تکنولوژی

تیم کوک: نسل کامپیوترهای شخصی به ‍پایان رسیده است

 تیم کوک، مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ای با نشریه تلگراف گفته است که کامپیوترهای شخصی حالا به پایان راه خود رسیده است. کوک که در آستانه عرضه تازه‏ترین محصول خود iPad Pro در لندن با این نشریه گفت‌و‌گو می‏کرد گفت که نسل قدیمی کامپیوترها که به شکل گسترده‏ای در ادارات و منازل مورد استفاده قرار می‏گرفت حالا کم‌کم جای خود را به تبلت‏هایی چون iPad Pro می‏دهد که با افزایش سرعت و قابلیت اتصال به کیبورد حالا مزیت‏های خود را به PC به رخ می‏کشند. 

کوک می‏گوید: من فکر می‏کنم اگر شما به دنبال PC هم باشید دیگر نیازی به خرید pc ندارید. وقتی از او سوال می‏شود آیا iPad Pro جایگزینی برای PC است می‏گوید: بله برای بسیاری از افراد iPad Pro می‏تواند جایگزینی برای نوت‏بوک یا دسکتاپ باشد و آنها به جز یک موبایل دیگر نیازی به کامپیوتر دیگری برای کارهای خود نخواهند داشت. 

کوک همچنین در مصاحبه روی دو نقطه قوت دیگر iPad Pro تاکید می‏کند. نخست طراحی است که به گفته کوک iPad Pro می‏تواند هر طراحی را شگفت‌زده کند. نکته دوم سیستم صوتی و پخش ویدئوی این دستگاه است که مدیرعامل اپل بر قدرت و کیفیت آن تاکید می‏کند.

کوک در عین حال در این مصاحبه به همنوع‌خواری محصولات (وقتی محصول یک شرکت بازار محصول دیگر آن شرکت را تهدید می‏کند) جدید اپل اشاره می‏کند جایی که به‌خصوص افزایش اندازه صفحه نمایش باعث شده نیاز به محصولات دیگر هم کم شود. کوک می‏گوید: من فکر می‏کنم با حضور آیفون‏های با اندازه بزرگ‌تر شما کمتر به داشتن تبلتی مثل آی‏پد مینی نیاز خواهید داشت هر چند این تقاضا به صفر نخواهد نرسید. چراکه بعضی از کاربران مثلا دوست دارند روی تخت آی‏پد مینی در دست بگیرند و چیزی را بخوانند یا ببینند. 

کوک اضافه می‏کند: من فکر می‌کنم به‌طور واضح در محصولات ما نوعی از همنوع خواری وجود دارد و ما این را می‏دانستیم اما واقعیت این است که خیلی نگران این موضوع نیستیم. کوک با خنده می‏گوید: ما از گذشته همنوع‌‌خوار بوده‏ایم و این مشکلی نیست. 

در بخش دیگری از این مصاحبه تیم کوک به ساعت اپل اشاره می‏کند و به اینکه تاکنون آماری درباره فروش آن منتشر نکرده است. کوک می‏گوید: من فکر می‏کنم که در زمینه ساعت اپل ما یک رکورد جدید در فصل مالی پیش رو به جا خواهیم گذاشت. 

کوک به مزایای ساعت اپل اشاره می‏کند و به داستان یک دانش‌آموزی که فوتبال بازی می‏کند و وقتی از ساعت اپل استفاده کرد متوجه شد که هنگام بازی ضربان قلبش به شدت بالا می‏رود و بعد از مراجعه به دکتر فهمید اگر به همین روش ادامه می‏داد خطر بزرگی زندگی‌اش را تهدید می‏کرد. 

کوک می‏گوید که این شرکت برنامه‏های زیادی در زمینه سلامت دارد اما به گفته او نمی‏خواهد ساعت به تنهایی توسط دولت مقررات‌گذاری شود چیزی که برای دستگاه‏های پزشکی رخ می‏دهد. او می‏گوید: ما نمی‏خواهیم ساعت اپل را در پروسه ثبت سازمان غذا و دارو (FDA) قرار دهیم. درواقع مخالف این نیستم که دستگاهی در کنار ساعت چنین مجوزهایی را از این طریق دریافت کند اما خود ساعت نه، چون به این ترتیب دیگر نمی‏توان نوآوری چندانی از ساعت انتظار داشت و سیکل دریافت مجوز هم بسیار طولانی است. 

کوک در بخش دیگری از این مصاحبه به محصول جدید دیگر این شرکت یعنی اپل تی‌وی اشاره می‏کند. اپل تی‌وی اخیرا و بعد از چند سال به روز شده و حالا قابلیت‏های جدیدی به آ‏ن اضافه شده که یکی از مهم‌ترین آنها اضافه شدن دستیار صوتی اپل به آن است. حالا می‏توان با تلویزیون صحبت کرد یا یک برنامه را جست‌وجو کرد. به گفته تیم کوک فروش این محصول جدید در روزهای نخست به شکل خیره‌کننده‏ای بالا بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از آن به عقیده کوک امکان توسعه اپلیکیشن برای آن است که حالا از پیش‏بینی خود اپل هم فراتر رفته است. 

مدیرعامل اپل می‏گوید: اپلیکیشن‏ها کاربرد و شکل این محصول را به شدت وسعت می‏دهند و واقعیت این است که اتاق نشیمن خانه به‌زودی کاملا متحول خواهد شد. درحالی‌که در گذشته اپل برای

 Apple TV صرفا چند اپلیکیشن خودش تولید می‏کرد حالا و با فراهم کردن امکان برنامه نویسی روی آن اپلیکیشن‏های روی اپل‏تی‏وی تنوع بسیاری یافته‏اند از بازی گرفته تا ورزش و سلامتی حالا همه روی Apple TV در دسترس است. 

اما این همه علاقه به Apple TV آیا نشان‌دهنده این است که اپل می‏خواهد خود نیز در آینده یک تولیدکننده محتوا باشد؟ کوک می‏گوید: باید دید. مهم‌ترین پرسش برای ما این است که آیا می‏توانیم یک چیز بهتر درست کنیم. اگر به این نتیجه برسیم که می‏توانیم یک تسهیل‏گر در این زمینه باشیم چنین خواهیم کرد اما ما نمی‏خواهیم صرفا کاری کنیم که کاری کرده باشیم. 

کوک همچنین اشاره می‏کند که بازار چین برای اپل همچنان یک بازار بسیار مهم و قوی است ضمن اینکه بازار هند نیز در روزهای نخست خود یک بازار فوق‏العاده بزرگ برای اپل است. 

مدیرعامل اپل همچنین به اهمیت حریم شخصی برای کاربران این شرکت اشاره می‏کند چیزی که به گفته او یک اولویت بزرگ و مهم برای این شرکت است و از این رو رمزگذاری داده‏ها به صورت End To End در دستور کار این شرکت قرار داشته و دارد. 

کوک می‏گوید وقتی به خبرها نگاه می‏کنید می‏بینید که دزدی اطلاعات چقدر زیاد شده است به همین دلیل ما اصرار زیادی روی رمزنگاری ارتباطات کاربرانمان داریم. از طرفی ما می‌دانیم مردم دوست ندارند ما به پیا‏م‏هایشان دسترسی داشته باشیم و ما هم حس نمی‏کنیم چنین حقی داریم که ایمیل‏ها و ارتباطات کاربران را ببینیم. او که مشخصا درباره دستور FBI مبنی بر فراهم کردن امکان برای دیدن ایمیل‏ها و ارتباطات برای مقابله با هدف‏های تروریستی صحبت می‏کرد، افزود: هر نوع شکستن امنیت و دورزدن آن یکسان است. همه مردم می‏خواهند تروریست‏ها دستگیر شوند و همه هم می‏خواهند ارتباطشان امن بماند. اما فراهم کردن یک امکان برای دیدن پیام‏های مردم عواقب بسیار بدی دارد.  به گفته او سرقت اطلاعات امروزه خسارت مالی مهمی به جهان وارد می‏کند اگر بخواهیم با فراهم کردن دسترسی به اطلاعات از این طریق برای نهادهای ضد تروریستی یا ضد سرقت‌های اینترنتی با آن مقابله کنیم راه را به اشتباه رفته‌ایم. کوک می‏افزاید: هزینه‏ای که ایجاد این مدل دسترسی ایجاد می‏کند بسیار بالا خواهد بود.

 

 

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا