تکنولوژی

مشخصات iPhone 6S و iPhone 6S Plus

اپل شب گذشته سرانجام iPhone 6S و iPhone 6S Plus را جایگزین پرچمداران قبلی خود کرد. همچنانکه پیش‌بینی می‌شد و تقریبا مطابق بسیاری از شایعات این دو گوشی با مجموعه‌ای از امکاناتی جدید یا بهبود یافته عرضه شدند که شاید مهمترین آن‌ها امکان 3D Touch یا لمس سه بعدی باشد که البته همین امکان هم که قبلا در ساعت اپل به کار رفته هم پیش‌بینی می‌شد که در آیفون‌های جدید عرضه شود. تنها تفاوت این بود که اپل نام آن را Force Touch نگذاشت بلکه آن را 3D Touch نامید. 

مرتبط : متن کامل وبلاگ نویسی برنامه اپل 

3D Touch به نوعی به کاربر اجازه می‌دهد که با فشار بیشتر از لمس روی صفحه نمایش یک عملکرد جدید روی گوشی انجام دهد. 3D Touch در واقع دو عملکرد جدید در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اپل نام این این دو عملکرد را “peek”  و  “pop.” نامیده است. “peek” به شما اجازه می‌دهد که مانند یک میان‌بر وقتی روی یک آیکون کلیک می کنید مستقیما وارد یک  عملکرد در آن برنامه شوید. مثلا فشاردادن آیکون دوربین ( به شیوه “peek” ) باعث می‌شود که دوربین سلفی فعال شود. فشار دادن آیکون فیس‌بوک مستقیما می‌تواند به پست کردن یک مطلب یا گذاشتن یک عکس میان بر زده شود.

آیفون iPhone 6S با همان شکل و دیزاین iPhone 6 عرضه شده و صفحه نمایش ۴.۷ اینچی دارد. تنها تفاوت در این است که رنگ‌ جدید صورتی/طلایی به آن اضافه شده است. حتی همین که اپل احتمالا آیفونی به رنگ صورتی عرضه خواهد کرد هم چیز جدیدی برای دوستداران اپل نبود و قبلا صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شده بود. 

به رغم دیزاین مشابه با مدل قبلی ایفون جدید دارای جنس صفحه نمایش جدیدی از نوع  Lon-X است که در صفحه نمایش ساعت اپل مدل اسپرت به کار رفته است. احتمالا یکی از دلایل به کار رفتن این جنس افزایش سختی و مقاومت آن دربرابر خم شدن است که بحران بزرگی در هنگام معرفی iPhone 6 برای این شرکت ایجاد کرد. 

iPhone 6S دارای یک پردازنه ۶۴ بیتی از نوع A9 است. مطابق معمول اپل جزییات فنی این پردازنده را عرضه نکرده اما گفته که این پردازنده تا ۷۰ درصد سرعت CPU بیشتر و ۹۰ درصد GPU سریع‌تری را از پردازنده A8 که در آیفون ۶ به کار رفته ارایه می‌کند. 

اپل یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی روی این آیفون قرار داد تا بالاخره با سنسورهای ۸ مگاپیکسلی که چندین نسل روی گوشی‌های این شرکت قرار داشتند ( و البته مرتبا بهبود پیدا کرده بودند) خداحافظی کند. اپل اولین بار در سال ۲۰۱۱ و روی آیفون 4S دوربین ۸ مگاپیکسلی را عرضه کرده بود. حالا دوربین آیفون‌های جدید به گفته اپل قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4K است و در عین حال از سیستم اتوفوکوس خودکار برخوردار است. اما در زمینه دوربین آنچه عوض نشد بیرون زدگی لنز دوربین پشتی بود. چیزی که حتی قبلا خود جانی آیو هم از آن انتقاد کرده بود. 

دوربین جلویی آیفون هم تغییراتی کرده است. یک سنسور ۵ مگاپیکسلی و قرار دادن یک مدل از فلش با استفاده از صفحه نمایش را ارایه داده است. یعنی هنگام گرفتن عکس ( مثلا سلفی) با دوربین جلویی صفحه نمایش همانند یک فلش ناگهان روشن می‌شود. اپل می‌گوید که این عملکرد باعث سه برابر روشن‌تر شدن عکس در مقایسه با عکس معمولی می‌شود. همچنین در این زمینه آیفون رنگ نور فلش را با  رنگ غالب محیطی تطبیق می‌دهد. 

اپل همچنین یک امکانی به نام “live photos” یا عکس زنده را به آیفون اضافه کرده که می‌توان یک کلیپ ویدیویی کوچک را با یک عکس ترکیب کرد و یک ویژگی تصویری خاصی به یک عکس بخشید. در واقع دوربین به طور پیش‌فرض در هنگام عکاسی یک و نیم ثانیه فیلمبرداری هم می‌کند که بعد از ترکیب این عکسها با هم جلوه تصویری عکس زنده به وجود می‌آید. مشابه چنین عملکردی را پیش از این در دوربین‌ موبایل‌های HTC دیده بودیم چیزی که باعث ایجاد بعد در تصویر می‌شد اما تفاوت امکان موجود در آیفون این است که فیلم را با عکس تلفیق می‌کند. 

اپل همچنین دیشب یک دمو از کاغذدیواری انیمیشنی صفحه نمایش آیفون هم به همه نشان داد که البته بخشی از iOS9 است. 

به گفته اپل سرعت اتصال اپل به شبکه وای‌فای و  LTE در آیفون‌های جدید سریع‌تر است. اپل گفت که اتصال به وای‌فای دوبرابر سریع‌تر شده و سرعت اتصال به LTE با اضافه شدن ۲۳ باند فرکانسی بهبود چشمگیری پیدا کرده است. 

بهبود دیگر در سیستم اثر انگشت این گوشی یا Touch ID است که به گفته اپل نسل دوم آن در این گوشی به کار رفته است. اپل در این زمینه جزییات بیشتری ارایه نداده اما احتمالا سرعت و دقت آن نسبت به آیفون ۵ اس و ۶ بیشتر شده است. 

درمورد قیمت اپل همان سیاست همیشگی خود را در پیش گرفته و صرفا قیمت مدل‌ّای مختلف آیفون را تحت قرارداد اعلام کرده است. بر این اساس قیمت ارزان‌ترین مدل  ۱۶ گیگابایتی آیفون ۶ اس ۱۹۹ دلار با دوسال قرارداد است. مدل ۶۴ گیگابایتی ( مدل ۳۲ گیگابایتی همانند آیفون ۶ وجود ندارد) و ۱۲۸ گیگابایتی نیز هرکدام ۱۰۰ دلار گران‌تر از دیگری است. اما از آنجا که بسیاری از شرکتهای مخابراتی در جهان مدل‌های تحت قرارداد را از سالانه به ماهانه تغییر داده‌اند اپل هم مدل جدیدی برای قیمت دهی در نظر گرفته است. بر این اساس آیفون ۶ اس ماهانه ۲۷ دلار خواهد بود. اما اگر ۳۲ دلار ماهانه بپردازید اپل این امکان را به شما می‌دهد که این گوشی را تا یک سال با مدل جدیدی عوض کنید. ( طبیعتا این امکانات در ایران فعلا اجرا نمی‌شود)

اپل پیش‌فروش آیفون ۶ اس را از ۱۲ سپتامبر ( ۲۱ شهریور ) آغاز می‌کند و فروش آن نیز از ۲۵ سپتامبر( ۳ مهر) آغاز می‌شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا