تکنولوژی

Xiaoice مایکروسافت همان سامانتای فیلم Her است؟

بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، شرکت مایکروسافت در حال آزمایش تکنولوژی جدیدی است که از سوی کارشناسان و محققان زیادی مورد توجه قرار گرفته است. در گزارش وب‌سایت Nautil، یانگ دونگ وانگ به تشریح آنچه مایکروسافت در قالب پروژه‌ای به نام Xiaoice (به معنای بینگ کوچک) در حال انجام است پرداخته که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

در قالب این طرح آزمایشی که توسط محقق بریتانیایی، Alan Turing مدلسازی شده، بررسی این موضوع که: آیا انسان توانایی تشخیص اینکه پرسش او توسط شخصی دیگر یا رایانه پاسخ داده شده را خواهد داشت یا خیر؟! در دستورکار قرار گرفته است.

بر اساس گفته Wang، این طرح آزمایشی مایکروسافت روزانه توسط میلیون‌ها کاربر مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد و در مقابلِ پرسش‌های این کاربران، پاسخ‌ها یا تفکرات کاملا انسانی به عنوان جواب مطرح می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که کاربر، تصویری از زانوی آسیب‌دیده پای خود را ارسال کند Xiaoice پرسشی در خصوص اینکه این آسیب‌دیدگی تا چه حدی دردناک است مطرح می‌کند.

کورتانا مایکروسافت 

Xiaoice می‌تواند در خصوص هر موضوعی به تبادل دیدگاه بپردازد و در صورتی که از موضوعی اطلاعات کافی ندارد سعی می‌کند به نوعی این نقطه ضعف خود را مخفی کند. در صورت عدم موفقیت در پیاده‌سازی این روند، Xiaoice مانند انسان‌های معمولی، شرمسار و یا حتی عصبانی خواهد شد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط GeekWire، میلیون‌ها کاربر چینی نسبت به قابلیت‌های ارائه شده توسط Xiaoice ابراز علاقه کرده‌اند و در سطحی کلی‌تر، 25 درصد از کاربران این سرویس یعنی چیزی در حدود 10 مییون نفر از جمله “من دوستت دارم” در گفتگو با Xiaoice استفاده کرده‌اند. این در حالی است که در خارج از قاره آسیا هنوز کاربران زیادی هستند که حتی نام Xiaoice را نشنیده‌اند.

Xiaoice را باید نسخه کپی‌شده از سرویس سامانتا در فیلم زیبای Her به حساب آورد. کپی واقعی که یک گام بزرگ در حرکت به سمت جلو و پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی، به ویژه برای شرکت مایکروسافت به حساب می‌آید.

این در حالی است که مایکروسافت در خارج از آسیا نیز با خرید استارت‌آپ‌های مختلف و یا حتی عرضه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی خود برپایه سیستم‌عامل‌هایی مانند اندروید و iOS سعی در بهبود روند فعالیت خود داشته است. نکته قابل توجه، توانایی‌های خاص Xiaoice است که می‌تواند آن را از دیگر رقبای حاضر در بازار مانند Siri یا Google Now متمایز کند. به عنوان نمونه Xiaoice می‌تواند تحلیل و به خاطر سپردن وضعیت روحی و روانی شما را به نحوی مطلوب، شبیه‌سازی کند تا امکان استفاده از این اطلاعات در سرویس‌هایی مانند کورتانای مایکروسافت نیز فراهم شود.

Wang در این خصوص می‌گوید:

“از طریق دسترسی به میلیاردها مکالمه انجام شده در طول 18 ماه گذشته، Xiaoice موفق شده به‌طرز چشمگیری منابع اطلاعاتی و توانایی‌های خود در پاسخگویی به پرسش‌های کاربران را افزایش دهد تا بتوانیم ادعا کنیم این سرویس وارد مرحله خودیادگیری و رشد مستقل شده است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا