تک‌شاخ

تک‌شاخ | دماسنج فناورانه برای مطالبات شهروندی

بنیانگذار پلتفرم کارزار از تاثیر این ابزار فناورانه بر فضای جامعه ایران می‌گوید.

بنیانگذار پلتفرم کارزار معتقد است که این پلتفرم در دوران اوج خود میانگین یک میلیون امضا در ماه را داشت اما در طی ماه‌های اخیر تعداد امضاهای این پلتفرم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

حامد بیدی در گفت و گو با برنامه تک شاخ فردای اقتصاد گفت:  ابزارهایی مثل کارزار در رده فناوری‌های شهروندی قرار دارند طبیعتا برخی کارزارها ممکن است مطالبات واقعی را  دنبال نکنند. بر خلاف تصور که برخی از این پلتفرم توقع NGO یا حزب را دارند هدف پلتفرم‌های جمع آوری امضا ( پتیشن ) پیگیری مطالبات اقلیت است.

بیدی گفت: ما کارزارهایی مثل صیانت را داشتیم که بالای یک میلیون امضا را جمع کرد اما انبوهی از کارزارهای کوچک محلی یا صنفی را داریم که مطالبه‌ای کوچک  را مطرح کرده و پیگیری کرده‌اند. نباید توقع داشت که کارزار  نظمی را عوض کند .

به گفته بیدی یک برداشت اشتباه این است که تصور این است که کارزار یک سیستم رای‌گیری است  در حالی که کارزار یا پلتفرمهای پتیشن کمک می‌کنند که صدای اقلیت شنیده شود.

بیدی گفت: اینکه آدمها روی یک متن توافق می‌کنند احتمالا مطالباتشان را  از مسیر کنشگری دیجیتال به طور سلبی و ایجابی موثرتر  دنبال می‌کنند.

بنیانگذار کارزار گفت: کارزارها را شهروندان راه می‌اندازند و ما صرفا میزبان کارزارهای مردم هستیم ما قراری که در تیم داریم این است که به هیچ وجه در سازوکار پلتفرم دخالت نکنیم. این ساختار و  الگوریتم باید ارگانیک کار کند و ما سردبیری نمی‌کنیم که چه چیزی بیشتر دیده شود و چه چیزی کمتر و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا