تکنولوژی

هر کاربر روزانه 100 بار سراغ گوشی خود میرود

 

شما به عنوان یک کاربر عادی چند ساعت از روز را به استفاده از تلفن‌همراه اختصاص می‌دهید؟ دو بار در روز؟ ساعتی یک بار؟ هر زمان که با شما تماسی گرفته می‌شود؟ مرکز تحقیقاتی Locket در تازه‌ترین بررسی خود به این نتیجه رسیده است که هر کاربر به طور میانگین در طول روز 100 بار سراغ تلفن‌همراه خود می‌رود و در برخی ساعات از جمله 5 تا 8 شب هر 6 ثانیه یک بار به صفحه تلفن همراه خود نگاه می‌کند. این شرایط برای برخی کاربران بحرانی‌تر اعلام شده است؛ چراکه آن‌ها در طول یک روز بیش از 900 بار قفل گوشی خود را باز می‌کنند که در واقعیت این اتفاق می‌تواند زمانی معادل 18 ساعت را به خود اختصاص دهد.

از مدت‌ها قبل اعلام شد که پایان سال 2014 میلادی تعداد افرادی که روی کره خاکی زندگی می‌کنند 7.15 میلیارد نفر خواهد بود و در مقابل، شمار دستگاه‌های الکترونیکی همراه با قابلیت اتصال به اینترنت به 7.3 میلیارد عدد خواهد رسید و برای اولین بار تعداد دستگاه‌های موبایلی هوشمند از تعداد جمعیت جهان فراتر خواهد رفت. این روزها که سال 2014 میلادی از نیمه گذشته و تنها 3 ماه تا پایان آن باقی مانده است، گفته می‌شود که این پیش‌بینی‌ها کاملا درست بوده است و تلفن همراه توانسته به عنوان محبوب‌ترین ابزار در تاریخ حیات بشر خود را معرفی کند.

انبوه اطلاعات موبایلی

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، این روزها هر خانواده به طور میانگین 5 دستگاه الکترونیکی با قابلیت اتصال به اینترنت را در اختیار دارد که محبوب‌ترین این دستگاه شامل گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های لوحی، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی  و گیرنده‌های ماهواره‌ای GPS می‌شوند. به تناسب استفاده از دستگاه‌های موبایلی، میزان استفاده از خدمات مربوطه هم افزایش میابد و با همین بررسی‌ها پیش‌بینی شده است که ازهم‌اکنون تا سال 2017 میلادی ترافیک اطلاعاتی در شبکه‌های موبایلی جهان 7 برابر می‌شود و به عبارت دیگر، طی 3 سال آینده حجم اطلاعاتی که در شبکه‌های مخابراتی و موبایلی جهان رد و بدل می‌شود رشد 700 درصدی را تجربه می‌کند.

چندی پیش در یک گزارش جامع اعلام شد در سال 2013 میانگین حجم اطلاعاتی که به صورت ماهانه در شبکه‌های موبایلی جهان جابه‌جا شد 1.6 اگزابایت(Exabyte) بود که احتمال می‌رود این رقم برای هر یک از ماه‌های سال جاری میلادی از 2.8 اگزابایت هم فراتر رود. اما کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که رشد اصلی در این جریان طی چند سال آینده صورت می‌گیرد و سال 2015 میلادی شاهد آن خواهیم بود که در هر ماه به طور میانگین 4.7 اگزابایت اطلاعات در شبکه مخابراتی جهان رد و بدل شود و این رقم برای سال‌های 2016 و 2017 میلادی نیز به ترتیب به 7.4 و 11.2 اگزابایت برسد. برای روشن‌تر شدن این قضیه بد نیست بدانید هر اگزابایت معادل عدد «10 به توان 18» بایت اطلاعات محاسبه می‌شود و به عبارت دیگر یک اگزابایت را می‌توان معادل 1.04 میلیون ترابایت دانست.

زندگی در دنیای همراه

تصور کنید ساعت 7 صبح با صدای تلفن همراه که از قبل تنظیم کرده‌اید بیدار می‌شوید. در ساعت 7:30 دقیقه زمانی که پشت میز صبحانه نشسته‌اید همزمان به نمایشگر تبلت نگاه می‌کنید تا در جریان کارهای امروز قرار بگیرید و وظایف روزانه خود را مرور کنید. ساعت 7:45 دقیقه در مسیر رفتن به محل کار مهم‌ترین اخبار و اتفاقات امروز از پادکست گوشی هوشمند برای شما پخش می‌شود و سرانجام ساعت 9 صبح روز کاری خود را در حالی آغاز می‌کنید که گوشی هوشمند، تبلت و رایانه ویژه محل کار در مقابل شما حاضر است. پس از انجام فعالیت‌های روزانه ساعت 11 صبح برای نوشیدن یک فنجان قهوه به آشپزخانه اداره می‌روید و از این فرصت استفاده می‌کنید تا به پیام‌های دریافتی روی گوشی پاسخ دهید. در ساعت 11:15 دقیقه مجدد پشت میز کار خود نشسته‌اید و تا ساعت 12:30 به فعالیت‌ با دستگاه‌های الکترونیکی ادامه می‌دهید. از این زمان تا ساعت 2 عصر به استراحت و صرف ناهار اختصاص میابد که تمام این مدت هم در کنار تلفن همراه سپری می‌شود و حتی حین خوردن غذا روی شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود گفت‌وگو می‌کنید. از ساعت 2 تا 6 عصر که در محل کار خود حضور دارید، به صورت دایم دستگاه‌های الکترونیکی موجود را برای انجام فعالیت‌های کاری مورد استفاده قرار می‌دهید تا آنکه ساعت 7:30 عصر به منزل می‌رسید و تا 9 شب در مقابل تلویزیون با گوشی خود در اینترنت گشت‌وگذار می‌کنید و وقتی که حدود 11 شب به خواب می‌روید، گوشی هوشمند را در نزدیک‌ترین مکان به بالش خود می‌گذارد. این ماجرای یک روز از زندگی ما است که به صورت متصل به اینترنت دنبال می‌شود و البته مرکز Locket این مسئله را تایید می‌کند که هر روز ما تقریبا به همین صورت دنبال می‌شود.

سلیقه کاربران موبایلی

در جدیدترین بررسی‌ها مشخص شده است که یک کاربر در شرایط عادی بدون هرگونه اعتیاد به دستگاه موبایلی روزانه 2 ساعت از تلفن همراه استفاده می‌کند و بنابراین می‌توان گفت به طور میانگین هر فرد در طول زندگی خود 57 هزار و 293 ساعت تلفن همراه یا رایانه لوحی خود را مورد استفاده قرار می‌دهد. این میزان علاقمندی به دستگاه‌های موبایلی می‌تواند یک نکته مهم برای شرکت‌ها و سازمان‌ها محسوب شود. چراکه 57 درصد مردم گفته‌اند اگر یک شرکت سایت اینترنتی قابل قبولی برای دستگاه‌های موبایلی نداشته باشد استفاده از خدمات آن را به هیچ شخص دیگری توصیه نمی‌کنند.

بازار موبایلی جهان توانسته است کاربران را به سلیقه‌های مختلف جذب کند. در حالی که بیش از 70 درصد مردم جهان گوشی هوشمند مبتنی بر اندروید را مورد استفاده قرار می‌دهند، کمتر از 20 درصد گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS را به کار می‌گیرند. همچنین، حدود نیمی از مشترکان موبایلی جهان گوشی هوشمند ساخت شرکت سامسونگ را در اختیار دارند و یک‌چهارم هم با آیفون اپل در دنیای موبایلی حضور میابند. همچنین گفته شده است که در 92 درصد موارد کاربران سعی می‌کنند با تلفن همراه مسیرهای مورد نظر خود را پیدا کنند، در 91 درصد موارد از این دستگاه برای برقراری تماس‌های صوتی استفاده می‌کنند و در 76 درصد موارد هم تلفن همراه برای تصویربرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای رایانه‌های لوحی کاربران 78 درصد موارد از آن برای انجام بازی‌ها استفاده می‌کنند، در 66 درصد موارد برای تماشای تصاویر ویدیویی و در 61 درصد موارد هم با آن‌ها متن‌ها و کتاب‌ها را می‌خوانند.

واضح است که این روزها تلفن‌همراه به عنوان یکی از ضروری‌ترین کالاهای زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آمارهای منتشر شده نیز این مسئله را به خوبی روشن می‌کند. در حالی که سال 2012 میلادی مردم جهان برای خرید دستگاه‌های موبایلی 9 میلیارد دلار پرداخت کرده بودند، پیش‌بینی می‌شود که سال 2016 میلادی بیش از 24.5 میلیارد دلار برای خرید گوشی جدید هزینه شود. این روند که افزایش اهمیت تلفن همراه در سال‌های بعد را نشان می‌دهد، جامعه‌شناسان را از هم‌اکنون نگران کرده است.

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا