تکنولوژی

آزمایش خون از طریق گوشی‌های هوشمند

امروزه گوشی‌های هوشمند به رایانه‌های قدرتمندی تبدیل شده‌اند که دوربین‌هایی با کیفیت بالا نیز در آن‌ها به کار گرفته شده است. این دستگاه‌های هوشمند در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته فراوان به چشم می‌خورند و همین امر باعث شده محققان به دنبال راهکارهای جدید به‌منظور استفاده بهینه از آن‌ها باشند. راهکارهایی که فراتر از گرفتن عکس‌های سلفی و یا اجرای بازی‌های ویدئویی هستند.

یکی از این راهکارها، استفاده از گوشی‌های همراه در تعیین تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون است. آزمایشی که در روش سنتی آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر بوده و به همان نسبت زمان‌بر است. در روش جدید، محققان از سیستم شناور مغناطیسی در قالب روش تصویربرداری همراه با عنوان i-LEV به‌منظور تعیین تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون استفاده کرده‌اند. در این روش از دوربین تلفن همراه و 30 میکرولیتر (چیزی در اندازه یک دانه برنج) خون استفاده شده است. سیستم به کار گرفته شده در کنار تلفن همراه، ابعاد 6.3 اینچ در 4 در 7.9 اینچ دارد. با استفاده از سیستم i-LEV، گوشی همراه شما می‌تواند سلول‌های خونی را مشاهده کند و با استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای، فرایند شمارش سلول‌ها در کم‌تر از 30 ثانیه انجام خواهد شد.

محققان معتقدند این سیستم می‌تواند فرایندی فراتر از شمارش تعداد گلبول‌های خونی را انجام ‌دهد و توانایی تشخیص سلول‌های سرطانی و آلوده را از سلول‌های سالم دارد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا