تکنولوژی

نابرابری ثروت؛ مفهومی فراتر از واژه‌های فقیر و غنی

هرگاه اقتصاددان‌ها از نابرابری ثروت و سرمایه صحبت می‌کنند شاهد تمرکز ویژه آن‌ها بر روی واژه‌های فقیر و غنی هستیم. اما بر اساس تحقیقاتی که اخیرا در آمریکا انجام شده  به‌نظر می‌رسد آنچه در حال حاضر در جریان است، نابرابری ثروت میان جوان‌ترها و افراد مسن و البته در کشوری مانند آمریکا میان نژادهای مختلف است. از سوی دیگر میزان تحصیلات نیز می‌تواند عاملی تعیین کننده در ثروت افراد باشد.
در مقاله تحقیقاتی که توسط دو اقتصاددان به نام‌های جفری تامپسون و گوستاو سوارز انجام شده جزئیاتی از الگوی سرمایه‌داری ترسیم شده است. مطمئنا اکثر افراد با این دیدگاه موافقند که افراد مسن‌تر (پدران و پدربزرگان ما) متمول‌تر بوده و هستند، اما آنچه در این بررسی مد نظر قرارگرفته است، بررسی به تفصیلِ توزیع سرمایه در میان رده‌های سنی مختلف است که البته با اطلاعات جالبی نیز همراه بوده است. 
به‌طور متوسط می‌توان اینگونه اذعان داشت که با بالارفتن سن افراد، میزان سرمایه آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. افراد 20 ساله معمولا سرمایه زیادی ندارند و به همین دلیل در این بررسی، سرمایه آن‌ها مدنظر قرارنگرفته‌ است اما افراد 62 ساله معمولا از بیشترین میزان سرمایه برخوردارند. مدنظر داشته باشید این بررسی، کلیه فاکتورها را در قالب میانگین در نظر گرفته است. نکته مهم‌تری که در این بررسی به چشم می‌خورد آن است که اکثر افراد معمولا در ابتدای امر ثروتمند نیستند اما به‌مرور زمان می‌توانند دارایی بیشتری داشته باشند. 
در کشوری مانند آمریکا به‌منظور رسیدن به سطح متوسط ثروت باید در دهه 20 زندگی خود چیزی در حدود صد هزار دلار بدست آورید و در دهه 30 زندگی دویست هزار دلار و نهایتا در دهه 40 و 50 نیز چیزی در حدود سیصد هزار دلار پس‌انداز کنید. بیشینه ثروت آمریکایی‌ها در سن 62 سالگی بدست آمده و نهایتا با بازنشستگی افراد و خرج کردن پس‌اندازشان این ثروت رو به نزول می‌رود. 
 
 
بدهی‌های آمریکایی‌ها نیز در طول سال‌های مختلف زندگی آن‌ها متفاوت است. میزان بدهی این افراد در دهه‌های 20 و 30 زندگی زیاد شده اما این مقدار در سن 50 سالگی به اوج خود می‌رسد و نهایتا پس از آن با توجه به بازپرداخت اکثر وام‌ها، این بدهی کاهش می‌یابد. با این وجود فاکتور دیگری نیز در توزیع سرمایه در جوامع آمریکایی تاثیرگذار بوده که آن مسئله رنگ پوست و البته نژاد افراد است. آنچه مشهود است در این قسمت سفیدپوستان برتری محسوسی بر دیگر افراد دارند. 
در تحقیقات انجام شده بررسی‌هایی نیز بر روی تفاوت میان سرمایه افراد براساس میزان تحصیلات آن‌ها انجام گرفته است. براساس آمار بدست آمده، تا سن 40 سالگی و بیشتر، چیزی در حدود 5 درصد از خانواده‌ها میلیونر شده‌اند اما در میان خانواده‌های با مدراک تحصیلی دانشگاهی این عدد به 22 درصد می‌رسد و برای افراد فارغ‌التحصیل یا دارای مدارک تخصصی این مقدار به 38 درصد می‌رسد. این درحالی است که برای کسانی که در مقطع دبیرستان از ادامه تحصیل بازمانده‌اند این مقدار به زیر یک درصد می‌رسد. 
 
 
البته مدنظر داشته باشید که یک روش میان‌بر نیز برای ثروتمندشدن وجود دارد. به ارث بردن دارایی از دیگران باعث شده حتی خانواده‌هایی که سرمایه‌ای متوسطی از راه  ارث به دست آورده‌اند وضعیت مالی بهتری در مقایسه با دیگران داشته باشند. در میان خانواده‌هایی که میزان ارث بدست آمده برای آن‌ها 35000 دلار بوده ارزش مجموع بیش از نیم میلیون دلار بوده است. خانواده‌هایی که 125000 دلار ارث برده‌اند شاهد ارزش متوسط 780000 دلاری هستند و به همین ترتیب این روند ادامه می‌یابد.
آنچه باید بیش از پیش در این گزارش مورد توجه قرارگیرد، وجود اختلافِ سرمایه در میان افراد در سنین مختلف، نژادهای مختلف (در آمریکا) و البته وجود عاملی تعیین کننده به نام میراث باقی‌مانده از دیگران است. عواملی که با درنظر گرفتن آن به‌نظر می‌رسد می‌توان ترسیمی جدید از واژه نابرابری سرمایه و اختلاف طبقاتی داشت و البته روش‌هایی نیز برای تعدیل این فاکتورها به‌کار بست. 
 
 
 
منبع: وال استریت ژورنال

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا