تکنولوژی

ساخت مزرعه خورشیدی ۱۱ هزارکیلومتری روی ماه

در حالی که شرکت‌های مختلف از راهکارهای متفاوتی به‌منظور مهار انرژی خورشید (که به سمت کره زمین تابش یافته) استفاده می‌کنند، شرکت ژاپنی شیمیزو یک قدم فراتر رفته و برنامه‌ای به‌منظور ساخت یک کمربند تشکیل شده از صفحات خورشیدی به طول یازده هزار کیلومتر به دور خط استوای ماه را ارائه داده است. 

این طرح که از آن با عنوان لونا رینگ یاد می‌شود از نظر فنی در واقع یک مزرعه خورشیدی بر روی ماه است که می‌تواند جریان الکتریسته را به‌منظور استفاده بر روی کره زمین ایجاد کند. جریان الکتریکی تولید شده از این کمربند خورشیدی به تجهیزات انتقالی که در نزدیکی ماه قرارگرفته‌اند انتقال یافته تا پس از آن، این انرژی به لیزر و امواج مایکروویو تبدیل شده و به زمین انتقال یافته تا نهایتا بار دیگر این پرتوها در نیروگاه‌ها به جریان الکتریکی قابل استفاده، تبدیل شوند. 

شیمیزو برنامه‌ای برای رونمایی از سفینه ویژه انتقال تجهیزات ساخت تا سال 2020 و برنامه دیگری به‌منظور آغاز فرایند ساخت تا سال 2035 دارد. بنابر تخمین‌های صورت گرفته، لونا رینگ می‌تواند چیزی در حدود سیزده هزار تراوات انرژی الکتریکی تولید کند. این در حالی است که تمامی تجهیزات نصب شده در این حوزه، برای کشور آمریکا در فصل تابستان چیزی در حدود 1050 گیگاوات توان تولید می‌کنند. با این اوصاف، این حجم عظیم انرژی در صورتی که قابل استحصال باشد می‌تواند برای آینده کره زمین به امری حیاتی مبدل شود. 

کشور ژاپن نیز که تجربه ناخوشایند نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را در سال 2011 تجربه کرده حالا به دنبال راهکاری است که به‌طور کامل وابستگی خود به انرژی هسته‌ای را به پایان برساند. شیمیزو در بیان اهداف خود از راه‌اندازی این مزرعه خورشیدی اینچنین عنوان کرده است:

” استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون آلایندگی مانند انرژی خورشیدی، منبع نهایی انرژی سبز خواهد بود که نتایج مثبتی را برای طبیعت و حیات کره زمین به همراه خواهند داشت.”

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا