تکنولوژی

اینترنت رایگان فیس‌بوک در مصر ممنوع شد

اینترنت رایگان فیس‌بوک! این نام پروژه‌ای است که فیس‌بوک دنبال می‌کند و دسترسی به فیس‌بوک و برخی سایت‌های دیگر را بدون هزینه برای کاربران فراهم می‌کند. حالا اما کشور مصر به دومین کشوری تبدیل شده که جلوی این سرویس را گرفته است. 

هند نخستین کشور مخالف این پروژه بوده است. 

این سرویس که با نام Free Basics و به عنوان بخشی از پروژه internet.org توسط فیس‌بوک عرضه می‌شود عملا فراهم کننده دسترسی رایگان به سایت‌هایی مثل فیس‌بوک برای کاربران است و این یعنی شرکتهای خدمات دهنده اینترنت برای اتصال کاربران به سایت‌های مد نظر این پروژه ( پهنای باند ناشی از استفاده از آن‌ها)  هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. 

شریک تجاری فیس‌بوک در مصر یعنی شرکت مخابراتی اتصالات مصر از دو ماه قبل این سرویس را به کاربران مصری ارایه می‌داد و به گفته فیس‌بوک ۳ میلیون نفر در این کشور کاربران این سرویس بودند. به گفته فیس‌بوک از این میان تنها ۱ میلیون دسترسی به اینترنت برای نخستین بار انجام می‌گرفت. 

اما این تنها دولت‌های مصر و هند نیستند که با اینترنت رایگان فیس‌بوک اظهار مخالفت کرده‌اند بلکه برخی کارشناسان و متخصصان نیز معتقدند این روش کار فیس‌بوک نقض بی‌طرفی در اینترنت است. 

مارک زوکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک طی چند ماه گذشته تلاش خود را بر این گذاشته برای همه  شفاف کند که اینترنت رایگان فیس‌بوک بی‌طرفی‌ اینترنتی را نقض نمی‌کند چراکه به گفته او این مدل باعث شارژ اضافه برای دیگر وب سایت‌ها نمی‌شود بلکه فقط سایت‌های مد نظر این پروژه را رایگان کرده است. 

یک سخنگوی فیس‌بوک گفته است که از ممنوع شدن این سرویس در مصر ناخشنوداند اما امیدوارند این مشکل به زودی حل ‌شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا