تکنولوژی

تک‌شاخ‌های آینده در دنیای استارت‌آپ‌ها

 استارت‌آپ‌ها با سرعت زیادی در حوزه‌های مختلف در حال رشد هستند و هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود. با این حال اما در میان همه این استارت‌آپ‌ها تنها نام بعضی از آنها در خاطر مردم می‌ماند و تکیه کلام صحبت‌هایشان می‌شود. حالا باید دید «تک شاخ»های بعدی کدامند؟ سرویس بعدی که مانند Uber در میان همه مردم جهان شناخته خواهد شد، کدام است؟ بزرگ‌ترین موفقیت‌های چند سال اخیر در زمینه استارت‌آپ‌ها، مربوط به حوزه نرم‌افزار بوده است. عبارت «یک اپلیکیشن هم دارد» هم این روزها به شعاری ساده اما مهم و تاثیرگذار برای سرویس‌های مختلف ارائه شده توسط استارت‌آپ‌ها تبدیل شده است. بخش‌های دیگر کار اما سخت‌تر هستند؛ هزینه بالای ساخت، حل یک مشکل تکنیکی و فنی و حتی استخدام کارشناسان متخصص باتجربه و حرفه‌ای قسمت‌های سخت در روند راه‌اندازی یک کسب و کار نوظهور هستند. 
 
حالا تحولات و نوآوری‌های بیشتری در راهند؛ از واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و خودروهای بدون راننده گرفته تا تکنولوژی پوشیدنی همه در روزهای اول خودشان هستند. درست به همین دلیل هم هنوز آنقدر رشد نکرده و حقیقی نشده‌اند تا بتوانند ذهن کاربران را به خودشان مشغول کنند. هر کدام از این نوآوری‌ها می‌تواند به اندازه‌ای که موبایل‌های هوشمند انقلابی بودند، انقلابی و متحول‌کننده باشد تا به این ترتیب راه‌های جدیدی از نوآوری را پیش روی اکوسیستم استارت‌‌آپ‌ها باز کند. با این اوصاف است که مجله گاردین بعضی از استارت‌آپ‌های پیشرو را که انتظار می‌رود در حوزه خودشان انقلابی باشند، بررسی و معرفی کرده است.
 
TransferWise جایی برای خرید و فروش بی واسطه ارز: تکنولوژی‌های مالی یا فاین‌تک یکی از بزرگ‌ترین امیدهای بریتانیا برای حضور قدرتمند در عرصه جهانی استارت‌آپ‌ها است و TransferWise هم یکی از بهترین شرکت‌های بریتانیا در حوزه تکنولوژی‌های مالی است. این استارت‌آپ در سال 2010 توسط «تاوت هینریکوس» اولین کارمند شرکت Skype و «کریستو کارمان» یک مشاور امور مالی راه‌اندازی شده است. این استارت آپ با هدف فروش ارزهای خارجی در مدل نوآورانه شخص به شخص تاسیس شد. به جای خرید و فروش ارز به‌صورت مستقیم، این استارت‌آپ دو نفر فروشنده را با یکدیگر مرتبط می‌کند تا به این ترتیب ارز مورد نظرشان را بدون پرداخت هیچ هزینه دلالی و واسطه‌گری، منتقل کنند. در حال حاضر ارزش این استارت‌آپ تنها کمی کمتر از یک میلیارد دلار است، در حالی درآمد سالانه آن در سال میلادی گذشته برابر با 5/ 6 میلیون پوند بوده است. 
 
Deliveroo غذا را به ساده‌ترین راه به دست شما می‌رساند: بسیاری از داستان‌های موفقیت استارت‌آپ‌ها مربوط به صنایع داخلی و محلی است؛ جایی که رقابت بین‌المللی سخت‌تر است. ارسال غذا و فهرست‌نویسی یا موتور جست‌وجوی املاک دو مورد از رایج‌ترین و پرطرفدارترین این بخش‌های موفقیت‌آمیز هستند. البته این به معنای آن نیست که رقابت محلی و بازار داخلی شلوغ‌تر و بی‌نظم‌تر هستند. به‌عنوان مثال در بریتانیا استارت‌آپ‌هایی مانند Hungryhouse، Just Eat و DineIn رقابتی جدی و سرسخت برای تحویل غذا به در خانه افراد با یکدیگر دارند. با این حال تنوع زیادی که در این حوزه وجود دارد باعث شده است که تمرکز روی ارائه سیستم سفارش آنلاین ساده و پرداخت از راه دور برای رستوران‌های بیرون‌بر قدیمی به مزیتی مهم برای استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه تبدیل شود. Deliveroo اما ساختار خاص خود را برای حمل و تحویل غذا از رستوران‌ها دارد و به عبارت دیگر تنها کار تحویل غذا را انجام نمی‌دهد. این استارت‌آپ توسط «ویلیام شو» بانکدار سرمایه‌گذار و «گِرِگ اورولوفسکی» توسعه‌دهنده نرم‌افزار تاسیس شد و توانست در سه مرحله سرمایه‌گذاری، در سال گذشته میلادی سرمایه 127 میلیون پوندی جذب کند. 
 
Made.com استارت‌آپی برای خریداران سخت‌پسند مبلمان: این فروشگاه طراحی مبلمان آنلاین یکی از معدود تلاش‌ها برای تبدیل شدن به شرکت بزرگ Asos در دنیای مبلمان است. Asos ثابت کرده است که تجربه یک خرید خوب به اضافه صرفه‌جویی در برابر قیمت خرید از فروشگاه‌های سطح شهر است که به طرز موفقی می‌تواند لباس و پوشاک بفروشد. حالا Made.com تلاش می‌کند همین کار را در حوزه مبلمان و میز و صندلی بکند. این استارت‌آپ طراحان مبلمان خوب و باتجربه را دست‌چین کرده و سفارش‌های زیادی از مشتریانش می‌گیرد. این شرکت در سال 2009 توسط یک کارآفرین شناخته شده به نام «نینگ لی» که قبلا تجارت فروش در استارت‌آپ MyFab را تجربه کرده و یکی از موسسان استارت‌آپ Lastminute.com بوده، تاسیس شده است. حالا این استارت‌آپ جالب در حوزه فروش مبلمان توانسته بیش از 100 میلیون پوند سرمایه جلب کند.
 
FarFetch بهشت بوتیک‌های کوچک: این استارت‌آپ در زمینه طراحی لباس تخصص دارد و با ایده «خوزه نوس» شکل گرفته است تا یک وب‌سایت رایگان برای بوتیک‌های کوچک لباس باشد که بتوانند از طریق آن فروش آنلاین داشته باشند. این استارت‌آپ کمک می‌کند تا فروشگاه‌های کوچک هم بتوانند آخرین موجودی خودشان را بفروشند، حراج بزنند و اجناس خودشان را با تخفیف به فروش برسانند. این استارت‌آپ توانست در ماه مارس گذشته 59 میلیون پوند سرمایه جذب کند تا به این ترتیب ارزش آن به یک میلیارد دلار برسد و به یکی از تک‌شاخ‌های آینده دنیای استارت‌آپ تبدیل شود.
 
CityMapper راه نجات مسافران: توسعه اپلیکیشن دیگر تنها راه‌حل برای ثروتمند شدن است، چون دیگر کمتر افرادی هستند که حاضر باشند بیش از دو پوند برای خرید یک اپلیکیشن روی موبایل هوشمندشان هزینه کنند. این در حالی است که کاربران به دنبال اپلیکیشن‌ها و به‌روزرسانی‌های رایگان هستند و به همین دلیل همیشه این خطر وجود دارد که این کار را یک شرکت تکنولوژی بزرگ‌تر انجام بدهد. با این حال اما استارت‌آپ CityMapper که در سال 2010 توسط «اذمت یوسوف» تاسیس شده است، انتخاب خوبی برای کمک به کاربران برای یافتن مسیرهای شبکه حمل و نقل عمومی در تقریبا 30 شهر بزرگ جهان از لندن گرفته تا توکیو است. سرویس ارائه شده توسط این استارت‌آپ حالا رقابتی جدی با سرویس‌های نقشه گوگل و اپل دارد. 
 
Nuzzel یک شبکه اجتماعی برگزیده: در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی در آن به سرعت رشد می‌کنند و هر روز به طرفدارانشان اضافه می‌شود، اغلب مدل‌هایی تازه برای رقابت متولد می‌شوند. یکی از جدیدترین این مدل‌ها استارت‌آپ کوچک Nuzzel است که در واقع خالق یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی جهانی یعنی Friendster، آن را تاسیس و راه‌اندازی کرده است.این شبکه اجتماعی بخش پست‌های جدید یا نیوزفید کاربرانش در توییتر یا فیس‌بوک را بررسی کرده و بهترین موارد به اشتراک گذاشته شده را انتخاب می‌کند و در اختیار آنها قرار می‌دهد. این کاری است که بسیاری از اپلیکیشن‌های جدید انجام می‌دهند اما شاید هیچ کدام از آنها این کار را با دقت و ظرافت Nuzzel انجام ندهند. حالا بسیاری انتظار دارند که این استارت‌آپ کوچک در زمانی نه چندان دور توسط شرکت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر خریده شود.
 
Jaunt VR: پنج سال بعد شاید به این روزها نگاه کنیم؛ سال 2016، سالی که تکنولوژی واقعیت مجازی دنیال را متحول کرد؛ همان‌طور که موبایل این کار را در سال 2008 انجام داد. از آنجا که امسال در حوزه واقعیت مجازی سه پلت‌فرم مهم از سوی شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک، سونی و HTC معرفی می‌شوند، بسیاری فکر می‌کنند که چطور این شرکت‌ها محصولاتشان را ارائه می‌دهند. بازی‌های ویدئویی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین حوزه‌ها در این زمینه هستند و به همین دلیل بسیاری در زمینه استفاده از واقعیت مجازی در بازی‌های ویدئویی فعالیت خواهند کرد. Jaunt اما امیدوار است که بتواند در حوزه‌های دیگر به جز بازی‌های ویدئویی حاکمیت بازار را در دست بگیرد. یک شرکت سینمایی واقعیت مجازی که سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی را برای کارگردانان ارائه می‌دهد تا بتوانند فیلم‌هایی به‌صورت واقعیت مجازی ساخته و ارائه کنند تا بتوانند در هدست‌های واقعیت مجازی خانگی و شخصی قابل اجرا باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود این استارت‌آپ به سرعت بتواند در این حوزه رشد کند و بزرگ شود.
 
 
 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا