تکنولوژی

زندگی به جای افراد دیگر با حقیقت مجازی

 

«حقیقتِ مجازی» که در قالب سیستم‌های چندرسانه‌ای فراگیر این روزها به یک مبحث مهم تبدیل شده و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، به فضای شبیه‌‌سازی شده رایانه‌ای اطلاق می‌شود که می‌تواند حضور فیزیکی را در دنیای واقعی یا دنیای تصویرسازی شده نمایان کند. بیشتر سیستم‌های کنونی در قالب حقیقت مجازی تصاویر را روی نمایشگر رایانه‌ای یا به کمک عینک‌های هوشمند و سه‌بعدی نمایش می‌دهند و البته جدا از اینکه رابط کاربری این سیستم‌ها چه ابزاری باشد، کاربران جهانی از آنها استقبال گسترده کرده‌اند. همین مسئله باعث شده است تا یک جوان به مدت 28 روز زندگی در دنیای حقیقت مجازی را تجربه کند.

زندگی مجازی

در دنیای «حقیقت مجازی» شخصیت‌ها در قالب‌های مختلف تعریف می‌شوند و از کارکتر واقعی گرفته تا اشخاص غیرواقعی در آن حضور میابند. با این توضیح، یک جوان بریتانیایی برای نخستین بار 28 روز زندگی در دنیای حقیقت مجازی را در قالب یک شخصیت دیگر تجربه کرد و در طول این زندگی مجازی تقریبا یک ماهه، در قالب واقعی انسان حضور یافت که البته با انتقاد گسترده کارشناسان در سراسر جهان مواجه شد.

«مارک فرید» یک نوع آواتر یا شخصیت ثانوی را در اختیار گرفت تا از تمام بخش‌های زندگی او در این دوره چهار هفته‌ای تصویربرداری کند، او این تصاویر را در عینک هوشمند Oculus Rift ببیند و اطرافیان تمام غذاهایی که وی به‌طور معمول می‌خورد را برایش فراهم کنند تا نیازی به حرکت‌های واقعی نباشد. این جوان بریتانیایی با این کار تصمیم به انجام یک تجربه عجیب گرفت تا طی آن مشخص کند که آیا طبیعت باعث شکل دادن هر فرد می‌شود یا این یک فرآیند طبیعی است که به صورت ناخواسته صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، او با تجربه یک زندگی مجازی که تمامی بخش‌های آن به صورت شخصی قابل کنترل است، سعی کرد دریابد که چگونه هر فرد و درونیات آن شکل می‌گیرد و می‌تواند یک کارکتر بیرونی از او ارایه دهد.

اما بخش دیگری از این تجربه که بسیار مورد توجه قرار گرفت، این بود که «مارک فرید» برای نخستین بار در جهان خواست به جای شخص دیگری زندگی کند تا دریابد که آیا می‌تواند مانند او فکر کند یا این اتفاق غیرممکن است. او برای این کار دوره زمانی 28 روزه را در نظر گرفت. زیرا روانشناسان در باور کلی می‌گویند که انجام یک رفتار برای دوره زمانی 21 روز می‌تواند عادت جدیدی را شکل دهد. با این برنامه‌ریزی او یک هفته فرصت داشت تا با عادت جدید خود در دنیای مجازی زندگی کند. البته این جوان در سال 2014 میلادی نیز این پروژه را با نام «تنها باهم» در گالری Arebyte لندن مطرح کرد و برای 24 ساعت به صورت آزمایشی آن را انجام داد.

او در آزمایش جدید که با نام Seeing I شناخته می‌شود حساب‌شده‌تر عمل کرد و در هر شبانه‌روز یک ساعت فرصت داشت تا از روانشناسی که به صورت دایم او را زیر نظر گرفت و داوطلبانی که به او آب و غذا دادند، مشاوره بگیرد.

زندگی شرکت‌کننده دیگر در این آزمایش به کمک دوربین‌های پیشرفته کوچک در عینک طبی او تصویربرداری شد و قرار بود که این شخص از آزمایشی که در حال انجام است به کسی توضیح ندهد و اطرافیان و او اعمال طبیعی و روزمره را انجام دهند.

در این آزمایش ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت تا «مارک فرید» بتواند از داخل چشمان شرکت‌کننده ثانوی دنیای پیرامون را مشاهده کند و به عبارت دیگر زندگی روزمره را از دریچه چشمان او تجربه نماید. به هر حال این اتفاق ورود به حریم شخصی دیگران بود و همین مسئله باعث شد تا کارشناسان انتقادات فراوانی را به این محقق بریتانیایی وارد کنند و آزمایش او را درست ندانند. در این آزمایش لحظه به‌لحظه زندگی یک فرد در طول یک ماه فیلمبرداری شد و در قالب یک روایت مستند، کارشناسان و محققان آن را مورد بررسی قرار دادند.

شخص ثانوی که در این آزمایش عینک خود را به دوربین‌های پیشرفته مجهز کرد، به فرید امکان داد تا به صورت ثانیه به‌ ثانیه دنیایی که او دنبال میکند را بدون هر گونه محدودیت با تصاویر ویدیویی 180 درجه‌ای و صدای سه‌بعدی مشاهده کند و داده‌ها به دقت توسط سیستم‌های رایانه‌ای و روانشناسان مورد تحلیل قرار بگیرد. به هر حال، جدا از اینکه آزمایش این افراد چه نتایجی در پی داشت، «حقیقت» مجازی برای نخستین بار امکان زندگی به جای دیگران را فراهم کرد و باعث شد دنیا از دریچه چشم افراد مختلف هم نمایان شود.

تحقق غیرممکن‌ها

دانشمندان این روزها می‌کوشند به کمک ابزارهای مبتنی بر فناوری حقیقت مجازی، بسیاری از غیرممکن‌ها را برای انسان ممکن کنند. به عنوان مثال، زندگی تاکنون به این صورت دنبال شده است که وقتی یک شخص فوت می‌کند ارتباط با او در دنیای فیزیکی قطع می‌شود و تنها چیزی که از او باقی می‌ماند، خاطرات است. اما محققان بر این باورند که با حضور در دنیای حقیقت مجازی می‌توان افرادی که از دست داده‌ایم را در کنار خود داشته باشیم و از این طریق بتوانیم درد از دست دادن عزیزان را تسکین بخشیم.

در بخش دیگر روانشناسان با استفاده از حقیقت مجازی و فناوری‌های مربوط به آن می‌کوشند امکان حضور افراد در سال‌های قبلی زندگی‌شان را فراهم کنند. بر این اساس فردی را تصور کنید که در دهه پنجم زندگی خود به سر می‌برد و به واسطه اختلالات و مشکلاتی که در دوران کودکی برای او به وجود آمده، دچار افسردگی شده است. در چنین شرایطی روانشناسان به جای تصویرسازی ذهنی می‌توانند با استفاده از حقیقت مجازی امکان حضور در دوران کودکی را برای بیمار به وجود آورند تا با تشخیص دقیق مشکل، درمانی قطعی برای او ارایه شود. این سیستم هم‌اکنون در زمینه‌های باستان‌شناسی، علمی–تخیلی، پویانمایی، تصویرسازی رادیویی، هنرهای زیبا، بازی‌های رایانه‌ای، موسیقی، پزشکی و درمانی، طراحی محصول، طراحی شهری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته در قالب‌های مختلف به صورت عمومی نیز عرضه می‌شود.

آخرین فناوری‌ها

از بهترین و کاربردی‌ترین فناوری‌هایی که در قالب حقیقت مجازی عرضه شده است و کاربران عمومی در سراسر جهان می‌توانند آن را خریداری کنند، عینک هوشمند Gear VR سامسونگ است که توسط یکی از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک یعنی Oculus VR ساخته می‌شود. این عینک که 250 دلار قیمت دارد به گوشی‌های Galaxy متصل می‌شود و به کمک آن می‌توانید کنترل موسیقی درحال پخش، بازی‌های رایانه‌ای، اجرای ابزارها، تماس‌های تلفنی و … را در اختیار بگیرید. در کنار این اتفاقات، اگر قرار باشد هر روز در زمان مشخص از محل کار خود به منزل بروید، عینک هوشمند به صورت خودکار ترافیک احتمالی در خیابان‌های منتهی به خانه را بررسی می‌کند و نتیجه را در اختیار شما می‌گذارد یا آنکه با پیش‌بینی وضعیت آب و هوا، روی نمایشگر مجازی که مقابل چشمان شما عرضه شده است اطلاع می‌دهد که سفر به مناطق شمالی در پایان هفته گزینه مناسبی نیست. این عینک هوشمند می‌تواند بر حسب نیاز افراد در خانه یا محل کار با قابلیت‌های تخصصی و مفید مورد استفاده قرار بگیرد و انسان را در یک دنیای مجازی و سه‌بعدی قرار دهد که نیازها در آن به صورت کاملا متفاوت پاسخ داده می‌شوند و کنترل همه اعمال در دست کاربر است.

البته سامسونگ تنها شرکتی نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است و از دیگر محصولات قابل ملاحظه‌ای که در این زمینه ارایه شده می‌توان به عینک‌ Glass گوگل اشاره کرد که سال گذشته با قابلیت محدودتر وارد بازار شد و عینک HoloLens که قرار است امسال همراه با سیستم‌عامل ویندوز 10 وارد بازار شود. به هر حال باید دید فناوری‌ حقیقت مجازی دنیای ما را تغییر دهد یا آنکه پس از گذشته مدتی کنار گذاشته می‌شود.

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا