید می‌شود.

پس از سال‌ها قرارداشتن در برابر اتهام‌های مختلف مبنی بر اینکه کارگران در کشور چین مجبور به کار بیش از حد و اجباری در قالب گذراندن ساعت‌های کاری بیش از حد می‌شوند، بالاخره اپل و پگاترون راهکارهای جدیدی را برای جلوگیری از کارکردن بیش از مقدار زمان مشخص شده کارکنان در پیش گرفته‌اند.

این در حالی است که با توجه به فشارهای خارجی، مسئولان پگاترون تصمیم به تشریح سیستم کاری در این کارخانه، آن‌هم در قالب صدور اولین مجوز برای حضور یک خبرنگار غربی در این مجموعه گرفته‌اند. 

John Sheu که در کارخانه با عنوان جان بزرگ از آن یاد می‌شود، رئیس بخش تجهیزات و امکانات پگاترون در بازدید از کارخانه‌ای که در آن 50 هزار نیروی کاری وظیفه مونتاژ آیفون‌های تولیدی شرکت اپل را برعهده دارند، خبرنگار بلومبرگ را همراهی می‌کند.

از جمله وظایف او آن است که اطمینان حاصل کند زمان سپری شده در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند، به مراتب در مقایسه با فرایندهای حاشیه‌ای مانند کنترل شناسه کارکنان، زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. 

کارکنان پس از گذر از گیت‌های بررسی شناسه‌ها، فلش‌های جهت‌نمای روی زمین را دنبال می‌کنند و از پلکانی که در قسمت وسط، به‌منظور جلوگیری از بروز حادثه و یا حتی اقدام به خودکشی با تورهای ایمنی پوشیده شده عبور می‌کنند.

پس از تعویض کفش‌ها، در کارخانه تولید آیفون در ساعت 9 و 20 دقیقه، 320 کارگر بخش تولید در چهار ردیف به خط می‌شوند.

پس از به سر دادن فریاد صبح به خیر در مقابل رئیس بخش، فرایند بررسی خطوط تولید متشکل از کارکنان آغاز می‌شود.

در هنگام بازدید مشخص می‌شود یکی از کارکنان به علت بیماری غایب بوده و همین امر باعث می‌شود مسئول تعویض شیفت، سریعا صف تولید را به‌منظور جلوگیری از ایجاد اثرات منفی در خروجی، ترمیم می‌کند. 

محوطه بیرونی کارخانه پگاترون تولید کننده آیفون و محصولات اپل
محوطه بیرونی کارخانه پگاترون تولید کننده آیفون و محصولات اپل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اضافه کاری زیاد و حقوق پایین در کارخانه تولید آیفون

با وجود آنکه در کارخانه تولید آیفون در نگاه اول همه‌چیز قانونی و طبیعی به‌نظر می‌رسد اما بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان کار کشور چین، در داخل این کارخانه همچنان رازهای مخفی زیادی وجود دارند.

حقوق پایه پرداختی کارکنان همچنان در سطح پایینی باقی مانده و کارگران برای کسب درآمد بیشتر که کفاف خرج زندگیشان را هم بدهد مجبور به اضافه‌کاری می‌شوند.

این سازمان در بازه زمانی سپتامبر تا اکتبر 2015، 1261 فیس‌ حقوقی از کارکنان این شرکت را بررسی کرده و عنوان داشته این فیش‌های حقوقی، حکایت از اضافه‌کاری بیش از حد تصور کارگران دارند.

پگاترون که زیرشاخه Asustek به حساب می‌آید، بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده قراردادی محصولات الکترونیکی، پس از فاکسکان به حساب می‌آید.

Li Qiang مدیر ارشد اجرایی سازمان دیده‌بان کار چین معتقد است استفاده از سیستم کنترل شناسه‌ کارکنان، بیشتر جنبه نمایشی داشته و اگر اینگونه نبود، هزاران نفر از کارکنان این شرکت مجبور به تحمل ساعت‌های کاری بیش از حد متعارف نبودند.

این درحالی است که مسئولات پگاترون شدیدند معتقدند این شرکت به دستورالعمل‌های شهروندی در حوزه صنعت الکترونیکی وفادار است.

از سوی دیگر، شرکت اپل نیز عنوان داشته در سال 2015 میلادی 640 مورد بازرسی از بیش از 1.6 میلیون نفر نیروی کاری حاضر در این شرکت انجام داده است.

در سال 2013 نیز اپل تیمی از متخصصان پزشکی را در خصوص تحقیق در زمینه علل مرگ یکی از کارکنان به پگاترون اعزام کرد.

بر اساس شواهد امر، علت مرگ نوجوان 15 ساله مشغول به کار در این شرکت، ذات‌الریه عنوان شده بود و در ادامه راه نیز اپل اعلام کرد این مرگ، هیچ ارتباطی با شرایط موجود در محیط کاری نداشته است. 

استراحت کارکنان در زمان ناهار در کارخانه پگاترون
استراحت کارکنان در زمان ناهار در کارخانه پگاترون

تولید گناه نیست

Denese Yao که مسئولیت ارتباطات پگاترون با مشتری قدرتمندشان در کوپرتینو کالیفرنیا را برعهده دارد در این خصوص می‌گوید:

” تولید، گناه نیست. مردم تصور می‌کنند ما اینجا فشار زیادی را به کارکنان خود وارد می‌آوریم.

از همین رو نیاز است تا دید افراد در خصوص محیط کاری با بهره‌وری بالا و مسئولیت زیاد، مشخص شود.”

خبرنگار بلومبرگ نیز در مصاحبه خود با کارکنان کارخانه تولید آیفون، تجربه نیروهایی را بازگو می‌کند که به علت پرکردن ساعت‌های کاری بیش از حد مقرر، از ورود آن‌ها به شرکت در روزهای کاری بعدی، جلوگیری شده است.

مدیران پگاترون معتقدند با توجه به شرایط فعلی، کارکنان می‌توانند میزان ساعت کاری، میزان دریافتی و حتی هزینه‌های غذا و مسکن خود را از طریق باجه‌های لمسی نصب شده در محیط کارخانه بررسی کنند.

به‌طور متوسط، پرداخت کارکنان با احتساب اضافه‌کاری در این شرکت، برای یک ماه کاری، 4200 تا 550 یوان (650 تا 850 دلار) است.

این در حالی است که یکی از کارگران از حقوق پایه 2020 یوانی خود می‌گوید (قیمت یک دستگاه آیفون 6 در چین، 4488 یوان است).

عکس و مشخصات کارکنان در مرکز سرویس کارخانه پگاترون روی دیوار
عکس و مشخصات کارکنان در مرکز سرویس کارخانه پگاترون روی دیوار

بلومبرگ معتقد است چشم‌انداز شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات الکترونیکی، حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و تلاش برای جلوگیری از فرار استعدادها و نیروهای نخبه در شرایطی است که افزایش دستمزد و پیرشدن جمعیت، نیروی کاری موجود و در دسترس را کاهش داده است.

در این راستا شرکت‌های مختلف از راهکارهای جانبی مانند ارائه اینترنت بی‌سیم رایگان، سرویس‌های مختلف نظافت، سالن‌های ویژه تلویزیون و حتی گزینه‌هایی برای بهبود وضعیت خوابگاه‌ها بهره گرفته‌اند.

عواملی که به‌نظر می‌رسد حداقل در پگاترون به خوبی جواب داده و نرخ ماندگاری استعدادها و نیروهای کاری در این کارخانه را در طول سه سال گذشته با افزایش 20 درصدی همراه کرده است. 

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا