تکنولوژی

رکورد جدید اپل : ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار

اپل یک رکورد دیگر را به ثبت رساند و آن نخستین شرکتی است که ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش پیدا کرده است. اپل هم اکنون هم عنوان پرارزش‌ترین شرکت جهان را در اختیار دارد اما با افزایش ۱ درصدی سهام اپل و رسیدن به قیمت ۱۱۹.۷۵ دلار حالا ارزش این شرکت بالغ بر ۷۰۱ .۷ میلیارد دلار شده است. این میزان بالاتر از جمع GDP نوزده کشور اول جهان است. 

سهام اپل امسال حدود ۶۰ درصد رشد کرده است که دلیل اصلی آن موفقیت این شرکت در فروش آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس است. ماه گذشته این شرکت اعلام کرد که رکورد ۳۹.۳ میلیون آیفون را در فصل سوم امسال به فروش رسانده و تخمین زده شده که این میزان فروش در فصل تعطیلات پیش رو تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. پیش بینی شده که میزان فروش اپل در کریسمس امسال بیش از کل فروش این شرکت در سال ۲۰۱۰ باشد. 

تیم کوک کسی که در سال ۲۰۱۱ جانشین استیو جابز شد میگوید که تقاضا برای آیفون‌های جدید به شکل فزاینده‌ای رو به رشد است. کوک می‌گوید: در این نقطه ما هر چه می‌سازیم را به فروش می‌رسانیم و به گفته او سال ۲۰۱۴ سالی برای کتاب رکوردها خواهد بود. 

قیمت سهام اپل پس از عرضه آیفون ۶ به سرعت بالا رفت در حالی که قیمت سهام اپل در  کل تابستان حدود ۱۰۰ دلار بود. اپل طی سال‌های اخیر رقابت نزدیکی با شرکت نفتی اکسون موبایل در زمینه جایگاه با ارزش‌ترین شرکت جهان داشته است. نخستین باری که اپل توانست بر این غول نفتی پیشی بگیرد آگوست سال ۲۰۱۱ بود اما بعد از آن به دلیل نگرانی از آینده محصولات این شرکت دوباره به جایگاه دوم برگشت.

اپل در آگوست ۲۰۱۳ دوباره به جایگاه نخست بازگشت این بار قیمت پایین نفت بود که اکسون موبایل را به زیر کشید. اکسون هم اکنون ۴۰۵ میلیارد دلار ارزش بازار دارد در حالی که رقبای اپل یعنی مایکروسافت و گوگل ارزش خود را به ترتیب به ۳۹۲ و ۳۶۸ میلیارد دلار رسانده اند .

مایکل کورسلی یک محقق بازار در Alexander Alternative Capital پیش‌بینی می‌کند سال آینده ارزش اپل به ۱ تریلیون دلار برسد. اما اگر نرخ تورم را در محاسبه با ارزش‌ترین شرکت به حساب بیاوریم اپل با ارزش‌ترین شرکت تاریخ نبوده است.  CNBC محاسبه کرده که ارزش بازار اپل در سال ۱۹۹۹ به حدود ۶۱۳ میلیارد دلار رسید که ارزش آن در سال ۲۰۱۴ برابر با ۸۷۵ میلیارد دلار است.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا