تکنولوژی

از خانه‌های هوشمند تا اتومبیل‌های اندرویدی

 

نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، نسل جدید تلویزیون‌های هوشمند، پلتفورم ویژه مخصوص فناوری‌های پوشیدنی، ابزار مخصوص هوشمند کردن دستگاه‌های خانگی و سیستم کاربردی مخصوص تولید ابزارهای موبایلی بخشی از محصولات جدیدی بودند که بزرگترین شرکت اینترنتی جهان در کنفرانس سالانه خود موسوم به Google I/O معرفی کرد. این کنفرانس برای هفتمین سال متوالی هفته گذشته طبق روال سال‌های قبل در شهر سانفرانسیکو برگزار شد و شرکت گوگل آن را در چهار مرحله برای معرفی چهار محصول جدید با نام‌های Android L، Android Wear، Android Auto و Android TV برگزار کرد که هر یک از این محصولات با قابلیت‌های ویژه خود یک انقلاب بزرگ در دنیای فناوری به‌وجود آوردند. طی چند سال گذشته این کنفرانس تاکید فراوان بر گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی داشت و گوگل برای Google I/O 2014 به‌قدری دست‌پر آمده بود که کنفرانس در دو روز متوالی برگزار شد و البته امسال تاکید اصلی آن بر سیستم‌عامل اندروید و قابلیت‌های استفاده از این پلتفورم در اتومبیل‌ها، خانه‌ها و فناوری‌های پوشیدنی بود.

«ساندر پیچای» مدیر دو گروه بزرگ Chrome و اندروید در شرکت گوگل سخنرانی اصلی کنفرانس را برعهده داشت و در صحبت‌های خود اعلام کرد که اندروید هم‌اکنون بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد که این افراد روزی 93 میلیون تصویر سفلی(Selfie) از خود می‌گیرند، 1.5 تریلیون گام برمی‌دارند و روزانه بیش از 100 میلیارد بار گوشی هوشمند یا رایانه لوحی خود را چک می‌کنند. او همچنین اظهار داشت که میزان بارگذاری و استفاده از ابزارهای اندرویدی طی یک سال گذشته 236 درصد افزایش یافته است که همین مسئله نشان می‌دهد این سیستم‌عامل موبایلی تا چه اندازه موفق است.

«دِیو بورک» مدیر گروه مهندسی اندروید پس از پیچای روی سکوی اصلی سالن حاضر شد و در سخنرانی خود به این مسئله اشاره کرد که نسخه به‌روز شده سیستم‌عامل موبایلی گوگل فعلا با نام اختصاری L شناخته می‌شود و در زمان عرضه رسمی نام کامل آن اعلام خواهد شد. او توضیح داد که اندروید جدید 90 دقیقه به عمر باتری گوشی‌ها می‌افزاید، تصاویر گرافیکی سه‌بعدی را پشتیبانی می‌کند و تجربه جذاب‌تری از بازی‌های موبایلی ارایه می‌دهد و البته، همه‌ این اتفاقات در به‌روزرسانی‌های جدید محقق می‌شود.

سیستم‌عامل موبایلی Android L

حرف L ابتدای نام انگلیسی Lollipop است که پیش‌بینی می‌شود نسخه جدید سیستم‌عامل گوگل با این نام شناخته شود. این سیستم‌عامل که با نام Android 5.0 Lollipop به دست کاربران می‌رسد از نظر ظاهری با نسخه Android 4.4 KitKat کاملا متفاوت است و کاربران می‌توانند یک فضای متفاوت را در اختیار بگیرند. گوگل در این محصول تاکید فراوان بر رابط کاربری داشته و آن را به طول کامل تغییر داده است. فناوری جدیدی که گوگل برای رابط کاربری نسخه جدید سیستم‌عامل موبایلی خود در نظر گرفته است Material نام دارد که شامل لایه‌های کاربردی بیشتر می‌شود و طراحی آن نسبت به نسخه‌های کنونی کاملا متفاوت شده است و البته، کارشناسان می‌گویند استفاده از ابزارها در آن آسان‌تر است.

یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم‌عامل جدید تغییر طراحی اصلی، شکل ظاهری و نحوه قرار گرفتن ابزارها در کنار یکدیگر است که از این نظر هم می‌توان منتظر تفاوت‌های قابل ملاحظه بود. در بخش دیگر، گوگل سعی کرده است کلیدهای شماره‌گیر را هم با طراحی متفاوت در اختیار کاربران بگذارد و کلیدها به صورت تخت‌تر، کاربردی‌تر و با کارایی بیشتر برای برقراری ارتباط با منوی اصلی ارایه شوند.

رابط کاربری Material به گونه‌ای ساخته شده است که امکان برقراری ارتباط مستقیم دستگاه اندرویدی و رایانه Chromebook را فراهم می‌کند و زمانی که رایانه باز می‌شود، این دستگاه از طریق فناوری ارتباطی بلوتوث به صورت خودکار به گوشی متصل می‌شود و به این صورت کاربر نیازی به وارد کردن قفل گوشی، اتصال 9 نقطه امنیتی به اشکال مختلف برای ورود به دستگاه یا وارد کردن شناسه‌ کاربری و رمز عبور در حساب کاربری گوگل ندارد و به صورت مستقیم به همه امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کند. این قابلیت همچنین پیام‌ها و تماس‌های دریافتی در گوشی را نیز به رایانه انتقال می‌دهد. خبرهای رسیده نیز تایید کرده‌اند که شرکت HTC پیش‌ از دیگر موبایل‌سازان بزرگ این سیستم‌عامل را روی گوشی‌های هوشمند One M8 و One M7 به دست مشتریان خود می‌رساند.

سیستم‌عامل پوشیدنی Android Wear

این سیستم‌عامل که مخصوص فناوری‌های پوشیدنی ساخته شده است، نخستین بار سه ماه قبل معرفی شد و این بار گوگل آن را با همه جزییات و به صورت کامل در معرض دید عموم قرار داد. سیستم‌عامل Android Wear در این مرحله متناسب با ساعت‌های مچی هوشمند عرضه شد و گوگل توضیح داد که ساعت‌های مچی با صفحات گرد یا مستطیل می‌توانند به آن مجهز شوند، قابلیت چرخش نمایشگر برای آن در نظر گرفته شده است، فناوری‌های لمسی را در اختیار کاربر می‌گذارد، مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند، همیشه نمایشگر ساعت را روشن نگه می‌دارد و به صورت هوشمند همه ابزارهای موبایلی را شناسایی می‌کند.

ساعت‌های مچی که مبتنی بر این سیستم‌عامل ساخته می‌شوند، می‌توانند به‌صورت بی‌سیم با دستگاه الکترونیکی اندرویدی اتصال برقرار کنند و به عنوان یک ابزار پیام‌رسان کاربردی مورد استفاده قرار گیرند. رابط کاربری در این سیستم‌عامل نیز Material است و هر زمان که روی گوشی هوشمند اتفاقی بیافتد، ساعت هوشمند به شما اطلاع می‌دهد و با یک کلیک ساده امکان دسترسی به پیام یا انتقال آن به گوشی را برای شما فراهم می‌کند. شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌توانند نسل جدید ابزارهای کاربردی را متناسب با این سیستم‌عامل یا مبتنی بر ساعت‌های مچی مختلف تولید کنند. سیستم‌عامل Android Wear فرمان‌های صوتی را هم دریافت می‌کند و برای مثال اگر به آن بگویید: «زمانی که به‌ خانه رسیدم…»، ساعت مچی همه پیغام‌ها را پس از رسیدن شما به خانه اعلام می‌کند. با این سیستم‌عامل می‌توانید غذای مورد علاقه خود را از رستوران سفارش دهید، نقشه الکترونیکی در اختیار داشته باشید، برنامه‌های روزانه را تنظیم کنید و حتی از آن بخواهید از نظر زمانی مسافت شما تا خانه یا محل کار را برحسب ترافیک محاسبه کند. اگر به ساعت مبتنی بر این سیستم‌عامل به صورت صوتی بگویید: «مزاحم من نشو!»، به صورت خودکار امکان دریافت هرگونه پیام در آن غیرفعال می‌شود.

سیستم‌عامل اتومبیلی Android Auto

گوگل در این کنفرانس سالانه همچنین از سیستم‌عامل جدیدی رونمایی کرد که Android Auto نام دارد و در اصل یک پلتفورم جامع برای نصب شدن روی نسل جدید اتومبیل‌ها محسوب می‌شود تا راننده و سرنشینان تمام ابزارها، نرم‌افزارها و فناوری‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشند. «اندی برِنِر» مدیر تولید گوگل این سیستم‌عامل را معرفی کرد و برای این کار پشت فرمان اتومبیلی نشست که روی سکوی اصلی سالن قرار گرفته بود. سپس او نشان داد که چطور Android Auto همه ابزارهای دیجیتالی و سیستم‌های رسانه‌ای را به صورت یکپارچه در اتومبیل ارایه می‌دهد، نقشه‌های آنلاین را به صورت جامع و دقیق ارایه می‌کند و به عنوان یک دستیار هوشمند به کمک راننده و سرنشینان می‌آید.

در جریان معرفی این محصول گفته شد که شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزاری می‌توانند از کیت مخصوص گوگل استفاده کنند تا ابزارهای مختص Android Auto را به تولید برسانند و هر آنچه که فکر می‌کنند راننده و سرنشینان نیاز دارند را در اختیار آن‌ها قرار دهند. گوگل به کاربران جهانی این نوید را داد که از پایان سال جاری میلادی نخستین اتومبیل‌های مجهز به این سیستم‌عامل جامع وارد خیابان‌های جهان می‌شوند.

سیستم‌عامل خانگی Android TV

اتفاق دیگری که به عنوان یک انقلاب جدید در این کنفرانس محقق شد، رونمایی از سیستم‌عامل Android TV بود. شرکت گوگل این سیستم‌عامل را با قابلیت نصب روی نسل جدید گیرنده‌های تلویزیونی معرفی کرد و توضیح داد که با آن می‌توان انواع نمایشگرها را به یک گیرنده هوشمند تبدیل کرد. این نسخه ویژه از اندروید با نمایشگرهای مختلف با اندازه‌های متفاوت سازگاری دارد و هر قابلیت الکترونیکی و دیجیتالی که کاربران به آن نیاز دارند را در کنار تلویزیون در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

پلتفورم Android TV شبیه به سیستم‌عامل موبایلی اندروید فعالیت می‌کند و به گفته گوگل، بزرگترین گام در نسل آتی تلویزیون‌ها محسوب می‌شود تا با این اتفاق نخستین گام برای هوشمند شدن خانه‌های آینده برداشته شود. از این اتفاق به‌عنوان بزرگترین تحول در دنیای اندروید یاد می‌کنند که در گام نخست روی گیرنده‌های تلویزیونی و سپس روی دستگاه‌های گیرنده دیجیتالی(Set Top Box) تاکید می‌شود. این قابلیت به شما امکان می‌دهد کنترل کامل تلویزیون را از طریق گوشی هوشمند یا رایانه لوحی اندرویدی در اختیار بگیرید، بازی‌های موبایلی را روی تلویزیون اجرا کنید، تصاویر ویدیویی گرفته شده با دوربین موبایل را به حافظه تلویزیون انتقال دهید و هرآنچه که در گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی خود در اختیار دارید، در گیرنده تلویزیونی مبتنی بر سیستم‌عامل Android TV هم در اختیار داشته باشید.

شرکت گوگل در پایان کنفرانس توضیح داد که از زمان معرفی این محصول تا زمان عرضه نسخه نهایی آن‌ها احتمالا یک دوره زمانی کمتر از 6 ماه سپری می‌شود و بر این اساس از اواخر سال جاری میلادی می‌توان این فناوری‌های جدید را در اختیار گرفت و شاهد بزرگترین اتفاقات و تحولات در دنیای فناوری بود.

منبع : ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا