اپلتکنولوژیساعت هوشمند

پشت پرده مدیریت ساعت اپل

کوین لینچ در دنیای تکنولوژی فردی شناخته شده است. او سال‌ها کارمند ادوبی بود و در اوایل سال 2013 به اپل پیوست و مسئول تیم دستگاه های پوشیدنی این شرکت شد. لینچ که یکی از ستاره‌های کنفرانس اخیر اپل بود، قبلا به شدت از آی فون انتقاد کرده بود اما حالا در کنفرانس 9 سپتامبر او مسئول رونمایی از ساعت اپل شده بود. لینچ در این کنفرانس نحوه فرستادن ضربان قلب را به دیگران را نمایش داد که مانند ارسال علایم مورس بود. او همچنین (سیری) دستیار صوتی اپل را روی ساعت معرفی کرد. همین‌ها کافی بود تا توجه بسیاری به این چهره جدید اپل جلب شود.
در واقع همگان بر این باورند که در کنفرانس اخیر اپل این ساعت اپل بود که توجه ها را به خود جلب کرد نه سایز بزرگ آی فون های جدید. این ساعت برای اپل امکان ورود به بازار داغ دستگاه های پوشیدنی را فراهم کرد و این شرکت امیدوار است تحول سال 2010 خود را  که باعرضه آی پد رخ داد دوباره تکرار کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل سوگند خورده تا این شرکت را گسترش دهد و این ساعت به او کمک می کند تا سوگند خود را حفظ کند.
حضور لینچ روی صحنه و در جایی که بنا به سابقه،  افراد حلقه اول این شرکت مجال خودنمایی پیدا میکنند نشان دهنده اعتمادی است که لینچ توانسته در تیم کوک ایجاد کند. مانند خیلی دیگر از مدیران نرم افزار، لینچ هم شیفته تکنولوژی است که این علاقه به سال ها پیش بر‌می‌گردد. او برنامه نویسی را از سن پایین شروع کرد و در دانشگاه ایلینویز گرافیک محاوره‌ای خواند.او در آزمایشگاه با مهندسین و هنرمندان همکاری داشت و در زمینه توسعه نرم افزار‌های مک فعالیت می کرد. لینچ در صفحه شخصی خود، کمک به طراحی اولین کامپیوتر مکینتاش و رابط کاربری کامپیوترهای اپل را به عنوان عوامل موثر در پیشرفت خود معرفی کرده است. در سال 1984 او یکی از اولین نرم افزارهای مک را نوشت. بعد از آن در طراحی و توسعه نرم افزار ویرایش متن اپل کمک کرد .
لینچ با شرکت جنرال مجیک به سرعت در دنیای موبایل درخشید و با هدف تولید دست بندهای الکترونیکی که از ایمیل پشتیبانی می کنند به رقابت با اپل پرداخت. او این فرصت را داشت تا با کسانی که مک را ساخته بودند کار کند. بیل آکتینسون و اندی هرتفلد، دو نفر از تیم سازندگان مکینتاش بودند که در راه‌اندازی شرکت جنرال مجیک به لینچ کمک کردند. این شرکت در فوریه 1995 به شرکت سهامی عام تبدیل شد، و در سپتامبر 2002 فعالیت آن متوقف شد.

روزهای خوب در ادوبی

در سال 1996 لینچ در ماکرومدیا که یک شرکت گرافیکی و گسترش وب بود، شروع به کار کرد. او یک تیم تشکیل داد و نرم افزار دریم ویور را برای طراحی وب سایت ساخت. اولین نسخه آن در سال 1997 وارد بازار شد و تا به امروز بالاترین فروش را در میان نرم افزارهای از این دست در اختیار دارد.
در سال 2005 ادوبی ماکرومدیا را به قیمت 3.4 میلیارد دلار خرید و به این ترتیب لینچ را نیز به خدمت گرفت. ادوبی با کمک او محصولاتی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور را برای ویرایش عکس، طراحی وب و ویرایش فیلم تولید کرد. لینچ معاون ادوبی و رئیس بخش نرم افزار بود، تا سال 2008 که به سمت ریاست بخش تکنولوژی شرکت رسید. لینچ به عنوان رئیس بخش تکنولوژی، در قبال محصولات آینده و نوآوری در شرکت مسئول بود. او سرپرست آزمایشگاه تکنولوژی و تیم طراحی نیز بود و با استفاده از مهارت تیم خود و تحقیقات جدید موفق شد پیشقدم در معرفی تکنولوژی‌های جدید باشد.
حق مالکیت فلش پلیر ادوبی، متعلق به لینچ است. در اصل این “پلاگ-این” برای مرورگرها توسط ماکرومدیا گسترش یافت و دلیل اصلی ساخت آن پخش ویدیو و تصاویر متحرک در فضای وب بود. استفاده از آنها در اوایل سال 2000 به اوج خود رسید. اما علی‌رغم تلاش های ادوبی، فلش پلیر در حال نابودی است، و ادوبی در فکر افزایش کارایی آنلاین آن است. به گفته همکاران لینچ، او نمی‌دانست چگونه مشکل را حل کندب و زمانی این کار را انجام داد که دیگر دیر شده بود.
کیوین لینچ سال‌ها اپل را به خاطر استفاده نکردن از فلش پلیر در آیفون و آی پد مورد انتقاد قرار داده بود
در اکتبر 2009، لینچ در یک برنامه تلویزیونی به خاطر پشتیبانی نکردن از فلش پلیر به شدت از آیفون انتقاد کرد. او به انتقاداتش ادامه میداد تا بتواند اپل را مجبور به استفاده از فلش پلیر کند. هدف نهایی این بود که توسعه دهندگان بتوانند از فلش در نرم‌افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند استفاده کنند.
بعد از خرید ماکرومدیا توسط ادوبی، فلش پلیر تکامل بیشتری پیدا کرد و ادوبی از فروش نسخه حرفه‌ای آن سود خوبی به دست آورد. اما طی یک دهه اخیر مشخص شده که استانداردهای وب نیاز به تغییر دارند. بزرگترین ضربه زمانی بود که اپل اجازه نداد نرم افزارهای فلش  روی آی فون و آی پد نصب شوند.
مخالف سرسخت فلش در شرکت اپل استیو جابز بود. در آوریل 2010 او یک مقاله 1700 کلمه‌ای با نام “Thoughts on Flash” در وب سایت اپل منتشر کرد و دلایل مخالفت خود را، مصرف زیاد باتری توسط این نرم افزارها، مشکلاتی که با صفحه لمسی دارند و ضعف های طراحی آنها بیان کرد.جابز همچنین گفت: “فلش برای کامپیوتر های خانگی و موس طراحی شده. و برای ادوبی درآمد خوبی به همراه داشت، و ما می دانیم که چرا می خواهند آن را فراتر از کامپیوتر های خانگی ببرند. اما در حوزه موبایل ها مصرف باتری، رابط لمسی و استاندارد های جدید وب در اولویت هستند که در تمام آنها فلش ناکارآمد است.”
سپس ادوبی تصمیم گرفت تا اپل را قانع کند که این موضوعات حقیقت ندارد. و یک گروه بزرگ تبلیغاتی تشکیل داد با این مضمون که اپل آزادی انتخاب افراد را زیر پا گذاشته است. در فوریه 2010 زمانی که استیو جابز از اولین آی پد رونمایی کرد، لینچ به وبلاگ ادوبی رفت تا بحث فلش را ادامه دهد. در آنجا اعلام کرد که فلش پلیر در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد. لینچ تاکید کرد که انواع زیادی از دستگاه‌های الکترونیکی در حال ورود به بازار هستند که فلش نیاز دارند.
در ماه می 2010 و یک ماه بعد از ورود آی پد به بازار و قرار گرفتن مقاله استیو جابز در سایت اپل، لینچ، اپل را متهم به بازی سیاسی بجای پیشرفت در تکنولوژی کرد. بعد از آن ادوبی تمرکز خود را از اپل کنار گذاشت و به همکاری با رقبای او مانند گوگل، بلک بری، و مایکروسافت پرداخت. لینچ اما تلاش داشت فلش را روی آی‌فون وآی‌پد اجرا کند.
در همین حال تلاش ادوبی برای همگام سازی موبایل‌ها با فلش ادامه داشت. آنها ابتدا با نسخه جدید و سبک شروع کردند اما مشکلاتی در کارایی آن به وجود آمد در حالی که اپل روز به روز قوی‌تر می‌شد. در همین حال حجم زیادی از دستگاه‌ها از فلش استفاده می‌کردند اما بسیاری از آنها هیچ گاه مجال عرض اندام نیافتند.
در همان زمان، پس از سال ها تلاش سازندگان مرورگرها برای فراتر رفتن از فلش به دستاوردهای زیادی رسیدند. موج استانداردهای جدید وب همه را همراه خود کرد اما ادوبی دیر این استانداردها را پذیرفت و متحمل صدمات آن شد.

آغاز فصل جدید

ادوبی در ماه مارس 2013 جدا شدن لینچ، و پیوستن او به اپل را تایید کرد. همزمان اپل نیز او را به عنوان معاون تکنولوژی خود معرفی کرد. استخدام لینچ باعث آشفتگی در میان طرفداران اپل شد. افرادی مانند جان گرابر گفتند که به او خوشبین نیستند. یکی از کارمندان ادوبی هم گفت: لینچ به نقطه تقابل سخت افزار و نرم افزار خیلی علاقه مند است، که این امکان در ادوبی وجود ندارد.
درباره جزئیات شغل لینچ در اپل اطلاعات زیادی در دست نیست و فقط می دانیم که معاون تکنولوژی است. پیش از این می‌دانستیم که او جزو مدیران اپل است اما  آنقدر قوی نیست که عضو گروه اصلی کوک باشد، اما حالا رهبری گروه نرم افزار ساعت اپل  و حضورش روی صحنه او را در مرکز توجه قرار داده است. به هرحال، به نظر می رسد لینچ در اپل مستقر شده، که با این حساب به کد های امنیتی نیز دسترسی دارد. او در نوامبر 2006 در تویتر عضو شده و گهگاهی از ادوبی پست هایی قرار می‌داد. و در ماه مارس  2013  درست همان زمانی که به اپل پیوست دیگر پستی روی توییتر نگذاشت اما بعد از کنفرانس ۹ سپتامبر پست‌های دیگران را ری‌توییت کرد.
همسر لینچ در میان ازدحام جمعیت منتظر رونمایی از محصول جدید اپل بوده. و طبق گفته خودش، هرگز نمی دانسته که همسرش روی چه پروژه ای کار می کند.
اپل نمونه ای از ساعت های خود را در کنفرانس نمایش داد، اما امکان خرید آن از ابتدای سال جدید میلادی(۲۰۱۵)  فراهم خواهد شد. این فاصله زمانی این امکان را به اپل می دهد تا نرم افزار ساعت را بهبود ببخشد، برنامه نویسان را آماده کند و مطمئن شود که کاربر محصولی را بگیرد که از اپل انتظار دارد.تجربه لینچ در اینجا بسیار به کار اپل خواهد آمد.
تحلیل گران معتقدند که ساعت اپل یک سرگرمی نیست، بلکه تکنولوژی است که دستگاه های پوشیدنی را دگرگون خواهد کرد.
منبع
آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا