تکنولوژی

محققان نحوه بیدارشدن از خواب توسط مغز را کشف کردند

محققان معتقدند موفق به شناسایی قسمتی از مغز شده‌اند که وظیفه آن خاتمه دادن به خواب سبک (که سیکل حرکت غیرسریع چشم (NREM) نامیده می‌شود) است. پروفسور آنتونی آدامانیتیدیس از دانشگاه برن و تیم او موفق به یافتن یک مدار عصبی میان دو ناحیه مغز (هیپوتالاموس و تالاموس) شده‌ و عکس‌العمل آن به پالس‌های نوری را در موش‌ها مورد بررسی قرارداده‌اند. 

تحریک این ناحیه با استفاده از این تکنیک اپتوژنتیکی، منجر به ایجاد “بیدارشدن سریع” از خوب سبک‌ شد، این در حالی است که فرایندی با تمرکز بالاتر منجر به وقوع بیداری طولانی مدت خواهدشد.

آدامانیتیدیس معتقد است این یافته آن‌ها از این جهت جالب است که می‌تواند منجر به ایجاد روش‌های جدید برای کمک به بازیابی هوشیاری افراد از وضعیت‌هایی زندگی نباتی و یا حالت‌هایی با هوشیاری پایین شود. علاوه  بر این، می‌توان از این تکنیک‌ها به‌منظور کمک به بیماران مبتلا به اختلالات خواب استفاده کرد و یا حداقل متوجه شد چه مواردی مانع خواب خوب شب آن‌ها هستند. 

این در حالی است که تحریک الکتریکی، ایده جدیدی نبوده اما تا پیش از این بدون درک کامل ما از عملکرد نواحی مختلف مغز و تاثیر آن بر روی الگوهای خواب مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با این یافته‌های جدید، حالا باید منتظر درمان‌های سطح بالا بود. 

با این وجود به‌نظر نمی‌رسد رسیدن به این درمان‌ها، سریعا اتفاق بیفتند. آدامانیتیدیس در این خصوص می‌گوید:

” اگرچه ما گامی مهم به سمت جلو برداشته‌ایم اما همچنان به گذشت زمان نیاز است تا بتوان سیاست‌های درمانی جدیدی را برپایه مطالعات و یافته‌های جدید ما طراحی کرد.”

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا