تکنولوژی

اچ‌پی با لغو تحریم‌های ایران مخالف است

کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق هولت پاکارد (HP) و نامزد ریاست جمهوری جمهوریخواه آمریکا یکی از طرفداران سرسخت حفظ تحریم‌های ایران است . این مخالفت در حالی است که این شرکت فناوری تحت مدیریت وی با وجود تحریم‌های صادراتی سخت گیرانه، محصولاتی به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران فروخت.

 جاش راگین ، ستون نویس بلومبرگ ویو ، در گزارش مفصلی در این خصوص  نوشت: فیورینا که از سال 1999 تا سال 2005 به عنوان مدیرعامل هولت پاکارد خدمت کرد، اغلب از توافق دولت اوباما با ایران به این بهانه که رییس جمهور آمریکا با تسهیل سریع تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده و در مقابل امتیازات زیادی به تهران داده است، انتقاد می‌کند. وی در آوریل با بیان اینکه تحریم‌های ایران به سرعت برچیده می‌شوند، این مسئله را تحول خطرناکی توصیف کرده بود.

آنچه فیورینا هرگز به آن اشاره نکرد این است که در زمان مدیریت وی در هولت پاکارد، این شرکت از یک زیرمجموعه اروپایی و یک شرکت توزیع کننده در خاورمیانه برای فروش چاپگر و سایر تجهیزات رایانه به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران استفاده کرد.

حضور هولت پاکارد در ایران نخستین بار در سال 2008 توسط بوستون گلوب گزارش شد. بررسی‌های این نشریه آمریکایی نشان داد که هولت پاکارد در سال 1997 با یک شرکت هندی جدید در دوبی به نام ردینگتون گلف پیمان همکاری بست. این شراکت در فروش محصولات هولت پاکارد به ایران به اندازه ای موفق بود که با کسب سهم 41 درصدی تا سال 2007، این شرکت را در بازار ایران شماره یک ساخت.

پس از انتشار مقاله بوستون گلوب، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که نقض تحریم‌ها را مورد تحقیق قرار می‌دهد، در نامه ای به هولت پاکارد خواستار توضیح درباره فعالیتش در ایران شد. این شرکت در پاسخ اعلام کرد محصولاتی به ارزش بیش از 120 میلیون دلار به ردینگتون گلف برای توزیع در ایران توسط یک زیرمجموعه مستقر در هلند فروخته است و به دلیل اینکه این فروش از طریق یک زیرمجموعه خارجی انجام گرفته بود، هولت پاکارد منکر نقض قانون تحریم شد.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا