تکنولوژی

چرا علم وام‌دار توییتر است؟

در حالی که تنها 5 روز تا دهمین سالگرد راه‌اندازی سرویس توییتر زمان باقی مانده است بدنیست بدانید محققان آمریکایی از این شبکه اجتماعی استفاده‌های متفاوتی از بررسی اپیدمی استفاده از مواد مخدر تا جلوگیری از خشونت پلیس برعلیه شهروندان انجام داده‌اند و حتی بررسی روند استفاده از توییتر توسط سیاستمداران را نیز زیرنظر گرفته‌اند. در این زمینه Clement Levallois پروفسور دانشگاه EMLYON تحقیقاتی در زمینه استفاده از توییتر در علوم مختلف و پژوهش‌های انجام شده برپایه اطلاعاتی که از توییت‌های کاربران در این شبکه منتشر شده انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود. آنچه در ادامه خواهید خواند تماما نظریات Clement Levallois در خصوص استفاده‌های مختلف توییتر در علوم متفاوت است. 

توییتر تنها منبع موجود در مقیاس وسیع است که مکالمات را به‌صورت بدون وقفه و در قالبی با دسترسی عمومی در زمینه موضوعات مختلف حاکم بر جامعه انعکاس می دهد. این شبکه اجتماعی، منبعی قدرتمند برای گوش فراردادن به پالس‌های جامعه در سطوح خرد و درشت را فراهم می‌کند. علاوه بر این، حجم وسیع اطلاعاتی که از توییتر قابل استحصال است آن را به ابزاری منحصربه‌فرد به‌منظور استفاده از راهکارهای مختلف در بدست‌آوردن اطلاعات و حتی تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده تبدیل کرده است. 

تا پیش از سال 2011، مطالعات محدودی با تمرکز روی توییتر انجام می‌شد اما در سال 2014 شاهد انتشار 720 مقاله در خصوص تاثیرات توییتر روی حوزه‌های مختلف علوم بودیم. تا ده سال آینده امیدواریم توییتر در کشورهایی مانند چین هم در دسترس قرارگیرد تا تعداد نماینده‌های جمعیتی در این شبکه اجتماعی بازهم افزایش یابد. 

Levallois در خصوص تاثیرگذارترین تحقیقی که در سال‌های اخیر با استفاده از اطلاعات بدست آمده از توییتر انجام شده نیز به اظهارنظر پرداخته است که در ادامه می‌خوانید. 

من کاملا تحت تاثیر تلاش محققی به نام Bruno Goncalves قرارگرفتم. در سال‌های اخیر، Goncalves پتانسیل توییتر در درک این مورد که زبان‌ها چگونه در سطح یک کشور و (در مقابل) در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی کرده است. به‌منظور انجام این پروژه او مجموعه وسیعی از توییت‌ها را جمع‌آوری کرده و محتوای آن‌ها را با درنظر گرفتن موقعیت مکانی و زمانی ارسال توییت بررسی کرده است. در سال 2012 نیز گروهی از محققان از توییت‌های منتشر شده به‌منظور پیش‌بینی نتایج بازی‌های لیگ برتر انگلستان استفاده کردند که البته این تحقیق به دلایل مختلف هیچ‌گاه منتشر نشد. 

آنچه توییتر را در این زمینه از دیگر شبکه‌های اجتماعی جدا می‌کند آن است که توییتر با هدف انتشار عمومی پیام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، این مکالمات را به حلقه دوستان و خانواده محدود می‌کنند. اگرچه اینستاگرام نیز امکان انتشار عمومی مکالمات را به کاربر می‌دهد اما تحلیل متن در مقایسه با تصاویر، به مراتب ساده‌تر است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا