تکنولوژی

روبات‌های گفتگوی فیس‌بوک؛ از حرف تا عمل

پس از ماه‌ها حرف و حدیث، بالاخره شرکت فیس‌بوک از آنچه ادغام روبات‌های گفتگو با برنامه پیام‌رسان این شرکت خوانده شد رونمایی کرد. اگرچه در ابتدای کار، همکاری محدودی با شرکای مطرح مانند Uber، Lyft و KLM در دستور کار قرارگرفته اما این معرفی مطمئنا به معنای ایجاد چشم‌انداز به‌منظور همکاری‌های گسترده‌تر در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. استفاده از روبات‌های گفتگو یا همان چت‌بات‌های فیس‌بوک به استفاده در سیستم پشتیبانی از مشتریان یا رهگیری سفارشات محدود نشده و این روبات‌ها می‌توانند خدمات مختلفی از انتشار جدیدترین خبرها در حوزه مورد نظر کاربر یا بررسی وضع آب و هوا را پیش روی کاربر قرار دهند. از جمله شرکایی که در حال حاضر و در این زمینه همکاری خود با روبات گفتگوگر فیس‌‌بوک را آغاز کرده‌اند می‌توان به روبات خبری CNN و روبات پیش‌بینی آب و هوا به نام Poncho اشاره کرد.

نحوه استفاده از روبات‌های فیس‌بوک

پیش از آنکه به کاربردهای ابزاری از این روبات‌ها بپردازیم بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به نحوه استفاده از آن‌ها. پیش از هرچیز باید جدیدترین نسخه نرم‌افزار پیام‌رسان فیس‌بوک را برای دستگاه همراه خود دانلود کنید. این برنامه برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته و با اجرای برنامه، شاهد حضور یک نوار جستجو در قسمت بالای برنامه خواهید بود. با لمس این نوار جستجو می‌توانید عبارت دلخواه خود را برای جستجوی روبات مورد نظرتان وارد کنید.

با استفاده از این راهکار، نرم‌افزار به‌طور خودکار شروع به جستجو برای نمایش روبات‌ها (بر پایه عبارت جستجو و روبات‌هایی که تا پیش از این از آن‌ها استفاده کرده اید) خواهد کرد. در حال حاضر چند ده روبات در نرم‌افزار پیام‌رسان پیش‌بینی شده اما فیس‌بوک اطمینان داده تعداد این روبات‌ها در چند ماه آینده به مراتب افزایش خواهد یافت. با انتخاب روبات مورد نظر، صفحه‌ای به همراه توضیحات مبسوط در خصوص عملکرد روبات پیش روی شما قرار خواهد گرفت و در زیر آن کلید “Get Started” را مشاهده خواهید کرد. با لمس این گزینه، روبات فرایند گفتگو با شما را آغاز خواهد کرد.

به عنوان مثال، روبات CNN در ابتدای امر با شما احوال‌پرسی خواهد کرد و دستورالعمل‌هایی برای استفاده هرچه بهتر پیش روی شما قرار خواهد داد. برای استفاده از روبات CNN می‌توانید کلیدواژه‌ای را برای جستجو وارد کنید و یا از میان خبرهای برتر یکی را انتخاب کنید. علاوه بر این، بر حسب علاقمندی‌های شما، روبات به ایجاد دسته‌ای به نام “خبرهای جذاب برای شما” اقدام خواهد کرد. این در واقع به آن معنا است که روبات می‌تواند سلیقه شما را دریابد و خبرهای مطابق با میل شما را پیش رویتان قرار دهد.

هر موضوع خبری دارای حباب گفتگوی ویژه خود به همراه سه گزینه فعال به نام‌های “خواندن خبر”، “دریافت خلاصه” و “پرسش از CNN” است.

عملکرد روبات‌های گفتگو

با بررسی روبات‌های مختلف، آنچه به چشم می‌خورد زمان متفاوت پاسخگویی روبات‌ها است. در حالی که در بررسی‌های ما تنها به چند ثانیه زمان به‌منظور دریافت پاسخ‌ها نیاز بود اما آنچه در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر منتشر شده حکایت از تجربه نه‌چندان مطلوب کاربران و نیاز به منتظر بودن چندین و چند دقیقه‌ای دارد. موضوعی که البته با گذشت زمان، فیس‌بوک مطمئنا چاره‌ای برای آن خواهد اندیشید.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا