تکنولوژی

دستگاهی برای دیدن اشخاص در آن سوی دیوار

اگر از آن دسته افرادی هستید که نسبت به پیشرفت‌های تکنولوژی و به خطر افتادن حریم شخصی مردم نگرانند احتمالا با خواندن این مطلب نگران‌تر خواهید شد. 

محققان دانشگاه MIT محصولی را ساخته‌اند که از طریق ارسال امواج قادر به شناسایی افراد در پشت یک دیوار خواهد بود. این تصویر به صورت سایه‌ای دیده می‌شود اما حتی می‌توان حرکات دست شخص در فضا را با آن مشاهده کرد. 

نکته اینکه در ایجاد  چنین تصویری به هیچ سنسور یا دوربینی نیاز نیست و قرار است محصول تجاری آن سال ۲۰۱۶ وارد بازار شود. 

تیمی از لابراتوار کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT روی این محصول مشغول به کارند.

مدل ارایه شده در این سیستم بسیار شبیه مدلی است که هم اکنون در ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در ساخت انیمیشن به این شکل بازیگر باید مارکرهایی را به تن کند که شامل سنسورهای خاصی است و برای ثبت حرکت او دوربین‌های مخصوصی نیز به کار گرفته می‌شوند.

 اما دردستگاه جدید که RF-Capture نام دارد می‌توان حرکات یک شخص را حتی در پشت یک دیوار مشاهده کرد. چنین سیستمی می‌تواند مثلا در خانه‌های هوشمند به کار گرفته شود تا سیستم گرمایشی یا نوری درست به کار گرفته شوند. یا مثلا می‌توان از این سیستم هنگام افتادن یکی از اعضای خانواده روی زمین و دادن هشدار استفاده کرد. محققان MIT به خصوص در حال کار روی ترکیب این سیستم با تکنولوژی دیگری هستند که برای مراقبت از حرکات سالمندان( تخمین حرکات بعدی آنان و جلوگیری از سقوط یا افتادن آنها )  می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم در ماه آگوست در جریان یک فوروم نوآوری به رییس جمهور آمریکا هم نشان داده شده است. 

RF-Capture یک سیگنال رادیویی با فرکانس پایین را ارسال می‌کند که می‌تواند از اشیا و دیوار بگذرد و به اشخاص در آن سوی دیوار برسد. سپس امواج بازگشت داده شده توسط یک دستگاه گیرنده مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد که تصویر شخص را روی مانیتور ( به صورت تاریک و نسبتا مبهم ) بازسازی می‌کند. 

به طور طبیعی در مورد چنین تکنولوژی‌هایی ذهن افراد به سمت استفاده‌های نامناسب از آن هم می‌رود. مثلا برای کاربردهای جنایتکارانه یا مخرب از آن استفاده کرد. یا حتی پلیس از طریق آن شهروندان را در خانه‌هایشان کنترل کند. ( فیلمنامه‌نویسان فیلم‌های تخیلی بشتابید که نوبت شماست ) 

محققانی که روی این دستگاه کار می‌کنند درباره این نوع استفاده مضر هم فکر کرده‌اند و به همین دلیل روی مسدودکننده در داخل آن هم فکر کرده‌اند به این ترتیب که افراد فقط توسط دستگاه‌های خودشان بتوانند مورد شناسایی قرار گیرند ضمن اینکه آنها معتقدند موضوع مقررات گذاری برای استفاده از این دستگاه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا