تکنولوژی

آیا شارژ سریع به آیفون ۶ و ۶ پلاس آسیب می‌زند؟

آی تی ایران – اگر تنها در یک عرصه بتوان اندروید را کاملا نسبت به iOS برتر دانست موضوع شارژ سریع است. شارژ سریع موبایل چیزی است که طی ماه‌های اخیر در مورد آن زیاد می‌شنویم. در گوشی گلکسی اس ۵ با تکنولوژی Ultra Fast Chargingروبه رو هستیم و گوشی‌های موتورلا دروید توربو هم شارژ در ۸ ساعت را به ۱۵ دقیقه کاهش داده‌اند. همچنین HTC هم یک شارژر سریع نسخه ۲.۰ را عرضه کرده که دستگاه‌هایی مثل M۸ و one E8 و دیزایر آی را تا ۴۰ درصد سریع‌تر شارژ می‌کند.
هر چند آیفون‌های جدید ( ۶ و ۶ پلاس) از نظر عمر باتری نسبت به مدل‌های پشین خود بهتر شده‌اند اما در زمینه شارژ سریع حرف چندانی گفته نشده است. بر اساس مطلبی که چند روز قبل در وبلاگ مک رومرز نوشته شده دو آیفون ۶ و ۶ پلاس این قابلیت را دارند که با اتصال به شارژهای آی‌پد 2.1A بسیار سریع‌تر از اتصال به شارژرهای خود آیفون شارژ شوند. به نوشته مک رورمز بر خلاف مدل‌های قبلی آیفون که که فقط با شارژرهای ۵ واتی قابل شارژ بودند آیفون‌های جدید قابلیت شارژ از طریق شارژرهای ۱۲ واتی را هم دارند که در این صورت زمان شارژ به دو ساعت کاهش می‌یابد. 
 
 
اما اگر این چنین است چرا اپل این موضوع را به  عنوان یک امکان در تبلیغات آیفون قرار نمی‌دهد؟ و نکته مهم‌تر اینکه آیا در صورت استفاده از شارژر آی‌پد برای آیفون ۶ و ۶ پلاس ممکن است دستگاه آسیب ببیند؟ نکته اصلی این است که اپل اساسا چیزی تحت عنوان PR یا روابط عمومی ندارد که بتوان از آن این پرسش‌ها را پرسید اما اگر نگاهی به صفحاتی که خود اپل در مورد پشتیبانی از محصولاتش راه‌اندازی کرده بیندازیم می‌بینیم که اپل اتفاقا از این امکان آگاه بوده و حتی به آن اشاره کرده است. 
ایوان کوی مهندس ارشد MazVision و نویسند سری مطالب EE Times با عنوان « همه چیز درباره باتری‌ها» می‌گوید که آیفون به طور واقعی قابلیت شارژ بالاتری دارد اما شارژرهای تعبیه شده برای آن سرعت کمتری در شارژ دارند. به منظور شارژ سریع‌تر می‌توان به جای استفاده از شارژرهای ۵ آمپری ( سیم شارژ USB)  و یا ۱ آمپری ( شارژر داخل جعبه آیفون) از شارژرهای 2.1 آمپری ( شارژر آی‌پد) استفاده کرد. 
اما تاثیر استفاده از شارژر با آمپر بالاتر بر دستگاه چیست؟ آمپر بالاتر به معنای گرمای بیشتر و گرمای بیشتر حتی می‌تواند خطراتی مثل گسستگی و حتی انفجار باتری را به همراه داشته باشد. سکوت اپل در این زمینه هم بر می‌تواند دلیلی بر وجود مشکلاتی در این زمینه باشد اما شاید بهتر است ابتدا نگاه مختصری به چگونگی کارکرد باتری‌ها بیندازیم. 
 
 
ایزیدور بوچمن بنیانگذار و مدیرعامل Cadex Electronics و نویسنده کتاب « باتری‌ها در جهان پرتابل» می‌گوید که اندازه دقیق اینکه یک گوشی می‌تواند تا چه حدی به صورت امن شارژ شود با شاخصی تحت عنوان C-rate سنجیده می‌شود و آن نسبت بین اندازه شارژ و ظرفیت باتری است که به صورت میلی‌آمپر بر ساعت mAh نشان داده می‌شود.برای آیفون ۶ که با شارژر آی‌پد شارژ شود C-rate بین 2100mA/1810mAh است که 1.16C است. برای آیفون ۶ پلاس C-rate برابر با 2100mA/2915mAh است که برابر با .72C است. 
اغلب باتری‌های دستگاه‌های پرتابل C-rateشان برابر با 1C است و اغلب سازندگان باتری هم پیشنهاد می‌کنند که باتری‌ها با شارژرهای زیر 1C شارژ شوند اما به گفته بوچمن بالارفتن C-rate برای شارژ باعث نگرانی چندانی نیست. 
نکته بعدی این است که شارژرهای سریع‌تر چگونه کار می‌کنند؟ جورج پاپاریزوس مدیر بخش Power Management شرکت کوالکام در باره تکنولوژی شارژ نسخه ۲ توضیح می‌دهد: یک بیت به صورت یک کد درون دستگاه و چیپی که ما تحت عنوان Power Management IC می‌شناسیم قرار دارد و از همین طریق با شارژری که شما استفاده می‌کنید ارتباط برقرار می‌کند و وظیفه آن درخواست برق با ولتاژ بالاتر است. Power Management IC همچنین به عنوان PMICهم شناخته می‌شود با دریافت ولتاژ و تبدیل آن به ولتاژ مورد قبول باتری فعالیت می‌کند. بر این اساس ودر تئوری این ویژگی از باتری دستگاه iOS دربرابر ولتاژ بسیار بالا محافظت می‌کند. 
در حقیقت آیفون ۶ و ۶ پلاس دارای امکان PMIC هستند که توسط شرکت کوالکام ساخته شده است و با توجه به اینکه هیچ کدام از دو شرکت استفاده از این شارژرها را رد نمی‌کنند می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از شارژر آی‌پد برای شارژ آیفون ۶ و ۶ پلاس به آنها آسیب نمی‌زند. 
 

منبع : فوربس – مک رومرز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا