تکنولوژی

تجربه‌ای از استخدام و ارتقای سریع حقوق در سیلیکون‌ولی

Haseeb Qureshi در حال حاضر به عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت Airbnb درآمد 250 هزار دلار در هر سال دارد اما در صورتی که او اولین پیشنهاد کاری که دو هفته قبلش از سوی شرکت Yelp پیش روی او قرار گرفته بود را می‌پذیرفت، این درآمد به 120 هزار دلار در سال محدود می‌شد. با این تفاسیر، پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که او چگونه موفق شد در مدت چند هفته درآمدی بیش از دو برابر مقدار اولیه بدست آورد؟

Haseeb Qureshi که مدرک زبان انگلیسی هم دارد، داستان این افزایش دستمزد را به رشته تحریر درآورده و در وبلاگ خود منتشر کرده است. داستانی که خواندن آن با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شرایط حاکم بر سیلیکون ولی، قطعا خالی از لطف نخواهد بود. این مطلب به‌طور کلی دیدی از شرایط رقابتی حاکم بر سیلیکون ولی در خصوص استخدام مهندسان پیش روی ما قرار خواهد داد. علاوه بر این، متوجه خواهید شد که مقاومت و اصرار در کنار مذاکره و چانه‌زنی چه تاثیر مثبتی در نتیجه کار خواهد داشت. 

Qureshi در این خصوص می‌گوید: ” اگر یک نکته وجود داشته باشد که در پرتو تلاش برای یافتن شغل جدید به آن رسیده باشم آن است که همیشه، گزینه‌های بهتر از نظر مالی وجود دارند. در ادامه راه، بر سر پیشنهادهای موجود مذاکره کردم و این مذاکره، نتیجه‌بخش بود.”

Qureshi روایت خود را در قالب دو متن کاملا طولانی و مجزا در وبلاگش منتشر کرده که در ادامه به خلاصه‌ای از آن اشاره خواهیم کرد. 

– Qureshi را به هیچ وجه نمی‌توان از تیپ مهندسانی که معمولا در سیلیکون ولی مشاهده می‌کنیم دانست. او مدرک زبان انگلیسی داشته و هیچ تجربه حرفه‌ای در برنامه‌نویسی ندارد.

– او در ابتدا برنامه‌نویسی را با ثبت‌نام در دوره آموزشی 12 هفته‌ای در App Academy یعنی مکانی که پس از آن، او در سمت مدیر محصولات مشغول به کار شد آغاز کرد. 

– Qureshi در ابتدا از هر (بیش از) 20 شرکتی که درخواست شغل از آن‌ها کرده بود پاسخ منفی دریافت کرد.

– او در نهایت با معرفی و کمک یکی از همکلاسی‌های خود در کلاس‌های آموزشی، برای مصاحبه به 23AndMe مراجعه کرد اما این شرکت نیز به او هیچ پیشنهاد شغلی ارائه نداد. 

– پس از این او در TripleByte استارت‌آپی که به مهندسان در یافتن شغل کمک می‌کند ثبت نام کرد. او امتحان برنامه‌نویسی آن‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشت و در مصاحبه نیز عملکرد قابل قبولی داشت. پس از این، سریعا پل‌های ارتباطی با برخی از استارت‌آپ‌های فعال مانند Gusto و Flexport ایجاد شد.

– Flexport او را نپذیرفت اما Gusto به وی پیشنهادی ارائه داد. او از طریق یک رابط دیگر، مصاحبه‌ای با Yelp داشت و از این شرکت نیز پیشنهادی جدیدی دریافت کرد. هر دو شرکت، چیزی در حدود 120 هزار دلار را به عنوان مجموع حقوق به او پیشنهاد دادند. 

– به جای قبول این پیشنهادها، او به شرکت‌های دیگری مراجعه کرد و البته از دریافت چنین پیشنهاد‌هایی سخن می‌گفت. همین امر باعث شد به‌طور ناگهانی مصاحبه‌های کاری دیگری برای او ترتیب داده شوند و حتی از شرکت گوگل با او تماس گرفته شود. 

– او مصاحبه با گوگل را نپذیرفت و در ادامه پیشنهاد 162 هزار دلار برای یک‌سال کاری را دریافت کرد. پس از این بود که سیل پیشنهادهای کاری بهتر به سمت او سرازیر شد. در این راستا استارت‌آپ‌های بزرگ مانند Uber، Stripe و Twitch نیز پیشنهاداتی به او ارائه دادند.

– همزمان با اینکه او قصد داشت پیشنهاد دریافتی از شرکت گوگل را بپذیرد، تماس دیگری از Airbnb، شرکتی که تا همین چندماه پیش او را نمی‌پذیرفت دریافت شد. او توسط مسئول تکنولوژی AppAcademy که دوستی در Airbnb داشت به این شرکت معرفی شده بود. Qureshi در این خصوص می‌گوید: “با این معرفی، این‌بار، دیگر رد نشد. 

– او بار دیگر مصاحبه را با موفقیت پشت سر گذاشت و پیشنهاد 220 هزار دلار در مجموع هر سال را دریافت کرد (130 هزار دلار، 25 هزار دلار پاداش امضای قرارداد و 65 هزار دلار سهام برای یک سال). 

– گوگل نیز پیشنهاد خود را به 211 هزار دلار برای هر سال افزایش داد. 

– اما Qureshi همچنان علاقمند به فعالیت در Airbnb بود. او در این خصوص می‌گوید: ” من به خودم گفتم: Airbnb را انتخاب خواهم کرد. 220 هزار دلار، پیشنهاد اولیه آن‌ها بود و این به آن معنا است که پول بیشتری روی میز است.”

– او بار دیگر با رابط خود در Airbnb تماس گرفت و اعلام کرد در صورتی که پیشنهاد ارائه شده به او با 30 هزار دلار افزایش به 250 هزار دلار برسد، او قرارداد را امضا خواهد کرد.

– Airbnb پاسخ او را با پیشنهادی به ارزش 250 هزار دلار داد و در نهایت او شغل پیشنهادی را پذیرفت. 

– Qureshi عنوان داشته او با درخواستی ساده و اولیه حتی یک پیشنهاد هم دریافت نکرد و تمامی پیشنهاد‌ها به نوعی با معرفی دیگران ایجاد می‌شدند.

– در خصوص دو مورد از پیشنهادها، او به خوبی به مذاکره و رایزنی پرداخت. اگرچه حقوق پایه او چیزی در حدود 130 هزار دلار در سال بود اما او با رایزنی روی مبلغ RSU و پاداش امضای قرارداد توانست این مبلغ را افزایش دهد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا