تکنولوژی

تراشه جدید برای شارژ گوشی زیر ۱۰ دقیقه

انتظار برای شارژ شدن کامل باتری گوشی‌‌های همراه، واقعا آزاردهنده است اما با استفاده از تراشه جدید تولید شده می‌توانید در مدت زمان دم کردن و نوشیدن یک فنجای چای، گوشی خود را به‌طور کامل شارژ کنید. 

تراشه هوشمندی که به اندازه یک ناخن انگشت است توسط پروفسور Rachid Yazami از دانشگاه تکنولوژی نانیانگ سنگاپور توسعه داده شده به‌طور کامل روند شارژ باتری دستگاه‌های مختلف را تغییر خواهد داد. این تراشه که با توجه به ابعاد کوچک، می‌توان از آن در اکثر باتری‌های موجود در بازار استفاده کرد، قابلیت ادغام و به‌کارگیری  در محصولات مختلفی از گوشی‌های هوشمند تا خودروهای الکتریکی را داراست. در حال حاضر دکتر یازامی قصد دارد گفتگوهایی را با تسلا آغاز کند تا این شرکت را به استفاده از تراشه یادشده در خودروهای الکتریکی تولیدی خود ترغیب کند. 

با این وجود، تسلا تنها مقصد گفتگوی دکتر یازامی نبوده و او برنامه‌هایی را برای گفتگو با شرکت‌هایی همچون سونی، سامسونگ و سانیو نیز دارد. دکتر یازامی معتقد است این تراشه که چیزی در حدود پنج‌سال وقت صرفه توسعه آن شده نه‌تنها زمان شارژ را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش احتمال آتش‌گرفتن باتری‌ می‌شود.

او در این خصوص می‌گوید:

“اگرچه خطر خرابی باتری و آتش‌گرفتن آن کم است اما با توجه به تولید میلیاردها باتری لیتیوم-یونی در هر سال، حتی شانس یک در میلیونی هم می‌تواند بیش از هزار مورد حادثه بیافریند.”

باتری‌های لیتیوم یونی در حال حاضر برای جلوگیری از بروز گرما و حرارت بالا از روش تغذیه قطره‌ای انرژی بهره ‌می‌برند اما تراشه جدید امکان شارژ کردن باتری در نهایت سرعت ممکن را فراهم می‌کند. این فرایند با بهره‌گیری از الگوریتمی منحصر‌به‌فرد که به‌طور دقیق مقدار شارژ باقی‌مانده در باتری را بسته به دما و ولتاژ آن اندازه‌گیری می‌کند، پیاده سازی شده است. در طرف مقابل، بهره‌گیری از تراشه‌ای مشابه در شارژر باعث خواهد شد که از شارژ بهینه باتری، اطمینان حاصل شود. 

دکتر یازامی در این خصوص می‌گوید:

” شارژرهای کنونی، سلامت باتری را در هنگام شارژ درنظر نمی‌گیرند. این شارژ‌ها بدون در نظر گرفتن وضعیت، فرسودگی و سلامت باتری، مقدار مشابهی شارژ را برای آن درنظر می‌گیرند. با بهره‌گیری از این تراشه، می‌توان فرایند شارژ را به‌گونه‌ای تنظیم کرد تا از آسیب‌رسیدن به باتری جلوگیری شود.”

آن‌طور که عنوان شده این تراشه تا پایان سال 2016 میلادی آماده بهره‌برداری توسط شرکت‌های مختلف سازنده تراشه و تولیدکنندگان باتری‌ برای دستگاه‌های مختلف خواهد بود. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا