تکنولوژی

تحلیل تک کرانچ از بازار بازی‌های موبایلی در ایران

وب‌سایت Techcrunch بر اساس نظرسنجی که از تاریخ دوم تا دهم ژانویه 2016 برگزار کرده و در آن 837 کاربر بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه شرکت داشته‌اند، به تحلیل بازار این محتویات چندرسانه‌ای در کشورمان پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود. 

بر اساس گزارش وب‌سایت Newzoo، درآمد حاصل از فروش بازی‌های مخصوص دستگاه‌های همراه در سال 2015 در ایران، چیزی در حدود 39 میلیون دلار بوده است که این مقدار در مقایسه با مجموع درآمد حاصل از فروش بازی‌های ویدئویی، یک به پنج است. این مقدار در مقایسه با متوسط جهانی، 30 تا 35 درصد پایین‌تر است. 

بر اساس همین محاسبات خوش‌بینانه می‌توان انتظار داشت این مقدار درآمد تا سال 2016 میلادی به 44 میلیون دلار برسد. با اضافه کردن 100 میلیون دلار درآمد به این چشم‌انداز، می‌توانید به درآمد سالیانه بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه برسید. این نشان می‌دهد ایران در این زمینه 3 تا 4 برابر عقب‌تر از کشوری با ابعاد جمعیتی مشابه است. 

اکثریت (60 درصد) از جمعیت 80 میلیونی ایران، زیر 30 سال سن دارند و همین باعث شده چیزی در حدود 67 درصد از کاربران بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه، زیر 24 سال سن داشته باشند. ایران یکی از بالاترین نسبت‌های تحصیل به جمعیت را در جهان داراست و همین امر باعث شده در آمار، چیزی در حدود 63 درصد، دانش‌آموز باشند. 

یکی از دلایل نفوذ پایین بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه در میان کاربران ایرانی، بومی‌ نشدن این بازی‌ها و عدم استفاده از زبان فارسی در آن‌ها است. در بررسی‌های انجام شده، چیزی در حدود 78 درصد از کاربران عنوان کرده‌اند بازی‌های مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که کانال‌های موجود به‌منظور استفاده از بسته‌های درون بازی و خرید این قابلیت‌های درون نرم‌افزاری نیز محدودیت‌های زیادی را برای کاربران ایجاد کرده‌اند. 

در زمینه پرداختی، توسعه‌دهندگان نتوانسته‌اند سیستم‌های پرداختی را بر پایه شبکه‌هایی مانند شتاب و شاپرک، بومی‌سازی کنند. در حال حاضر از هر پنج گیمر، تنها یک‌نفر (19 درصد) در هر ماه از پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای از طریق گیفت‌کارت‌ها و روش‌های جایگزین و غیرمستقیم استفاده می‌کنند و اکثر پرداخت‌های دیگر از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری جانبی که امکان استفاده از پرداخت‌های محلی را فراهم می‌کنند، صورت می‌گیرند. 60 درصد از این گیمرها پرداختی کم‌تر از 5 دلار در ماه دارند و 19 درصد چیزی بین 5 تا 20 دلار پرداخت می‌کنند. 

در ادامه راه، ناهمگونی ویژه‌ای را شاهد هستیم تا یک درصد از گیمرها چیزی در محدوده 85 تا 142 دلار در هر ماه پرداخت کنند و یک درصد نیز بیش از 285 دلار پرداختی در هر ماه داشته باشند. نکته جالب اینکه تعداد کاربران در بازه میانی این دو محدوده پرداختی، انگشت‌شمار است.

در زمینه استفاده از بازی‌های ویدئویی ویژه دستگاه‌های همراه نیز 67 درصد عنوان داشته‌اند در طول روز، چندین مرتبه از این محتویات استفاده می‌کنند و 19 درصد عنوان داشته‌اند حداقل سه‌ساعت در روز، بازی‌های ویژه تلفن همراه را استفاده می‌کنند. 84 درصد از این گیمرها از سیستم‌عامل اندروید و 13 درصد از iOS استفاده می‌کنند. فاکتور‌های اصلی که انتخاب بازی توسط کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پیشنهاد دوستان (52 درصد)، جایگاه برنامه در فروشگاه‌های نرم‌افزاری (47 درصد) و مطالب روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و مجلات (28 درصد) است. سبک‌های مورد علاقه این گیمرها نیز به ترتیب، اکشن (52 درصد)، استراتژی (49 درصد)، ورزشی (30 درصد)، مسابقه‌ای (23 درصد)، فکری (17 درصد) و در نهایت بازی‌های آنلاین (15 درصد) است. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا